صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ رسیدگی به تخلفات اطراف سنگ‌نگاره‌های باستانی را منوط به استقرار دولت چهاردهم دانست.

به گزارش شهرآرانیوز، آخرین ماه پاییز سال گذشته بود که رئیس کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس یازدهم، از مهلتی یک‌هفته‌ای به وزیر وقت میراث‌فرهنگی برای تعیین تکلیف معدن دیزدر خبر داد و اعلام کرد که میراث‌فرهنگی باید مانع فعالیت معدن و تخریب سنگ‌نگاره‌های باستانی و چهارهزار‌ساله در نزدیکی این معدن شود.

این منطقه تاریخی با وجود سنگ‌نگاره‌های باستانی چهار‌هزارساله، بیش از هفت سال است که در فهرست آثار‌ملی به ثبت رسیده است؛ با‌این‌حال درست مثل بسیاری دیگر از موارد قانون‌شکنی، با سرپیچی معدن‌دار بخش خصوصی از قانون حفظ میراث‌فرهنگی، معدن یاد‌شده همچنان مشغول فعالیت است. شوربختانه در سایه سستی و بی‌تعهدی دستگاه‌های دولتی، عناد با میراث کهن فرهنگی شدت یافته و در اوایل فروردین امسال نیز بخش دیگری از سنگ‌نگاره‌های دیزدر تخریب شده است.

در فروردین‌ماه، حجت‌الاسلام‌والمسلین نصرا... پژمانفر اعلام کرد که وزارت میراث‌فرهنگی از وزارت صمت به‌دلیل تداوم تخلف و بهره‌برداری از معادن شکایت کرده و قرار است رسیدگی به پرونده تعطیلی معدن دیزدر در قوه قضاییه به فرجام برسد.
وی این را هم به ما گفت که «در تماس با وزیر میراث‌فرهنگی این نکته را گوشزد کردم که شکایت یاد‌شده حتما باید منتج به تعطیلی کامل معدن یاد‌شده شود.»

اواخر فروردین، رئیس کمیسیون اصل‌۹۰ در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه «با وجود همه مستندات موجود و پیگیری‌های انجام‌شده، با سهل‌انگاری تحمل‌ناپذیر، این اثر ملی در حال نابودی است و نه‌تن‌ها نسل فعلی، بلکه نسل‌های آینده نیز این موضوع را تحمل نخواهند کرد»، اعلام کرد که کمیسیون اصل‌۹۰ برنامه احضار وزیر میراث‌فرهنگی به این کمیسیون را در دستور‌کار دارد و بنا دارد تا مقصران این حادثه را نیز به دستگاه قضایی معرفی کند.

تداوم پیگیری در مجلس دوازدهم

با گذشت چند‌ماه از این قول و قرار، استقرار مجلس دوازدهم و تغییر ناخواسته دولت و جایگزینی دولت چهاردهم، دوباره به‌سراغ رئیس کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس‌شورای‌اسلامی رفتیم.

پژمانفر که به‌تازگی و با آرای اعضای کمیسیون، دوباره برای خدمت در این مسئولیت انتخاب شده است، به خبرنگار ما گفت: در مدت زمانی که گذشت، همچنان رایزنی‌ها برای تعیین تکلیف این مسئله را دنبال کردیم، اما در میانه راه، به ایستگاه مجلس دوازدهم و همچنین تغییر و استقرار دولت چهاردهم رسیدیم.

وی افزود: بعد از انتخابات و استقرار نمایندگان نیز عملا، چون هنوز کمیسیون‌ها مشخص نبود، پیگیری‌ها غیرفعال بود، اما با تعیین ترکیب کمیسیون اصل‌۹۰، قرار است پیگیری‌ها به‌طور جدید در‌این‌باره آغاز شود و در نهایت وزیر میراث‌فرهنگی پس از انتخاب، به این عرصه ورود پیدا کند.

دیزدر، از اولویت‌های مهم کمیسیون اصل‌۹۰

رئیس کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس‌شورای‌اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه مسئله تعیین‌تکلیف معدن دیزدر و سنگ‌نگاره‌های باستانی که در همسایگی این معدن قرار دارد، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کمیسیون اصل‌۹۰ است، افزود: هر‌چند به‌طور طبیعی از زمان استقرار تا اشراف به موضوع و شروع پیگیری‌های وزیر میراث‌فرهنگی، کار قدری با تأخیر رو‌به‌رو خواهد شد، اما با‌توجه‌به استقرار و اشراف به این موضوع در کمیسیون اصل‌۹۰، پیگیری این موضوع به‌طور جدی در کمیسیون ادامه دارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.