حریق چاپخانه مصنوعات پلاستیکی (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) مبلغ اقساط وام ضروری بازنشستگان کشوری اعلام شد اعلام نتایج نهایی شرکت کنندگان در آزمون‌های پایه دهم از فساد مالی یقه‌سفیدها تا جرائم سازمان‌یافته مافیایی در جامعه متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به همان ۳ میلیون تومان ختم شد؟ جزییات درگیری در زندان اوین اعلام شد (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (جمعه، ۱۹ مرداد ۱۴۰۳) | کاهش سه‌درجه‌ای دما ادامه تلاش‌ها برای پیدا کردن کودک دو ساله الیگودرزی استاندار خراسان رضوی: هیچ خبرنگاری نباید از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آوری این شغل بی‌بهره بماند تاثیر توده‌های عضلانی قوی‌ بر خطر ابتلا به آرتروز جان باختن یک نفر در حادثه سقوط هواپیمای آموزشی در نظرآباد (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) مساعدت ویژه پلیس با زائران اربعین | خودروها به‌دلیل خلافی بالا توقیف نمی‌شوند حریق یک مغازه لوازم خانگی در شهرک حر مشهد+جزییات مصرف این ادویه طلایی را از دست ندهید جابه‌جایی روزانه یک اتوبوس از زائران اربعین از مشهد به نجف زلزله ۴ ریشتری، بنک در جنوب بوشهر را لرزاند (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) جریمه توقف در جهت مخالف حرکت وسایل نقلیه چقدر است؟ پیش‌بینی وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) دستگیری قاتل مسلح در مشهد توسط پلیس تصادف مرگبار در فریمان، جان مادر و نوزادش را گرفت (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) قم گرم‌ترین شهر ایران (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) دستگیری اراذل و اوباش متهم حمله به بیمارستان هفتم تیر
سرخط خبرها

استاندار خراسان رضوی: هیچ خبرنگاری نباید از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آوری این شغل بی‌بهره بماند

  • کد خبر: ۲۴۴۰۴۳
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
استاندار خراسان رضوی: هیچ خبرنگاری نباید از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آوری این شغل بی‌بهره بماند
استاندار خراسان رضوی گفت: هیچ خبرنگاری نباید از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آوری این شغل بی بهره بماند، اما نمی‌توان قوانین را هم در نظر نگرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، یعقوبعلی نظری پنجشنبه شب (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که در تالار "ابن هیثم" دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای رسانه افزود: در موردی که یکی از دبیران یا سردبیران رسانه‌ها پیگیر بهره مندی خود از بیمه مشاغل سخت و زیان آور است، خود را مکلف به پیگیری و رفع دغدغه وی می‌دانیم.

وی اظهار کرد: هیچ خبرنگاری نباید از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آوری این شغل بی بهره بماند، اما نمی‌توان قوانین را هم در نظر نگرفت، لذا در این موارد خاص و مشابه (سردبیران و دبیران رسانه‌ها) پیشنهاد‌های دست اندرکاران بررسی و با نگاه مثبت حل خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی به موضوع مطرح شده از سوی یکی از خبرنگاران مبنی بر شکایت دستگاه‌های اجرایی از برخی اهالی رسانه پرداخت و گفت: فهرست خبرنگارانی که مورد شکایت از دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته‌اند، تهیه شده و با برگزاری نشست و گفت گو بین آنها صلح و صفا برقرار خواهد شد.

نظری همچنین در مورد خواسته اهالی رسانه در شهرستان‌ها مبنی بر تشکیل یک تشکل صنفی برای پیگیری موضوعات خبرنگاران شهرستانی نیز از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خواست کمیسیون مربوطه در شهرستان‌های بزرگی مانند نیشابور و سبزوار که خبرنگاران بیشتری دارد، تشکیل شود تا پیگیر مسایل خبرنگاران باشد.

وی به موضوع ""تیم داری" مشهد یا خراسان رضوی در لیگ فوتبال اشاره کرد و گفت: این موضوع به تصویب شورای شهر مشهد رسیده است، اما باید سوابق این مساله را نیز در نظر گرفت، پیشتر خراسان رضوی در مورد تشکیل تیم فوتبال با مشکلاتی مواجه بوده و تیم‌های فوتبال این منطقه در سال‌های قبل با مسایل دست و پنجه نرم کردند که باید برای جلوگیری از تکرار آنها مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: ما نیز در استان علاقه‌مند هستیم که تیم فوتبال در سطح نوجوانان و جوانان داشته باشیم و بتوانیم گره‌گشای کار در این بخش باشیم.

