صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

استرالیا امروز (دوشنبه) اعلام کرد که توافقی را با انگلیس و آمریکا امضا کرده که اجازه تبادل اسرار و مواد هسته‌ای را می‌دهد؛ اقدامی کلیدی که در راستای تجهیز ناوگان نیروی دریایی استرالیا با زیردریایی‌های اتمی صورت گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این توافق سه کشور را به تمهیدات امنیتی برای انتقال مواد و دانش هسته‌ای حساس ایالات متحده و انگلیس به عنوان بخشی از توافقنامه امنیتی سه‌جانبه «آکوس ۲۰۲۱» ملزم می‌کند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیمان آکوس که ساخت ناوگان زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا و توسعه مشترک قابلیت‌های جنگی پیشرفته را در نظر دارد، به عنوان اقدامی علیه چین در منطقه اقیانوس آرام تلقی می‌شود.

«ریچارد مارلس» وزیر دفاع و معاون نخست وزیر استرالیا گفت: «این توافق یک گام مهم در راستای دستیابی کانبرا به زیردریایی‌های مسلح، متعارف و هسته‌ای برای ناوگان نیروی دریایی کشور است.»

او با ادعای اینکه استرالیا به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست، افزود: «دستیابی به این نوع از زیردریایی‌ها به برقراری بالاترین استاندارد‌های عدم اشاعه منجر می‌شود.»

این توافقنامه که هفته گذشته در واشنگتن امضا و امروز در پارلمان استرالیا ارائه شد، شامل مقرراتی برای کانبراست که در قبال مسئولیت خطرات هسته‌ای ناشی از مواد ارسال شده به این کشور باید به شرکای خود غرامت بدهد.

در ادامه این مقررات آمده است: «مواد هسته‌ای برای سوخت زیردریایی‌های آینده از آمریکا یا انگلیس به استرالیا داده می‌شود، اما این کانبراست که مسئول ذخیره و دفع سوخت هسته‌ای مصرف‌شده و زباله‌های رادیواکتیو از واحد‌های انرژی هسته‌ای است که تحت این قرارداد منتقل می‌شوند. زیردریایی‌ها بخش مهمی از توانایی دریایی استرالیا هستند و یک مزیت استراتژیک از نظر نظارت و حفاظت از رویکرد‌های دریایی ما فراهم می‌کنند.»

در این میان، «وانگ یی» وزیر خارجه انگلیس در سفر آوریل خود به کانبرا هشدار داده بود که پیمان آکوس خطرات اشاعه هسته جدی را به وجود می‌آورد و آکوس برخلاف پیمان اقیانوس آرام جنوبی است که تسلیحات هسته‌ای را در این منطقه ممنوع کرده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.