صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد: سرعت عمل آتش‌نشانان مشهدی در رسیدن به محل حادثه در مقایسه با دیگر کلان‌شهر‌های کشور در بهترین وضعیت قرار دارد.

جلائیان | شهرآرانیوز؛ «شعله‌های آتش در عرض چند دقیقه یک واحد مسکونی را فراگرفت و یک مجتمع را تبدیل به جهنم کرد. حرارت و دود، خیلی زود مسیر ورودی و خروجی مجتمع مسکونی را بست. شرایطی که باعث شد شش عضو دو خانواده که متشکل از دو زن، دو مرد و دو کودک بودند در طبقات بالایی گرفتار شوند. در این شرایط آتش‌نشانان از چند ایستگاه به محل حریق رسیدند. امدادگران در همان ابتدا اولویت را نجات محبوسان گذاشتند. تنها راه رسیدن به حادثه‌دیدگان گذشتن از آتش بود. امدادگران که صدای گریه کودکان را می‌شنیدند، برای نجات آنها دل به آتش زدند.

در این مسیر یکی از آتش‌نشانان دچار سوختگی شد، اما به راهش ادامه داد تا اینکه همراه تیم نجات به محبوسان رسید. آتش‌نشانان مسیر خروجی این دو خانواده را باز و آنها را به بیرون از ساختمان منتقل کردند.» این تنها یکی از عملیات‌های دشواری بود که آتش‌نشانان با سرعت عمل زیاد، مهارت و شجاعت خود موفق به انجامش شدند. در بروز آتش‌سوزی سرعت عمل بالای آتش‌نشانان می‌تواند مانع از گسترش حریق و خسارت بیشتر به افراد حادثه‌دیده شود، موضوعی که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در گفتگو با خبرنگار ما بیان می‌کند.

آتش‌پاد حمیدرضا کافی‌نیا درباره سرعت رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه گفت: طبق اطلاعات سامانه سازمان کلان‌شهر‌های شهرداری‌های کشور که در آن اطلاعات سازمان آتش‌نشانی‌های از جمله تجهیزات، حوادث، زمان اعزام و... نیز درج می‌شود سرعت عمل آتش‌نشانان مشهدی در رسیدن به محل حادثه در مقایسه با دیگر کلان‌شهر‌های کشور در بهترین وضعیت قرار دارد.

وی افزود: روزانه ما دو هزار تماس داریم که منجر به انجام هشتاد عملیات می‌شود و به‌طور میانگین سرعت عمل ما در اعزام به این عملیات‌ها چهار دقیقه و ۳۲ ثانیه است که در سطح کشور کمترین زمان است و در بهترین قسمت از استاندارد‌های جهانی قرار دارد.

هر سال کمتر از پارسال

در طول سال‌های اخیر منازل مشهدی‌ها کمتر دچار حریق شده است، این خبر خوب را مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی بیان کرد و گفت: خبر خوبی که می‌توانیم به شهروندان مشهدی بدهیم، این است که در طول سه سال اخیر به طور میانگین هر سال، ۸ درصد شاهد کاهش آمار حریق در واحد‌های مسکونی بوده‌ایم. اگرچه در برخی ماه‌های سال این روند افزایش پیدا می‌کند، اما درمجموع شاهد کاهش آتش‌سوزی در واحد‌های مسکونی هستیم.

وی ادامه داد: البته ما باور داریم با کمک شهروندان می‌شود درصد درخور توجهی از آمار‌ها را کم کرد، به‌ویژه وقتی که می‌دانیم ۶۵ تا ۷۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها به‌دلیل اتصالات برق انجام می‌شود.

کافی‌نیا گفت: در حوادث متعددی شاهد بوده‌ایم که استفاده مداوم از اسپیلت‌هایی با سیم‌کشی ضعیف در منازل مسکونی، واحد‌های تجاری و حتی مراکز درمانی باعث آتش‌سوزی شده است. علاوه بر این روشن ماندن برخی لوازم برقی به‌ویژه اتو در نبود اعضای خانواده موجب وقوع آتش‌سوزی‌های متعددی شده است که در آخرین حادثه‌ای که در این زمینه رخ داد متوجه شدیم که علتش استفاده هم‌زمان از چند وسیله برقی پرمصرف از یک پریز برق بود که باعث اتصال و حریق شد.

ماجرای انبار‌های ضایعات

وقوع ۱۹۶ آتش‌سوزی ضایعات و زباله در تیرماه گذشته که موجب اعزام آتش‌نشانان به محل شد، یکی دیگر از موضوعاتی بود که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد درباره علت افزایش این آتش‌سوزی‌ها بیان کرد: همکاران ما در ۵۶ ایستگاه آتش‌نشانی در محدوده زیرپوشش خود مدام از ساختمان‌های غیرمسکونی بازدید و نواقص را به مالکان گوشزد می‌کنند، درباره انبار‌های ضایعات نیز ما به همین صورت عمل می‌کنیم. همکاران من از انبار‌های ضایعات بازدید می‌کنند و نواقص را به متولیان اعلام می‌کنند، اما مشکل اصلی ما به انبار‌های بی‌نام‌ونشانی بازمی‌گردد که در منازل مسکونی ایجاد شده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی افراد، منازل مسکونی خود را تبدیل به انباری برای نگهداری و تفکیک ضایعات کرده‌اند به شکلی که از بیرون ساختمان هم چیزی مشخص نیست. باتوجه‌به اینکه وجود یک بطری آب در زیر نور آفتاب می‌تواند منجر به حریق شود، در انبار‌های ضایعات از این موارد فراوان است و آتش‌سوزی در آنها شکل می‌گیرد و تازه وقتی همکاران من برای خاموش‌کردن آتش می‌روند متوجه می‌شویم این خانه انبار ضایعات بوده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.