صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان‌رضوی گفت: کمک به معتادان و حمایت از خانواده‌های آن‌ها یکی از موضوعاتی است که سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار متولیان امر باید در نظر داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، اسماعیل رحمانی در نشست هم‌اندیشی با سمن‌های فعال استان در حوزه اعتیاد و پیشگیری که امروز (چهارشنبه، ۲۴ مرداد ۱۴۰۳) در مشهد و هم‌زمان با سایر استان‌ها برگزار شد، با اشاره به نقش سمن‌ها و سازمان مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: مردم در طول انقلاب و بعد از انقلاب، میدان‌دار حل خیلی از مشکلات بودند و نقش کلیدی مردم را در هیچ حوزه نمی‌توان نادیده گرفت. هرجا که مردم ورود کردند، مشکلات آن حوزه مرتفع شده است.

وی تصریح کرد: حدود ۶ هزار معتاد داریم که نیازمند کمک و درمان هستند و از سوی خانواده طرد شده‌اند و ممکن است اکنون در کف خیابان باشند.


معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان‌رضوی افزود: نباید معتاد را فرد مفلوک و مضر بدانیم و آن را از جامعه طرد کنیم. بعضی نگاه‌ها به این شکل است که معتاد را نمی‌توان درمان کرد و باید رها شود که نگاه اشتباهی بوده و در دنیا این نوع نگاه مردود شده است.

وی تصریح کرد: آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که ۹۴ درصد افرادی که تحت اقدامات درمانی اعتیاد قرار می‌گیرند، دوباره برگشت دارند و درمان اعتیاد فقط ۶ درصد توانسته مؤثر باشد؛ این آمار نگران‌کننده است، اما در بعضی از کشور‌ها هم داریم که تعداد افراد ترک‌کرده بیشتر است. مسلماً احساس دل‌سوزی در بین ما مردم ایران وجود دارد و می‌توانیم این افراد را نجات دهیم. ثابت شده که ورود سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها به این حوزه موفق بوده است.

رحمانی اذعان کرد: یکی از معضلاتی که فرد را به سمت اعتیاد می‌برد، بیکاری است؛ لذا در این بخش خیلی باید کار کنیم. هر فرد و ارگانی که تلاش کرد و اشتغال برای این افراد آسیب‌دیده ایجاد کرد، باید حمایت شده و بستر برای فعالیتش فراهم شود؛ به نحوی که قانون به‌نفع جامعه تفسیر شود.

وی تأکید کرد: کمک به معتادان و توجه به خانواده‌هایشان از دیگر موضوعاتی است که سازمان‌های مردم‌نهاد باید در کنار متولیان امر در نظر داشته باشند. در واقع فرد معتاد، یک بیمار و یک نیازمند است که باید در کمال آرامش و بدون هیچ بی‌حرمتی، ترک کند و درمان برایش انجام شود. اگرچه تمرکز بر روی موضوعات «پیشگیری بهتر از درمان» است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب استان عنوان کرد: پیشنهاد داریم هرچه زودتر کمیته پیشگیری از اعتیاد با محوریت آموزش‌وپرورش به‌خصوص در حاشیه شهر عمل کند؛ چراکه این ظرفیت در حوزه پیشگیری از اعتیاد، بسیار مؤثر خواهد بود.

دبیر جدید شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان‌رضوی در این نشست افزود: امروزه هیچ دستگاهی توان این را که به‌تنهایی به حل آسیب‌های اجتماعی و به‌خصوص حوزه اعتیاد بپردازد، ندارد و تشکل‌های مردم‌نهاد نقش بسزایی، چه در حوزه پیشگیری و چه در حوزه درمان، دارند.

علی زندی در ادامه گفت: امروز ما مفتخریم که بیش‌از ۸۰ درصد درمان اعتیاد، توسط سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود. موادمخدر از هر دری وارد شود، جز فقر و بی‌آبرویی برای فرد معتاد و خانواده او ره‌آوردی ندارد و خیلی از جرائم که امروزه شاهد آن هستیم، حاصل اعتیاد است که هزینه‌های جبران‌ناپذیری را نیز بر جامعه تحمیل می‌کند؛ به‌طوری‌که حدود چهار هزار سبزپوش ناجا در عرصه مبارزه با موادمخدر جان خود را از دست داده‌اند.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.