صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فوق‌تخصص روماتولوژی کودکان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: خشکی صبحگاهی مفاصل یکی از مهم‌ترین علائم روماتیسم مفصلی در بیماران است که به‌مرور با انجام‌دادن فعالیت، رو به بهبودی می‌رود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر عبدالرضا ملک با اشاره به اینکه هنگام درد عضلانی پس از بررسی علل عفونی و بدخیمی و ارتوپدی، می‌توان بر روی مشکلات روماتیسمی به تشخیص رسید، خاطر نشان کرد: محل زندگی در ابتلا به روماتیسم تاثیر چندانی ندارد، اما محیط سرد و مرطوب وضعیت بیماری را بدتر می‌کند. 

دکتر ملک با بیان اینکه بیماری‌های روماتیسم در کودکان زیاد شایع نیست و در واقع یک نوع بیماری خودایمنی و التهابی است، گفت: روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی است که در مفاصل بدن ایجاد می‌شود و این بیماری می‌تواند منجر به درد، تورم و محدودیت حرکت مفاصل شود. 

وی با اشاره به اینکه آرتریت روماتوئید ممکن است علاوه بر مفاصل بدن به طیف گسترده‌ای از سیستم‌های بدن ازجمله پوست، چشم‌ها، ریه‌ها، قلب و عروق خونی آسیب برساند، تصریح کرد: اختلال خود ایمنی روماتیسم مفصلی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت‌های بدن حمله کند. برخلاف آسیب ساییدگی ناشی از استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید پوشش مفاصل شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث تورم دردناکی می‌شود که درنهایت می‌تواند منجر به فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود.

فوق تخصص روماتولوژی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه روماتیسم مفصلی می‌تواند در هر مفصلی از بدن ایجاد شود، اما معمولاً از مفاصل کوچک دست و پا شروع می‌شود، ابراز گرد: با پیشرفت بیماری، علائم اغلب به مچ دست، زانو، مچ پا، آرنج، باسن و شانه‌ها گسترش می‌یابد. 

وی با بیان اینکه در بیشتر موارد، علائم در مفاصل هر دو طرف بدن بیمار رخ می‌دهد، اظهار کرد: علائم و نشانه‌های آرتریت روماتوئید ممکن است از نظر شدت متفاوت باشد و حتی ممکن است به صورت دوره‌ای ایجاد شوند.

وی با اشاره به اینکه روماتیسم مفصلی می‌تواند به مرور باعث تغییر شکل مفاصل و جابجایی آنها از جای خود شود، گفت: درد مفاصل مرتبط با آرتریت روماتوئید معمولاً یک درد ضربان‌دار و دردناک است، اغلب صبح‌ها و پس از یک دوره عدم تحرک بدتر می‌شود. درد مفاصل ممکن است در طول روز بدتر شود و با استراحت کاهش یابد. این درد ممکن است تیز و خنثی باشد و می‌تواند به سایر بخش‌های بدن گسترش یابد.

دکتر ملک با اشاره به اینکه مفاصل مبتلا به روماتیسم مفصلی ممکن است تورم و التهاب داشته باشند و این تورم می‌تواند باعث احساس سفتی و گرفتگی در مفاصل شود، گفت: بسیاری از افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی در صبح‌ها احساس سختی و محدودیت حرکت مفاصل خود را تجربه می‌کنند. سفتی صبحگاهی که از علائم نوع دیگری از آرتریت به نام استئوآرتریت است، معمولاً در عرض ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن از بین می‌رود، اما سفتی صبحگاهی که از علائم روماتیسم مفصلی است، اغلب بیشتر از این زمان طول می‌کشد.

وی گفت: آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان که قبلا به عنوان آرتریت روماتوئید نوجوانان شناخته می‌شد، شایع‌ترین نوع آرتریت در کودکان زیر ۱۶ سال است. علائم روماتیسم مفصلی در نوجوانان و کودکان درست شبیه به بزرگسالان است و با درد، تورم، سفتی، تب و درد‌های صبحگاهی همراه است و آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان می‌تواند یک یا چند مفصل را درگیر کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.