صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سقوط لیگ فوتبال عربستان

  • کد خبر: ۲۴۴۴۷۲
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
پروژه جاه‌طلبانه لیگ عربستان در حال فروپاشی است

به گزارش شهرآرانیوز؛ در شرایطی که بخش زیادی از پنجره نقل و انتقالاتی فوتبال جهان سپری شده است، هنوز شاهد هیچ انتقال بزرگی به لیگ روشن عربستان نیستیم، موضوعی که حاکی از دردسر‌های فزاینده برای جاه طلبانه‌ترین پروژه فوتبال جهان است.

عربستان سعودی در تابستان ۲۰۲۳ دنیای فوتبال را تکان داد و ۹۵۷ میلیون دلار برای خرید ۹۷ بازیکن از جمله کریم بنزما، نیمار، سادیو مانه، ریاض محرز و سایر بازیکنان مطرح دیگر هزینه کرد. آنها کریستیانو رونالدو را هم در پنجره قبلی به خدمت گرفته بودند تا به قطبی تازه در دنیای فوتبال تبدیل شوند.

همانطور که پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی در تابستان گذشته اشاره کرد، لیگ حرفه‌ای عربستان بازار نقل و انتقالات را تغییر داده بود. با این حال، در شرایطی که از زمان باز شدن پنجره تابستانی در ماه گذشته، شایعات زیادی درباره خرید‌های بزرگ احتمالی باشگاه‌های عربستانی به گوش می‌رسید، هنوز هیچ ستاره مطرحی حاضر به قبول پیشنهاد‌های آنها نشده است. آیا حباب لیگ عربستان در حال ترکیدن است و قرار است این لیگ هم دچار سقوطی مشابه سوپرلیگ چین شود؟ یا می‌توانیم در هفته‌های آینده منتظر خرید فوق‌ستار‌های بیشتری باشیم؟

پاسخ‌های منفی سریالی

مایکل ایمنالو، مدیر لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان مدتی پیش اعلام کرده بود که محمد صلاح و کوین دی‌بروینه، دو هدف اصلی آنها در تابستان امسال هستند، با این حال هر دونفر فاصله زیادی با حضور در لیگ روشن دارند. صلاح که پیوستنش به النصر قطعی به نظر می‌رسید، ترجیح داد با رد پیشنهاد ۱۹۰ میلیون دلاری این باشگاه، همچنان در لیورپول بماند و به احتمال فراوان به زودی قراردادش را با باشگاه انگلیسی تمدید خواهد کرد. در مورد دی بروینه هم با وجود اینکه این بازیکن ۳۳ ساله علاقه خود را برای انتقال سودآور به عربستان سعودی اعلام کرده بود، بسیار بعید به نظر می‌رسد که مدیران منچسترسیتی اجازه دهند این ستاره بلژیکی قبل از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات آنها را ترک کند. جالب اینجاست که در هفته‌های گذشته به غیر از این دو ستاره، چند بازیکن سطح پایین‌تر هم به پیشنهاد عربستانی‌ها پاسخ منفی دادند. ریچالیسون، مهاجم برزیلی تاتنهام یکی از این بازیکنان است که با وجود عملکرد نه‌چندان خوبش در باشگاه انگلیسی حاضر به جدایی نیست. ریچالیسون به خوبی می‌داند که با اضافه شدن دومینیک سولانکه از بورنموث، احتمالا فصل پیش رو فرصت کمتری برای حضور در ترکیب تاتنهام دارد، اما بازهم می‌خواهد در لیگ جزیره به کارش ادامه دهد. لیگ عربستان هنوز در جذب بازیکنان در سال‌های اوجشان مشکل دارد و حتی مهره‌ای مانند روملو لوکاکو که ۳۱ سال سن دارد و در گذشته در مورد لیگ عربستان سعودی صحبت‌های مثبتی داشت، به جای پذیرش پیشنهاد از تیم‌های این لیگ، همچنان در انتظار پیشنهاد ناپولی و رفتن به این باشگاه ایتالیایی است.

چالش‌های عربستان برای توسعه لیگ

کمی ساده‌انگارانه است که فکر کنیم عربستان سعودی به طور ناگهانی علاقه خود را برای تبدیل شدن لیگ روشن به یکی از لیگ‌های برتر جهان از دست داده است یا منابع مالی کافی برای خرید‌های بزرگ را دیگر در اختیار ندارد.

در واقع فوتبال سنگ بنای یک پروژه چند وجهی با حمایت دولتی است که هدف آن تغییر کامل چهره این کشور در سراسر جهان است. این روند مدتی است که در حال انجام است و با توجه به اینکه آنها میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ را هم به دست آورده‌اند، احتمالا تا آن تاریخ به اوج خود خواهد رسید. یک لیگ داخلی پر رونق در این زمینه ضروری تلقی می‌شود، به همین دلیل است که تمرکز آنها تا حدودی از خرید بی‌وقفه فوق ستاره‌ها به سمت بهبود و توسعه استعداد‌های جوان تغییر کرده است. در نتیجه، در حالی که در تابستان امسال شاهد ورود ستاره‌های خارجی کمتری به لیگ این کشور بودیم، نقل و انتقالات داخلی آنها پررونق بوده است.

در این شرایط به نظر می‌رسد احتمال کمی وجود دارد که لیگ حرفه‌ای عربستان مانند همتای چینی خود در مسیر فروپاشی پیش برود. همچنین مدیران این لیگ برای رسیدن به این هدف باید بتوانند ستاره‌های حاضر در تیم‌های باشگاهی عربستانی را از شرایط راضی نگه دارند. تصمیم جردن هندرسون برای ترک الاتفاق پس از تنها شش ماه حضور در این باشگاه تاثیری منفی در وجهه لیگ روشن به جا می‌گذارد و علاوه بر او، آیمریک لاپورته هم پس از قهرمانی با اسپانیا در یورو ۲۰۲۴ حالا به خروج از لیگ عربستان و رفتن دوباره به باشگاهی در لالیگا نزدیک شده است. این موارد چالش‌هایی است که مدیران لیگ روشن باید بتوانند بر آن غلبه کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.