صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مراسم آغاز به کار دادگاه‌های صلح در محل دادگستری شهرستان طرفبه شاندیز برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام و المسلمین رضا زرندی  رئیس کل دادگستری در مراسم  آغاز به کار دادگاه‌های صلح که امروز (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) در محل دادگستری شهرستان طرفبه شاندیز برگزار شد، اظهار کرد: در قانون جدید شورا‌های حل اختلاف به جمع بین قانون و اخلاق عمل شده. برای جرم در قانون مجازات تعیین شده است، اما در مجازات توصیه به عفو و گذشت هم شده و این عفو زمینه اصلاح مجرمین است. در اسلام عفو و گذشت ارزش است و اصلاح هم بدون عفو ممکن نیست.

وی با اشاره به قانون جدید شورا‌های حل اختلاف، افزود: این قانون از آذرماه سال ۱۴۰۲ لازم الاجرا شده و دادگاه‌های صلح باید حداکثر یکسال پس از آن تشکیل شوند و اکنون در خراسان رضوی از شهرستان طرقبه شاندیز آغاز می‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌های دادگاه‌های صلح، عنوان کرد: وقت رسیدگی در دادگاه‌های صلح محدود به زمان اداری نیست و قضات شاغل در دستگاه قضایی اگر تمایل داشته باشند می‌توانند با حفظ سمت در دادگاه صلح و در غیر ساعات اداری مشغول به کار شوند. دادگاه‌های صلح طوری عمل خواهند کرد که به تدریج از حجم مراجعه به محاکم بدوی حقوقی و کیفری کاسته شود. در این دادگاهها، آراء قطعی صادر می‌شود و مراحل رسیدگی به پرونده در دادسرا و محاکم بدوی و تجدیدنظر حذف می‌شود لذا اطاله دادرسی وجود ندارد. شورای حل اختلاف به طور خاص در زمینه صلح و سازش فعالیت می‌کند، اما در آنجا رای قضایی صادر نمی‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.