نظری همچنین به تلاش دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌های خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه زیرساخت‌های حوزه ورزش استان، تا پایان شهریور ماه مجتمع ورزشی ۶ هزار نفری "ثامن" در مشهد که ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد، به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: جمع بندی سه ساله مسایل و دستاورد‌های دولت سیزدهم در خراسان رضوی انجام گرفته و ۳۴ کلان - مساله دسته‌بندی شده است که ۱۴ مساله مربوط به حوزه عمران، هفت مساله مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی، ۱۰ مساله مربوط به حوزه اقتصاد و سه مساله مربوط به حوزه سیاسی است.

استاندار خراسان رضوی مجموع دستاورد‌های شاخص دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف را ۱۳۹ دستاورد ذکر کرد که دفترچه آن تهیه شده و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

مشکل خراسان رضوی، عدم هم افزایی لازم در حل موضوعات و مسایل است

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: یکی از مشکلات در استان خراسان رضوی عدم هم‌افزایی و تعامل لازم بین دست اندرکاران برای حل مسایل است که بخشی از این مسوولیت بر دوش اهالی رسانه است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: به عنوان مثال در بحران "آب" اصفهانی‌ها با تعامل و هم‌افزایی موفق به حل مساله شدند لذا دست اندرکاران در خراسان رضوی هم برخی اوقات باید اختلاف نظر‌های سیاسی یا سلیقه‌ای را کنار بگذارند تا به یک هم‌افزایی برای حل مشکلات استان برسند.

وی اضافه کرد: بی تردید مدیران دستگاه‌های اجرایی به تنهایی نمی‌توانند مسال استان را حل کنند، جز آن که رسانه‌ها وارد میدان شده و از آنها پشتیبانی و فضای جامعه را به سمتی هدایت کنند تا متولیان در تهران حل مسائل را جدی‌تر بگیرند و پیگیرتر باشند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولیت بخشی از عقب‌ماندگی‌ها در خراسان رضوی برعهده رسانه‌هاست و اگر مدیران و رسانه‌ها همنوا شوند حل مسایل توسط نمایندگان آنان در پایتخت آسان‌تر دنبال خواهد شد.

پژمانفر به درخواست سردبیران و دبیران رسانه‌ها برای بهره‌مندی از بیمه مشاغل سخت و زیان آور اشاره و اظهار کرد: هنوز استفساریه جدیدی در این زمینه به دست ما نرسیده است، به صورت موردی مشکلات بازنشستگی برخی از خبرنگاران پیگیری شده و به نتیجه هم رسیده است و اگر درخواست دیگری در این زمینه باشد نیز پیگیری خواهد شد.

خانه مطبوعات بودجه‌ای برای پیگیری مشکلات خبرنگاران ندارد

مدیر خانه مطبوعات خراسان رضوی نیز در این آیین با بیان این که این مجموعه برنامه‌های زیادی برای پرداختن به مسایل و دغدغه‌های خبرنگاران دارد گفت: البته این تشکل که فقط می‌خواهد پیگیر مشکلات صنفی خبرنگاران باشد فاقد هرگونه بودجه است.

مجتبی صدیقی افزود: از جمله مسایل در دست پیگیری خانه مطبوعات خراسان رضوی، تسهیل فعالیت بانوان خبرنگار دارای فرزند است که سختی کار مضاعفی دارند همچنین تقویت پژوهش و آموزش حوزه رسانه نیز از دیگر دغدغه‌های خانه مطبوعات خراسان رضوی برای ارتقای سطح علمی اهالی رسانه است که کارگروه‌هایی به همین منظور تشکیل شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: ۱۷ مرداد و روز خبرنگار بهانه‌ای برای تشکر و خدا قوت گفتن به اهالی رسانه و خبر است، خبرنگارانی که در ۳۶۵ روز سال در صحنه حضور دارند و مشکلات و مسایل را به گوش مسوولان می‌رسانند.

محمد حسین زاده افزود: آیین امشب نیز به همت استانداری، سازمان بسیج رسانه، خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شده و فرصتی است برای گفت و گوی خبرنگاران با مسوولان به منظور بیان دغدغه‌ها و مشکلات آنان تا گرهی در این زمینه باز شود.

