صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، در دومین نشست از سلسله نشست‌های «فرصت حضور در اقتصاد بین‌الملل» با موضوع «اکوسیستم نوآوری؛ واقعیت‌های اقتصاد ایران»، سیاست‌های فیلترینگ را ناکارآمد و عامل فلج‌شدن اقتصاد دیجیتال در کشور دانست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آذری جهرمی با اشاره به اینکه سیاست اقتصاد دیجیتال از سیاست اقتصادی به سیاست ایدئولوژیکی تبدیل شده است، تاکید کرد که این رویکرد با هیچ مدل اقتصادی سازگار نیست و باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود.»

او مدعی شد: «سرکوب قیمتی و سرکوب ترافیکی سیاست‌گذاری دولت سیزدهم بود که سیاست سرکوبی را در دستور کار قرار داد. دولت ترافیک داخلی را می‌خواست بالا ببرد که این با هیچ مدل اقتصادی سازگار نیست. سیاست اقتصاد دیجیتال از سیاست اقتصادی به سیاست ایدئولوژیکی تبدیل شده که با این اکوسیستم موفق نمی‌شود و نیاز به بازنگری دارد.»

او تاکید کرد: «البته برخی فیلترینگ را راه‌حل می‌دانستند و این را سه سال تجربه کردند. اما انتخابات این را ثابت کرد که همه گروه‌ها و افکار معتقدند که سیاست فیلترینگ ناکارآمد است و باید اصلاح شود. رئیس قوه قضاییه، و همه نامزد‌های انتخاباتی معتقد بودند که این سیاست ناکارآمد است.»

وزیر ارتباطات دولت دوازدهم همچنین با اشاره به اینکه فیلترینگ باعث کاهش رشد اقتصاد دیجیتال شده است، گفت: «در سال ۱۴۰۰ ماهانه ۸ درصد ترافیک داشتیم که ۳۰ میلیون کاربر به اقتصاد دیجیتال اضافه کرد که نتیجه آن رشد ۸ درصدی در این حوزه بود و هسته اقتصاد دیجیتال ۲.۵ برابر شد که هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه بود. اما سیاست سرکوب قیمتی و سرکوب ترافیکی دولت سیزدهم، این رشد را متوقف کرد.»



او افزود: ما در دولت دوازدهم معتقد بودیم که این شیوه ناکارآمد است. سیاست سرکوب ترافیکی تصمیم اقتصادی نیست و حالا این موضوع کلان در شرایطی است که اجماعی برای حلان وجود دارد و دولت باید سریع برایان چاره‌اندیشی کند.

آذری جهرمی، تصریح کرد: در مدل سیاست‌گذاری، تعرفه موبایل و تلکام باید تجدیدنظر شود و دولت از دخالت در قیمت‌گذاری دست بردارد. باید وجود رویه واحد اپراتور‌ها را بشکند و فضا رقابتی شود. باید رقابت در عرصه اپراتوری ایجاد شود. در بخش ثابت هم باید به بازار مصرف توجه شود. بسته سیاستی در دولت سیزدهم هم کامل نبود و توسعه تلفن ثابت هم سیاست زده شد و به تجربه دولت قبلی در این حوزه توجه نشد.

او در ادامه افزود: «راهکار جنگ با مخابرات را خاتمه دهید و نباید این سرمایه را نابود کنیم. اشتباهات برای تصدی‌گری و اعمال‌نفوذ در مخابرات خاتمه یابد و مخابرات هم دست از سیاست‌گذاری بردارد. تا در این صورت بازار ثابت به بازار رقابتی تبدیل شود. باید قیمت‌گذاری دستوری از دستور کار خارج شود و به مخابرات برای رشد فضا داده شود.»

او تأکید کرد: «دولت در حوزه فناوری باید بسته سیاستی اقتصادی و غیراقتصادی اجرا کند و رفع انحصاری و حذف قیمت‌گذاری دستوری و کاهش سطح فیلترینگ و در دستور کار قرار گیرد.»

او در ادامه به چالش‌ها اشاره کرد: «در پوسته اقتصاد دیجیتال چالش نیروی انسانی داریم و مهاجرت کشور را آسیب‌پذیر کرده و سرمایه ژنی کشور از دست می‌دهد. ممکن است در بهبود شرایط کشور مهاجرت معکوس رخ دهد. باید دولت به این مدل اکوسیستم‌ها وزن و سرمایه دهد. چالش دوم اشباع بازار‌های بالغ اقتصاد دیجیتال است که باید با بسته سیاستی بازار تقویت شود تا درنتیجه توان خرید مشتری بالاتر برود و این راه‌حلی برای عبور از اشباع بازار است.»

آذری جهرمی ادامه داد: «به ایجاد رگولاتوری بخشی در این حوزه نیاز است. این حوزه‌ها می‌تواند بازار‌ها را بزرگ کند. این بخش بسته سیاستی لازم دارد که تشکیل رگولاتوری در حوزه سلامت حمل‌ونقل و فین تک لازم است و دولت باید دسترسی به داده را آزاد کند.»

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.