صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه افغانستان از محور ایران می‌گذرد، گفت: تلاش داریم با ترسیم فضای ظرفیت اشتراکات اقتصادی، منطقه ویژه صنعتی، معدنی و اقتصادی ایران و افغانستان با نام بندر خشک شرق ایجاد کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ امیر توکلی، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با مقامات افغانستانی و بازگشت از آن کشور اظهارداشت: در این سفر، پیشنهاد‌های شفاف که با مطالعات جامع انجام شده بود پیرامون ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مشترک ایران و افغانستان با نام بندر خشک شمتیغ در مرز خواف ایران با آن کشور، تأمین زیرساخت‌های صنعتی، معدنی و حمل و نقل، صادرات انرژی برق و تکمیل طرح راه آهن مشترک به منظور ایجاد ظرفیت ویژه ترانزیت ریلی ارائه شد.

وی افزود: شرکت‌های معدنی و صنعتی در پهنه معدنی سنگ‌آهن سنگان خواف، تجربیات و کارخانه‌ها و توان فنی صنعتی دارند که می‌توان این ظرفیت را در نقطه صفر مرزی به افغانستانی‌ها منتقل کرد و مواد اولیه و خام سنگ‌آهن موجود در معادن غوریان، پشتون و دیگر مناطق افغانستان را برای آنها دانه‌بندی و فرآوری کنیم.

توکلی افزود: به همین سبب هیاتی از مجموعه فولاد مبارکه که یک مجموعه پیشرو و توانمند در حوزه فولاد، انرژی و حمل و نقل هستند ما را در این سفر همراهی کردند.

وی تأکید کرد: به لحاظ اشتراکات دینی، فرهنگی، زبانی، قومی و ارزشی، معتقدم توسعه افغانستان از محور ایران می‌گذرد و با رسالتی که داریم با توسعه افغانستان، می‌توانیم امنیت مرزهایمان را ارتقا دهیم.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از قابلیت‌های ایران راه گذر (کریدور) شمال به جنوب و دسترسی به آب‌های آزاد است و افغانستان که کشوری محصور در خشکی است به آن نیاز دارد.

وی گفت: مهم‌ترین هدف در این بخش توسعه راه گذر (کریدور) شمال به جنوب و تکمیل چرخه خطوط ریلی چابهار به زاهدان، خواف به هرات و در نهایت به سمت سرخس و کشور‌های آسیای میانه است که فرصت بی‌بدیلی برای افغانستان محصور در خشکی و دریچه‌ای به بازار‌های بین‌المللی برای آن کشور است.

ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای معادن کشور اظهار کرد: افغانستانی‌ها برای استفاده از توان و ظرفیت‌های فنی، صنعتی و اقتصادی ایران برای توسعه کشورشان اشتیاق دارند و نیاز است تا در ایران، دولتمردان و مجلس شورای اسلامی از این برنامه فرا منطقه‌ای حمایت کنند.

توکلی رودی گفت: مدیرعامل فولاد اصفهان و جمعی از مدیران ارشد صنایع نیز در این سفر حضور داشتند و حضور این مدیران نشان دهنده اهمیت و جدیت بخش خصوصی ایران در تقویت روابط اقتصادی با افغانستان و تلاش برای گسترش همکاری‌های صنعتی و معدنی میان دو کشور بود و به عنوان گامی مهم در تعمیق همکاری‌های اقتصادی و صنعتی بین ایران و افغانستان، می‌تواند نتایج مثبتی در آینده به همراه داشته باشد.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تأمین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

شهرستان خواف با ۴ بخش، ۶ شهر، ۸۵ روستا، ۱۶۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد مرکز خراسان رضوی قرار دارد.

منبع: ایسنا/ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.