صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بررسی آمار پرونده‌هایی که طبق سنوات مختلف، برای رسیدگی به شورای حل اختلاف وارد می‌شوند، نشان از افزایشی دارد که درخورتأمل است.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرا در‌این‌باره بیان کرد: آمار ورودی پرونده‌ها هر‌سال حدود ۲۰‌درصد افزایش دارد، در‌حالی‌که با وجود افزایش پرونده‌ها، افزایش جذب قاضی در قوه قضاییه نداریم.

هادی ولایتی با اشاره به افزایش آمار‌ها گفت: این مسئله نشان می‌دهد هدایت مردم به شعبه‌های صلح یک ضرورت است. این شعبه‌ها مراجع غیرقضایی هستند که هزینه دادرسی ندارند، یا این هزینه بسیار اندک است. سرعت رسیدگی در این شعب بسیار بیشتر است و نتیجه قطعی نیز زودتر میسر می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که نیاز به حل مشکل و مشاوره دارند و تمایل ندارند به دستگاه قضایی مراجعه کنند، می‌توانند به این شعب مراجعه کنند. در شهر چهار حوزه در این زمینه داریم و مراجعان می‌توانند درخواست خود را مطرح کنند.

رسالت هدایت مردم به شعبه‌های صلح

ولایتی با اشاره به فرایند طولانی دادگاه تصریح کرد: خیلی از آرا در دادگاه‌ها نیاز به طی کردن فرایندی دارند که شامل تجدیدنظر‌خواهی، اعاده‌دادرسی و اعمال ماده‌۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری است و همه اینها می‌توانند فرایند صدور رأی را به تأخیر بیندازند، در‌حالی‌که در شعب صلح، یک پروسه دو‌ساله می‌تواند در یک روند یک‌ماهه حل شود؛ بنابراین یکی از رسالت‌های ما ارجاع مردم به این شعب است.

تعیین اجاره‌بها بدون قاعده

رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان‌رضوی درباره مهم‌ترین مسائلی که در صدر پرونده‌های شورا‌های حل اختلاف‌اند، گفت: اختلافات مالی به‌دلیل بدهی یا کلاهبرداری در رتبه اول است و موضوع موجر و مستأجر دومین موضوع است. به‌طور طبیعی وضعیت اجاره‌ها نابسامان است. مبلغ اجاره‌هایی که تعیین می‌شوند استاندارد نیست. زمانی مردم این موارد را رعایت می‌کردند و به میزانی اندک اجاره را افزایش می‌دادند. اما اکنون استانداردی برای اجاره‌ها تعریف نشده است. 

ولایتی افزود: یک مالک ۲۰‌درصد و مالک دیگری ممکن است تا ۳۰‌درصد اجاره را افزایش دهد و همین مسئله محل اختلاف و مشکل می‌شود. مالک از مستأجر می‌خواهد ملک را تخلیه کند و مستأجر هم با پولی که دارد، نمی‌تواند در همان محل خانه اجاره کند و این مسئله به‌عنوان مشکل جدی این روز‌ها مطرح است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.