مهدی شاد، رییس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی نیز در این آیین با قدردانی از حمایت مسوولان از برگزاری این رویداد گفت: روز خبرنگار را به یاد ۱۶۴ خبرنگار شهید فلسطینی که خونشان بر زمین ریخت تا پیام حقانیت جامعه بشری را به گوش دنیا برسانند، گرامی می‌داریم.

مناظره مدیر کل با خبرنگاران

در این آیین سردبیر بخش ورزشی روزنامه قدس به عنوان نماینده خبرنگاران استان خراسان رضوی به بیان مشکلات آنان پرداخت و به صورت موردی پیگیری عدم شمولیت دبیران و سردبیران سرویس‌های خبری و عکاس - خبرنگاران و سایر مصادیق شغل خبرنگاری از مزایای بیمه مشاغل سخت و زیان آور را مطرح کرد و مدعی شد که این موضوع در همه استان‌های کشور به جز خراسان رضوی اجرا می‌شود.

جواد رستم زاده ضمن بیان این موضوع که "خبرنگاری در مشهد شغل به حساب نمی‌آید" به نامه یک مقام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به مدیران استان خراسان رضوی اشاره کرد که پیگیری برای شمولیت مصادیق شغل خبرنگاری از مزایای بیمه مشاغل سخت و زیان آور را درخواست کرده بود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، اما در پاسخ به این موضوع پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این که در مشهد خبرنگاری یک شغل محسوب نمی‌شود، کذب محض است، قوانین و دستورالعمل‌ها سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری و حد و حدود آن را مشخص کرده است.

محمدامین بابایی افزود: طبق تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی در خصوص بازنشستگی پیش از موعد، مشاغل سخت و زیان آور به ۲ گروه الف و ب تقسیم می‌شوند.

بابایی توضیح داد: گروه الف مشاغلی هستند که ماهیت سخت و زیان آوری ندارند و کارفرما می‌تواند با انجام یک سری تغییرات فنی و مهندسی و اقدامات کنترلی، صفت سخت و زیان آوری را از آنها حذف کند و ماده سه آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، کارفرما را مکلف کرده است که آن شغل را از حالت سخت و زیان آوری خارج کند. اما گروه ب این مشاغل ماهیتا سخت و زیان آور هستند و شرایط آن توسط کارفرما قابل تغییر نیست که خبرنگاری جزو گروه ب محسوب می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تشخیص این که مصادیق شغل خبرنگاری ماننددبیر، سردبیر، عکاس خبرنگار و مدیرمسوول جزو مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرند، طبق قانون برعهده کمیته بدوی و منوط به تایید آن است.

بابایی افزود: اعضای کمیته بدوی در پرونده مورد اشاره (جواد رستم زاده) شغل سردبیری را به عنوان شغل سخت و زیان آور تایید نکرده‌اند، این موضوع در کمیته تجدیدنظر مطرح و از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خواسته شد تا در نشست این کمیته شرکت کند که به دلیل گرفتاری نتوانست حضور یابد.

وی اظهار کرد: پیرو آن استعلام‌های مربوطه گرفته شد و پنج تا ۶ ماه طول کشید تا جواب آن دریافت شود، جواب آخرین استعلام مربوط به ۲۳ تیرماه امسال است و در نهایت هفته آینده نشست کمیته تجدیدنظر برای بررسی پرونده مزبور دوباره برگزار خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در این مراسم یاد و خاطره "عباس امیریان" خبرنگار فقید و پیشکسوت ایرنا گرامی داشته شد و لوح سپاس به فرزندش اهدا شد، همچنین از "آرش رهبر" خبرنگار گزارش پنج سیمای خراسان رضوی و چند نفر از پیشکوستان دیگر عرصه رسانه تجلیل شد.

در بخشی از این مراسم "عقیل رحمانی" خبرنگار قدس که مدتی در لبنان حضور داشته است، با یکی از خبرنگاران ایرانی مستقر در لبنان ارتباط تصویری برقرار کرد که او از دغدغه‌های خبرنگاری و کار رسانه در شرایط جنگ توضیحاتی بیان کرد. از دیگر نکات دیگر این مراسم حضور "مصطفی کواکبیان" از فعالان سیاسی اصلاح طلب کشور بود.

در حاشیه این مراسم میز خدمت سازمان تامین اجتماعی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و همچنین میز خدمت شرکت عمران شهر جدید گلبهار به منظور پیگیری مسکن خبرنگاران مستقر شده و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->