صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

میزبانی صدای مردم از «مردم»

  • کد خبر: ۲۴۳۹۰۵
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
جمعی از فعالان اجتماعی مشهد به نمایندگی از شهروندان مطالبه‌گر، مهمان شهرآرا شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، سفیران شهرآرا. شهروند‌خبرنگارانی که هرکدام در قامت یک شهروند تأثیرگذار، پرچم مطالبه‌گری و افزایش حس تعلق شهری را در محله خود به دوش گرفته‌اند. شهروندانی دغدغه‌مند که در تلاش‌اند با مطالبه‌گری، خواسته‌ها، نیاز‌ها و آسیب‌های اجتماعی، اداری و شهری محله خود را برطرف کنند.

گزارش «مدارس کهن شهر کهن» درباره وضیت نامناسب مدارس شهر تاریخی توس، گزارش از مینی‌بوس‌های مهرآباد و شلوغی و ازدحام این مینی‌بوس‌ها با تیتر «درخواست‌های اتوبوسی»، گزارش جاده مرگ کنه‌بیست و مشکلات ساکنان کنه‌بیست برای تاریکی جاده در قالب دو گزارش با تیتر‌های «کنه‌بیست روشن نیست»، «سرگردانی مردم در بیمارستان اورژانسی» چند گزارش یک ماه اخیر صدای مردم است که سوژه و طرح آن را شهروندان و فعالان اجتماعی مطرح و پیگیری کردند. 

در همین راستا شهرآرا میزبان تعدادی از شهروندان مطالبه‌گر مشهدی بود که با طرح سوژه‌های مردمی نقش مهمی در تهیه این گزارش‌ها داشته‌اند. بازدید از بخش‌های مختلف روزنامه و آگاهی از کم‌وکیف روند تهیه گزارش، بخشی از این بازدید شهروند‌خبرنگاران پویا و فعال بود.

صفحه «صدای مردم» برای مردم

صفحات اجتماعی روزنامه از جمله بخش‌هایی بود که این مخاطبان فعال مشهدی از آن بازدید داشتند. صفحات «صدای مردم»، «گزارش»، «معارف» و «حوادث»، چهارصفحه زیرمجموعه اجتماعی است.
تعامل مردمی مخاطبان روزنامه با صفحه صدای مردم، ارسال عکس و سوژه از جمله مواردی بود که در بازدید از این بخش مطرح شد.

نسرین اباذریان، یکی از شهروندان فعال مشهدی، که در این دیدار حضور داشت به ارسال پیام‌ها و دغدغه‌های شهری خود به سامانه امور مخاطبان شهرآرا و پیگیری این پیام‌ها از سوی خبرنگاران شهرآرا اشاره داشت. او به این نکته نیز اشاره کرد که پیگیری پیامک‌های مردمی از سوی خبرنگاران یکی از نقاط قوت این صفحه است.

صفحه‌ای برای بانوان ورزشکار اختصاص یابد

بازدید از گروه ورزشی دیگر بخش مورد اقبال و توجه شهروندان و فعالان اجتماعی از تحریریه شهرآرا بود. مجتبی گروسی، یکی از مخاطبان فعال روزنامه، پرداخت متنوع سوژه‌ها در صفحات ورزشی شهرآرا را نقطه قوت این صفحات دانست. او همچنین به جایگاه ورزش بانوان اشاره کرد و خواستار صفحه‌ای جداگانه برای بانوان ورزشکار مشهدی شد. نکته دیگری که این فعال اجتماعی به آن اشاره داشت سبقت شهرآرا در تهیه گزارش‌ها در مقایسه با دیگر رسانه‌های بود و در این راستا خواستار استانی و کشوری شدن روزنامه شهرآرا شد.

«هویت» ناب

صفحه «همسایه» و «هویت» دو صفحه مورد توجه مخاطبان بود. جواد کوزه‌گران یکی از مخاطبان و شهروندخبرنگاران پویا و جوان شهرآرا صفحه هویت را یک برگ برنده برای شهرآرا دانست. او دراین باره گفت: برای جوانانی مانند من دیدن تصاویر گذشته مشهد و آگاهی از شرایط خیابان‌های مشهد قدیم بسیار جذاب است.

گروسی، دیگر مخاطب و فعال اجتماعی مشهدی، نیز تصاویر قدیمی که در صفحه «هویت» منتشر می‌شود را خاص و ناب برشمرد و در این ارتباط پیشنهاد انتشار کتابی از گزارش‌های صفحه «هویت» و تصاویر آن با نام شهرآرا داد. به گفته این شهروند این کتاب و انتشار آن می‌تواند برای نسل‌های آینده نیز جذاب و خواندی باشد.

