صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سال اول، ۸۰ میلیارد بودجه برای بخش بانوان در شهرداری در نظر گرفتیم و در مجموع این مدت به ۷۰۰ میلیارد تومان رسید؛ در حالی که بودجه تهران در هر سال ۲۰ میلیارد تومان بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فاطمه سلیمی در جلسه کمیسیون بانوان و خانواده که با حضور محسن نصرپور، مدیرکل سازمان صداوسیمای خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا که وارد شورا شدیم، کمیسیون بانوان و خانواده در مجموعه شورا‌ها در کشور وجود نداشت که طرح آن را در شورا نوشتیم و دو سال و دوسه ماه بوده که شروع شده است.

وی با بیان اینکه کار اصلی ما در حوزه بانوان برنامه، بودجه و ساختار بود، عنوان کرد: در شهرداری، بخش ویژه بانوان نداشتیم که تلاش کردیم و ردیفی در حوزه برنامه و بودجه در شهرداری جدا شد. سال اول، ۸۰ میلیارد بودجه برای بخش بانوان در نظر گرفتیم و در مجموع این مدت به ۷۰۰ میلیارد تومان رسید؛ در‌حالی‌که بودجه تهران در هر سال ۲۰ میلیارد تومان بود.

سلیمی افزود: ما در حوزه زنان، در جریان انقلابی لکنت داشتیم و به این مسئله کم پرداخته بودیم که اگر به این موضوع نپردازیم، این اتفاق از جایی خودش را نشان خواهد داد. ما طرح بانوان مشهد را به شهر‌های دیگر ارسال کردیم که اکنون در برخی شهر‌ها کمیسیون بانوان و خانواده راه‌اندازی شده است. ساختار حوزه بانوان تنها در شهرداری تهران وجود دارد و هیچ شهر دیگری این ساختار را ندارد. در آستان قدس و استانداری ساختار بانوان داریم، اما هنوز در شهرداری شکل نگرفته است.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، برای هفتادهشتاد کانون خانواده مجوز صادر شده است. بانوان در ساختار شورای اجتماعی محلات صاحب کرسی شدند و از دو هزار عضو شورای اجتماعی محلات، حدود هفتصد‌هشتصد نفر بانوان هستند. در ساختار هیئت‌امنای مساجد نیز کرسی بانوان ایجاد کردیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما در حوزه زن و خانواده، تعالی زیست‌پذیری شهری است، تصریح کرد: با این نگاه زیست‌پذیری به‌نام شهربانو بوستان‌های ویژه بانوان را در شهر شروع کردیم. بوستان بانوان و وکیل‌آباد افتتاح شده و بوستان‌های آفتاب قاسم‌آباد تا پایان سال و بوستان‌های بسیج و طرق به‌زودی به اتمام می‌رسد. از ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه حوزه بانوان بخش عمده‌ای را به ساخت بوستان‌ها اختصاص دادیم.

سلیمی ادامه داد: شرایط دوچرخه‌سواری بانوان را در تمام بوستان‌ها ایجاد کردیم. از ۵۰ هزار مشترک بایدو، ۱۸ هزار خانم در بوستان‌های بانوان عضو بایدو هستند. تعداد دوچرخه‌ها را به ۱۱۰ عدد رساندیم. در بسیاری از سالن‌های ورزشی ازجمله مجموعه آبی شهید قربانی، بخش ویژه بانوان و آقایان را داریم. سالن مادروکودک در امامت۴۹ مجموعه ورزشی بسیار خوبی برای بانوان است. در کنار مجموعه ورزشی بانوان وکیل‌آباد، در حال ساخت سالن ورزشی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان هستیم.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: یک نگاه ما سخت‌افزاری بود و در بخش نرم‌افزاری اقدامات جنس نرم را پیگیری می‌کنیم. باشگاه‌های مخاطب‌محور در حوزه برنامه‌های فرهنگی داریم که ازجمله آن‌ها ریحانه، برنا، نورچشمی، ترنم زندگی، صدای پای زندگی، مانا، کهکشان کودکی و باهم است.

وی اضافه کرد: روزنامه «شهرآرا» رویداد‌های مختلفی را برگزار کرد. باید زنان موفق مشهدی را معرفی کنیم که در این زمینه خلأهای زیادی داریم. ازجمله این اقدامات در رویداد «روایت‌شهر» اتفاق افتاد که زندگی تعداد زیادی از بانوان مشهدی را بررسی کردند. فیلم‌نامه‌هایی ارائه شد و ما اعتبار گذاشتیم تا در این زمینه مستند تهیه کنند.

سلیمی گفت: در حوزه کارمندان شهرداری، اقداماتی را انجام دادیم. سرانه‌محور شدن خدمات را ایجاد کردیم. برای مادران باردار و درمان ناباروری خدمات ارائه می‌دهیم. قانون جمعیت را پیگیری کردیم که هنوز شهرداری بخشی از قانون را اجرا نکرده است. بحث سقط جنین را داریم که اکثراً به‌دلیل مسائل فرهنگی و مالی اتفاق می‌افتد. در این زمینه به گروه «نفس» در شهرداری و فرهنگ‌سرا‌ها کمک کردیم و کار می‌کنند.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد افزود: طرح «اتوبوس سلامت» را داریم. در حال تجهیز اتوبوس برای تست غربالگری سرطان و غیره به صورت رایگان در حاشیه شهر هستیم که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. حوزه معلولین را نیز پیگیری کردیم و شورا کمک‌هایی به بهزیستی کرده است.

وی با بیان اینکه در بخش ورزش، برنامه ویژه‌ای در حوزه ورزش داریم، عنوان کرد: ورزش صبحگاهی بانوان در پارک‌ها و مساجد به صورت رایگان برگزار می‌شود. جشنواره ورزشی «شهربانو» با ۲۳۸ رشته ورزشی و مسابقات محلات مشهد در حال برگزاری است. جام رمضان را به صورت ویژه داریم. جشنواره‌های ورزشی بانوان نمایشگاه ورزشی با هیئات ورزشی را نیز داشتیم. از مدال‌آوران تقدیر کرده و از هیئات ورزشی و قهرمانان جهان حمایت می‌کنیم. از طریق شورا‌های شهر‌های دیگر برای دختران ورزشکار استان مکان رایگان تهیه می‌کنیم.

سلیمی بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز فعالیت داریم. در این دوره مراکز «رویش» را در محلات حاشیه شهر ایجاد کردیم. وام‌هایی توسط سازمان بازآفرینی داده می‌شود. بازارچه‌های اشتغال و کارآفرینی و بازار‌های صنایع دستی را داریم. زنان بازرگان و بانوان کارآفرین و صادرکنندگان را حمایت می‌کنیم. در مجوز‌های تاکسی‌رانی، برای زنان آسیب‌دیده و زنان سرپرست‌خانوار تخفیف ویژه داریم.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه رسانه زنان، به صورت ویژه برنامه‌ریزی کردیم. مجموعه «شهربانو» را ذیل روزنامه «شهرآرا» راه‌اندازی کردیم. «شهربانوی محلات»، «شهردخت» و «جهان‌بانو» نیز ایجاد خواهند شد.

وی در خصوص درخواست‌های خود از رسانه برای کمک به حوزه بانوان تصریح کرد: معرفی زنان الگوی مشهدی یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی است که کمک زیادی می‌کند. اگر در حوزه رسانه، بخش ویژه‌ای داریم می‌توانیم برای معرفی مهمانان این برنامه کمک کنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.