صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ترکیه شرط‌های خود برای خروج از خاک سوریه را ارائه داد

  • کد خبر: ۲۴۴۶۹۷
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
وزیر دفاع ترکیه امروز (دوشنبه) در اظهاراتی، شروطی را برای خروج نظامیان کشورش از خاک سوریه و پایان‌دادن به اشغالگری در این کشور مطرح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رویترز در این باره به نقل از «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه گزارش داد: آنکارا پیش از توافق بر سر قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات و تامین امنیت مرزها، در خصوص هماهنگی درباره خروج از سوریه گفتگو نخواهد کرد.

گولر گفت: در صورت وجود شرایط مناسب، ممکن است جلساتی میان ترکیه و سوریه به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان ۲ کشور برگزار شود.

این شروط درحالی مطرح شده است که مقامات ترکیه و در راس آنها «رجب طیب اردوغان» طی ماه‌های اخیر بار‌ها نسبت به عادی سازی روابط با دولت سوریه ابراز تمایل کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان پیشتر در یک نشست خبری پس از اجلاس ناتو در واشنگتن از قصد خود برای دیدار با بشار اسد و احیای روابط ۲ کشور خبر داده و گفته بود: «۲ هفته پیش، از اسد خواستم در ترکیه یا یک کشور ثالث دیدار کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه مسؤول فراهم کردن ساز و کار این دیدار است، گفت: «می‌خواهیم با غلبه بر مشکلات موجود در روابط خوب، فرایند جدیدی را آغاز کنیم.»

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز پیشتر درباره درخواست اردوغان برای دیدار با وی گفته بود: ما نسبت به هر ابتکاری برای بهبود روابط موضع مثبتی داریم و هیچ کس به فکر ایجاد مشکل با همسایگان خود نیست و این چیزی طبیعی است، اما این به معنای آن نیست که بدون قاعده و قانون پیش برویم.

اسد افزود: مشکل در دیدار با رئیس جمهور اردوغان نیست، بلکه در محتوا و هدف این دیدار است. اولین سوالی که می‌پرسیم این است که چرا روابط ۱۳ سال پیش از مسیر عادی خود خارج شد؟ ما نشنیدیم که هیچ مقام ترکیه‌ای به صراحت درباره این موضوع صحبت کند. سوال دیگر ما این است که اساس این دیدار چیست آیا این دیدار برای پایان دادن به دلایل مشکلی است که با حمایت از تروریسم و ​​خروج ترکیه از خاک سوریه مرتبط است؟ هیچ تضمینی به ما داده نشد و ما بر اساس اصول روشن حقوق بین‌الملل و حاکمیت ملی به طور مثبت پیش می‌رویم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.