صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه: در امور وقف و خیریه اگر در کنار تعیین اهداف و سیاست‌ها، وظایف دستگاه‌ها برای رسیدن به آن اهداف هم مشخص شود، نتایج بهتری به‌دست می‌آید.

فهیمه شهری | شهرآرانیوز؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مجمع عمومی سالانه و پانزدهمین نشست فصلی مجمع خیران کشور بر تنظیم سند ملی وقف و امور خیریه تأکید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه با تأکید بر اینکه در حوزه امور خیریه و وقف باید یک سند راهبُردی و یک سند راهبَری داشته باشیم، گفت: در امور وقف و خیریه اگر فقط به بیان سیاست‌ها و اهداف بپردازیم، معمولا به نتیجه نمی‌رسیم، اما اگر در کنار تعیین اهداف و سیاست‌ها، وظایف دستگاه‌ها برای رسیدن به آن اهداف هم مشخص شود، نتایج بهتری به‌دست می‌آید.

وی افزود: با همین رویکرد، سند وقف و امور خیریه، با کمک مجمع خیران نوشته شده است و نسخه اولیه آن قابلیت تصویب دارد، اما تیم‌های کارشناسی همچنان دارند روی آن کار می‌کنند تا سند بهتری تهیه شود و آن را در صحن علنی مجلس به تصویب برسانیم.

خسروپناه یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب فضایل اخلاقی را ورود به امور خیریه دانست و افزود: مهم‌ترین عمل برای سلوک عرفانی، خدمت کردن به مردم و بازکردن گره از کارشان است.

وی حکمرانی اجتماعی بدون امور خیریه را غیرممکن دانست و افزود: از جمله مهم‎ترین اهداف حکمرانی اجتماعی، توسعه عدالت‌اجتماعی، افزایش مشارکت مردمی و مسئولیت‌پذیری، گسترش کرامت انسانی، ارتقای سلامت معنوی و موارد این‌چنینی است که بهترین راه تحقق اینها از طریق امور خیریه میسر می‌شود.

مشکلات کلان در مسیر وقف و امور خیریه

وی خلأ‌های قانونی حمایت از خیران، ضعف‌های فرهنگ‌سازی و فعالیت رسانه‌ای، فقدان هماهنگی مناسب بین نهاد‌های دولتی و خصوصی، نبود ارتباط لازم بین خیران و موازی‌کاری، نبود پیوند بین نیازمندان و خیران، نبود تعامل بین خیران ملی و بین‌المللی و کم‌توجهی به وقف برای پیشرفت علم و جهش تولید را مشکلاتی دانست که وجود دارد و افزود: باید یک سند ملی وقف و امور خیریه شکل گیرد که از طریق آن به برطرف کردن این مشکلات بپردازیم.

«نذر تخصص» و «بانک زمان»، پشتوانه‌ای برای سالمندی

رئیس هیئت‌مدیره مجمع خیران کشور نیز در این مراسم به دو موضوع «نذر تخصص» و «بانک زمان» اشاره کرد و گفت: براساس نذر تخصص، افرادی که دارای مهارت هستند، شناسایی و برای ارائه خدمات به افراد نیازمند معرفی می‌شوند؛ همچنین در طرح «بانک زمان» جوانان به جمعیت سالمند خدمات رایگان ارائه می‌دهند تا در سالمندی خود از این خدمات رایگان بهره ببرند.
حبیب‌ا.. بوربور کم‌توجهی به موضوع سالمندی را یک فاجعه برای آینده دانست و افزود: اکنون با وجود ۷ میلیون‌و‌۵۰۰‌هزار سالمند در کشور، فقط هفت پزشک متخصص سالمندان داریم.

وی تصریح کرد: در بیست سال آینده، حدود ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت خواهیم داشت که ۳۰‌میلیون آنها سالمند خواهند بود.
بوربور با بیان اینکه در «نذر تخصص» و «بانک زمان» تدابیر لازم برای جمعیت سالمند اندیشیده شده است، خواستار اجرایی شدن آن شد و گفت: سلامت کودکان کنونی نیز باید مورد غربالگری قرار گیرد تا با انجام مداخلات بموقع، در آینده، کودک بیمار امروز تبدیل به یک بزرگ‌سال نیازمند نشود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.