«کوله پشتی» برای همه بچه‌ها

ایوب حسامی، دیگر فعال اجتماعی مشهدی، به ضمیمه «کوله‌پشتی» اشاره کرد و گفت که کوله‌پشتی، ضمیمه کودک و نوجوان شهرآرا، یکی از ضمیمه‌های مورد توجه کودکان است و مطالب آن نیز برپایه نیاز کودکان طراحی شده است. او همچنین مترو را ضمیمه‌ای خواندی دانست و خواستار توزیع بیشتر آن شد.

سرعت بالای مجازی‌ها

کلیپ‌های سیل و سرعت بالای شهرآرانیوز در انتشار آن از جمله مواردی بود که فعالان اجتماعی به آن اشاره داشتند. به گفته کوزه‌گران، یکی از فعالان اجتماعی و مردمی شهرآرا، سرعت انتشار کلیپی که در زمان سیل مشهد برای شهرآرانیوز ارسال شده تا جایی بود که برای یک کلیپ ارسالی مشترک برای چند رسانه، شهرآرا‌نیوز گوی سبقت را در انتشار کلیپ ربوده و به عنوان اولین رسانه کلیپ‌های مردمی را منتشر می‌کرد.

ظرفیت سایت مشهدچهره یکی دیگر از موارد مورد توجه فعالان اجتماعی بود. به گفته کوزه‌گران این سایت و معرفی چهره‌های مشهد می‌تواند راهکاری مؤثری در شناساندن چهره‌های مشهدی به جوانان باشد.

رویکرد مخاطب‌محوری با صفحات و ضمائم تخصصی

دیدار با سردبیر روزنامه شهرآرا و طرح دغدغه‌ها و خواسته‌های شهروندی بخش دیگر این بازدید بود.
سیدسجاد طلوع هاشمی در این دیدار مخاطب‌محوری را سرفصل و اولویت روزنامه شهرآرا برشمرد. او با اشاره به اقدامات روزنامه شهرآرا درباره پاسخ‌گویی به نیاز مخاطبان گفت: با بسط و گسترش یافتن دانش رسانه‌ای مردمی، اکنون با مخاطب انتخابگری روبه‌رو هستیم که در میان صفحات متعدد روزنامه درپی خواسته و دغدغه خویش است؛ بنابراین پاسخ‌گویی به این خواسته‌ها مستلزم لحاظ کردن صفحات و ضمائم تخصصی است. موضوعی که در شهرآرا به آن توجه شده است.

سردبیر روزنامه شهرآرا باذکر مصداق‌هایی نظیر ضمیمه تخصصی بانوان شهرآرا افزود: «شهربانو» به صورت هفته‌ای و در قالب تعداد صفحات محدود منتشر می‌شد، اما در ادامه و با لحاظ نگاه تخصصی و تأکید بر پاسخ‌گویی جامع‌تر، شهربانو به صورت ماهانه و در‌۳۲ صفحه درنظر گرفته شد تا درقالب یک بسته جامع به خواسته‌ها و دغدغه بانوان بپردازد.
«کوله‌پشتی» دیگر ضمیمه با نگاه تخصصی به مخاطبان است که سردبیر روزنامه شهرآرا در این دیدار به آن اشاره کرد. ضمیمه‌ای که به گفته او پاسخ‌گوی نیاز مخاطب کودک و نوجوان مشهدی است.

هویت مشهد با چهره‌ای از «مشهدچهره»

سردبیر شهرآرا به نگاه هویت‌بخشی مشهد نیز اشاره کرد و افزود: این افتخار برای شهرآراست که به مشهدی بودن می‌بالد و در این مسیر نیز برای نشان دادن چهره مشهد و هویت این شهر سعی شده از ظرفیت و تریبون رسانه استفاده درخور توجهی شود.
او در توضیحاتی برای صفحه «هویت» گفت: هویت مشهد و هرآنچه که نسل جدید از مشهد قدیم نیاز دارد در این صفحه به آن پرداخته می‌شود. در همین راستا و با توجه به اهمیت جایگاه وهویت شهر مشهد این صفحه از چند شماره در هفته، به صورت روزانه افزایش یافت تا الگویی برای معرفی مشهد و هویت این کلان‌شهر باشد.

تشکیل باشگاه خبرنگاران شهرآرا از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود که با استقبال فعالان اجتماعی مشهد همراه شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.