دستگیری سارق ۷۵ فروشگاه پوشاک در مشهد (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) پزشکبان مجوز جذب ۷۰ هزار معلم بازنشسته را صادر کرد چرا صبح‌ها نمی‌توانیم به راحتی دل از رختخواب بکنیم؟ مدیر باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد: مرگ تایگون طبیعی است تأکید بر تشدید اقدامات کنترلی درباره پشه آئدس در مناطق مرزی کم‌شنوایی در کودکان را جدی بگیرید یک قلاده «تایگون» در باغ وحش مشهد تلف شد (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی حضور ۵۰۰ بازرس در اجرای طرح نظارتی ویژه دهه آخر صفر در مشهد تزریق ۳۶ هزار دز واکسن «پنوموکوک» به کودکان در خراسان‌رضوی بیماران تنفسی پیش از حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین، با پزشک خود مشورت کنند راه اندازی حمام‌های صحرایی در نجف و کربلا | زائران حسینی در ساعات خنک راهپیمایی کنند جاسازی هروئین در معده ۳ سوداگر مرگ در بردسکن (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) وعده جدید به پرستاران؛ تمام مطالبات پرستاران پرداخت می‌شود دستگیری قاتل فراری در مشهد پس از تعقیب‌وگریز هشت‌ساعته + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، ٢٣ مرداد ١۴٠٣) | بارش‌های رگباری در نواحی شمالی استان تولد گوساله‌ای با ۸ دست و پا در کاشمر (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) آخرین گام دولت سیزدهم برای متناسب‌سازی حقوق «حداقلی‌بگیران» تامین‌اجتماعی برداشته شد اسباب بازی را برای کودکتان کمی پایین‌تر از سنش بخرید در روز‌های گرم تابستان از این دمنوش غافل نشوید چالش‌های ازدواج در دوران پیری چیست؟
سرخط خبرها

مضرات گُل یا علف برای نوجوانان و جوانان

  • کد خبر: ۲۴۴۶۳۱
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
مضرات گُل یا علف برای نوجوانان و جوانان
شاید در نگاه اول آن را بسیار دور از خود بدانیم، اما در همین نزدیکی، منتظر چراغ سبزی است تا زندگی بسیاری از جوانان را سیاه کند، ماده مخدر از نوع ماری‌جوانا (گُل یا علف) و هر نوع مخدری دیگر، فقط کافی است یکبار امتحان شود اگر چه آغازی شیرین برای بار اول دارد اما پایان تلخ آن برای بسیاری از نوجوانان و جوانان تجربه شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شاید شما هم در حین قدم زدن در پارک آرام محله از نزدیک شاهد حضور نوجوانانی باشید که در یک دورهمی ساده زیر درخت سبز یک نخ گُل را دست به دست می‌کنند و بلندبلند می‌خندند یا روی چمن دراز کشیده و با هدفونی در گوش موسیقی گوش می‌دهند. تصویری گاه تکراری که این روزها در هر گوشه از تهران و شهرستان‌ها دیده می‌شود.

براساس یک پژوهش انجام شده، درصد زیادی از مبتلایان جوان به موادمخدر، اول به سراغ (گُل) رفته‌اند. بیش از ۳۰ درصد جوانان و نوجوانانی که گرفتار اعتیاد می‌شوند از اعتیادآور بودن مصرف موادی همچون (گُل یا ماری‌جوانا) بی‌خبر هستند، ‌ همچنین بیش از ۳۰ درصد معتادان از اینکه این مواد اعتیادآور است اطلاع دارند اما توان «نه گفتن» به همسالان خود در قبال تعارف موادمخدر را ندارند.

اما موضوع نگران‌کننده‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که ۵۵ درصد خانواده‌ها پس از گذشت سه سال از اعتیاد فررزندان خود متوجه این قضیه می‌شوند، زمانی که دیگر خیلی دیر شده و فرزند آنان اسیر غول بزرگ اعتیاد و مصرف موادمخدر شده است. دیگر ای کاش زودتر متوجه می‌شدم و کاش مواظب فرزندم بودم نمی‌تواند چاره‌ای برای این موضوع باشد.

البته ناگفته نماند که در قضیه اعتیاد و مصرف موادمخدر هیچ‌گاه دیر نیست و براساس اعلام کارشناسان برای ترک اعتیاد همیشه راهی است اما باید میزان مصرف، نوع موادمخدر و مسیرهای اعتیاد فرزندان مورد ارزیابی قرار گیرد تا در مسیر پاک شدن از اعتیاد قرار گیرند.

اگرچه بین اغلب مردم این باور اشتباه وجود دارد که مصرف گُل باعث کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود. از این رو در بعضی از داروهای لاغری این ماده مخدر وجود دارد و بسیاری از جوانان با هدف لاغری، انواع قرص‌ها و داروهای لاغری حاوی ماده مخدر گُل را مصرف می‌کنند. باوری اشتباه که فرد را اسیر اعتیاد کرده و خانواده را گرفتار آسیب‌ها و یافتن مسیرهایی برای ترک اعتیاد خواهد کرد.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در مصرف موادمخدر از سوی افراد مشاهده می‌شود کاهش سن اعتیاد در میان نوجوانان و جوانان است چرا که براساس برخی آمارهای موجود اکنون کارشناسان حوزه اعتیاد سن‌های ۱۴ و ۱۵ سال را به عنوان سن شروع مصرف موادمخدر عنوان می‌کنند.

سن اعتیاد به سیگار و دخانیات به حدود ۱۴ سال رسیده است

سن شروع مصرف مواد در ایران نزدیک به ۱۵ سال است. اما هرازگاهی اظهارنظرهایی درباره پایین‌تر بودن این سن بیان می‌شود، اما مساله این است که اگر ۱۵ سال، سن آغاز مصرف باشد و حتی اگر فرض بر این است که شروع اعتیاد با موادی مانند گُل باشد، این می‌تواند آغاز یک پایان تلخ برای مصرف‌کنندگان انواع موادمخدر باشد.

خطر اعتیاد و گسترش موادمخدر بین نوجوانان و جوانان یکی از مهمترین نگرانی‌های مهم والدین است زیرا این بلای خانمانسوز بخاطر پایین آمدن سن اعتیاد در جامعه به شکلی تهدیدکننده به حساب می‌آید. زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است شاید بتوان گفت از همه خطرناک‌تر، پایین آمدن سن گرایش به مصرف موادمخدر است. سال‌هاست که کارشناسان و پزشکان از پایین آمدن سن اعتیاد می‌گویند؛ اما کو گوش شنوا.

مجید ابهری رفتارشناس اظهار کرد: با توجه به اینکه سن اعتیاد به سیگار و دخانیات به حدود ۱۴ سال رسیده است و کسی که از این سن اعتیاد به دخانیات را آغاز کند سلامت وی در سنین بالاتر دچار چالش و مخاطره خواهد شد؛ بنابراین باید مدارس و آموزشگاه‌ها در تنظیم اقلام آموزشی عرضه شده به نوجوانان و جوانان موارد لازم را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند تا مشکلات کمتری برای این افراد ایجاد شود.

سعید صفاتیان، اکنون بسیاری از نوجوانان و جوانان به سمت مصرف موادمخدر گرایش پیدا کرده‌اند همین امر نشان‌دهنده کاهش سن اعتیاد در کشور است. گرایش بسیاری از معتادان به سمت تزریق موادمخدر، سن پایین مصرف انواع مواد و زنانه شدن اعتیاد در جامعه و به نوعی نبود برنامه دقیق و درست برای پیشگیری از اعتیاد، مشکلات کشور را بدتر خواهد کرد. سن شیوع اعتیاد در کشور ۲۴ نیست چون اگر سن شیوع اعتیاد ۲۴ سال باشد پس نباید این افراد معتاد ۲۰ ساله در خیابان‌ها حضور داشته باشند. اکنون معتادان ۲۰ سال و ۲۱ ساله زیادی در کشور وجود دارند که مصرف کننده موادمخدر هستند، این افراد به طور یقین چندین سال قبل شروع مصرف موادمخدر خود را داشته‌اند که اکنون به این وضعیت رسیده‌اند.

همین مساله نشان می‌دهد که پایین آمدن سن اعتیاد مهمترین موضوع برای رفتارشناسان و کارشناسان حوزه اعتیاد است زیرا کاهش سن اعتیاد مانع مهمی برای ترک اعتیاد افراد به شمار می‌رود. اما سوال اصلی اینجاست که هر یک سال پایین آمدن این سن می‌تواند چه پیامدی داشته باشد؟ چگونه کار به اینجا کشیده که دسترسی به مواد مخدر در برخی نقاط راحت‌تر از خرید پیتزا شده است؟ چه کسی مقصر است؟ خانواده، جامعه یا مدیریت مبارزه با مواد مخدر، این دود به چشم چه کسی می‌رود؟

مضرات گُل یا علف برای نوجوانان و جوانان

مضرات مصرف گُل و اثرات منفی آن

گُل در ردیف مواد مخدر توهم‌زا قرار دارد و با مصرف آن احساسات فرد به طور غیرطبیعی تغییر پیدا می‌کند به نحوی که افزایش ضربان قلب، قرمز شدن چشم، خشک شدن دهان و گلو، خنده‌های بی‌مورد، گیجی و نداشتن تمرکز حواس، از دست دادن هماهنگی و تعادل، تکلم آهسته، تمایل به مصرف همزمان با غذا، پراشتهایی، فراموشی و خواب آلودگی، بیان حرف‌های نامفهوم و بی‌ربط، گوشه‌گیری، خستگی و افسردگی از نشانه‌های مصرف گُل است. اینها همه مضراتی است که با مصرف این ماده مخدر نصیب افراد می‌شود اما چرا جوانان گُل یا علف را انتخاب می‌کنند؟

جاذبه و تاثیر مصرف ماده مخدر گُل به دلیل وجود ماده موثری که دارد برای فرد در بار نخست به حدی زیاد است که می‌تواند در نگاه اول مصرف این ماده مخدر برای فرد جاذبه زیادی ایجاد کند. تحقیقات نشان داده درصد وابستگی روانی به ماده مخدر گُل زیاد و اشتیاق و ولع به تکرار مصرف در افرادی که به این ماده مخدر اعتیاد دارند هم زیاد است همچنین با توجه به اینکه سیستم عصبی را درگیر می‌کند علامت‌ها و پیامدهای مصرف این ماده مخدر از جنس دیگری می‌شود در نهایت تخریب جسمانی را برای افراد به دنبال دارد.

اعتیاد به گُل می‌تواند تاثیرات منفی روی زندگی اجتماعی و روابط فردی داشته باشد. این مشکل ممکن است منجر به ایزوله شدن از خانواده و دوستان، مشکلات در سازگاری اجتماعی، کاهش عملکرد تحصیلی یا شغلی، افزایش خطر وقوع تصادفات رانندگی و مشکلات قانونی شود. همچنین می‌تواند به وابستگی فیزیکی و روانی فرد منجر شود. در صورت قطع یا کاهش مصرف این ماده مخدر علائمی مانند اضطراب، خواب آلودگی، افسردگی، تحریک شدید، افزایش تعریق و سایر علائم فیزیکی و روانی برای افراد به همراه دارد.

مصرف گُل به قدری خطرناک و اعتیادآور است که حتی یک بار مصرف آن باعث میل به مصرف دوباره می شود. این داروی مخدر وابستگی شدیدی ایجاد می کند و باعث از کار افتادن قسمتی از مغز می‌شود که وظیفه آرام بخشی را دارد. از سوی دیگر، اگر مصرف این ماده روانگردان از سنین پایین شروع شود، می‌تواند باعث مصرف دیگر مواد مخدر از جمله شیشه شود.

اینکه سن اعتیاد پایین آمده را نمی‌توان راحت از کنار آن گذشت بلکه باید با آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها، خود نوجوانان و جوانان تبعات آن را در قالب فعالیت‌های آموزشی و کارگاهی مطرح کرد زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر امروز از اعتیاد فرزندان این مرز و بوم جلوگیری شود فرداهای بهتری برای آنان ساخته خواهد شد.

گُل اعتیادآور است

جمال شمس، ‌ یک روانپزشک درباره مصرف ماده مخدر گُل و ایجاد وابستگی روانی در مصرف‌کننده اینگونه توضیح می‌دهد و گفت: در صورت تداوم مصرف به بروز علامت‌هایی شبیه اسکیزوفرنیا، روان‌پریشی و جنون ختم می‌شود. مواد مخدر حشیش، گُل، وید، علف یا ماری‌جوانا برگ‌ها و گل‌های خشک‌شده گیاه کانابیس ساتیوا یا کانابیس ایندیکا هستند.

به گفته وی، داخل این گیاه ماده مخدر وجود دارد، اگر از برگ خشک شده این گیاه استفاده شود به آن علف یا گراس هم می‌گویند، صمغ این گیاه، حشیش یا ماری‌جواناست و اگر با بالا رفتن سن گیاه، گُل بدهد به آن گُل می‌گویند.

وی تاکید کرد: گُل، حشیش، ماری‌جوانا، گراس، بنگ ووید، همه و همه از یک ماده اعتیادآور تهیه می‌شود اما بسیاری از افراد آگاهی کافی از این ماده اعتیاد آور ندارند، گُل، کراک، شیشه، کوکائین، همه و همه خاصیت اعتیادآوری دارند و افراد برای رسیدن به احساس لذت یا سرخوشی از آن استفاده می‌کنند، مواد مضری از طریق این مواد در مغز آزاد می‌شود که نتیجه اولیه آن ایجاد احساسی خوشایند و لذت است، همین مساله شروع داستان بی‌انتها و مخرب اعتیاد است.

منبع: ایرنا

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->