صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رشد درخورتوجه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مشهد

  • کد خبر: ۲۴۵۵۹۸
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور‌ها منجر به افزایش تولید، افزایش درآمد، افزایش رفاه، کاهش نرخ بیکاری و کاهش فقر می‌شود.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به‌عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی هر کشوری از اهمیت ویژه و بسزایی برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور‌ها منجر به افزایش تولید، افزایش درآمد، افزایش رفاه، کاهش نرخ بیکاری و کاهش فقر می‌شود. این‌نوع سرمایه‌‍‌گذاری به‌طور‌جدی از اوایل دهه ۱۹۲۰ توجه جامعه جهانی، به‌ویژه کشور‌های در‌حال‌توسعه را به خود جلب کرده است و امروزه بسیاری از کشور‌های جهان به دلایل مختلف از‌جمله تجهیز منابع مورد نیاز در داخل، به جذب سرمایه‌های خارجی می‌پردازند.

سرمایه‌گذاری خارجی به کشور‌ها اجازه می‌دهد که بتوانند از امکاناتی نظیر دسترسی به تکنولوژی، مهارت‌های مدیریتی و... استفاده کنند. به گفته کارشناسان، عوامل متعددی از‌جمله اندازه بازار، نرخ تورم، نرخ دستمزد، نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی، نسبت سرمایه‌گذاری داخلی به تولید ناخالص داخلی و... در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور‌ها بسیار تأثیرگذار است. 

به‌دلیل سیاست‌های اقتصادی مناسب و حمایت‌های دولتی طی سال‌های اخیر بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، رشد پایدار و قابل‌توجهی در میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور رقم خورده است و این مهم همچنان در مسیر رشد و شکوفایی قرار دارد. در‌این‌میان خراسان رضوی نیز به‌عنوان یکی از استان‌های بزرگ کشور به‌دلیل مزیت‌های منطقه‌ای و باوجود مضجع شریف حضرت‌رضا (ع) پتانسیل خوبی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد؛ به‌گونه‌ای‌که طی سال‌های گذشته خراسان رضوی رتبه نخست را از لحاظ تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی به خود اختصاص داد.

بر اساس آمار‌های موجود، میزان مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در استان تا پایان سال ۱۴۰۰ برابر با ۸۵.۶ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۹۸.۷۲ میلیون دلار و تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۴۲ میلیون دلار بوده است. تا پایان تیر‌ماه امسال، مبلغ ۴۹.۹۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی صورت گرفته است که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی مربوط به بخش خدمات با مبلغ ۳۶.۹ میلیون دلار است. میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان در بخش صنعت و معدن ۱۰‌میلیون دلار، در بخش کشاورزی ۰.۲ میلیون دلار، در بخش ساختمان ۲‌میلیون دلار و در بخش حمل‌و‌نقل و ارتباطات ۰.۸‌میلیون دلار است.

همچنین ۱۵۰ میلیون دلار در مرحله تصویب هیئت قرار داشته و می‌توان گفت در‌مجموع تا پایان مردادماه حدود ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی، جذب شده است. حجم میزان سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی طی چهار ماه ابتدایی امسال با ۳۷ درصد مربوط به سرمایه‌گذاران هنگ‌کنگی، ۱۰‌درصد توسط سرمایه‌گذاران ایرانی، ۵‌درصد توسط سرمایه‌گذاران ترکیه، ۲‌درصد اماراتی و‌... است. 

با‌وجود اینکه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران خارجی به مزیت‌های بسیار خراسان رضوی پی برده و طی آن در این استان سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام شده است، اما باید در شرایط کنونی زمینه توسعه فعالیت سرمایه‌گذاران و جذب بیشتر آنها هر‌چه‌بیشتر فراهم شود. به‌این‌منظور تلاش‌هایی برای تسهیل امر سرمایه‌گذاری صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به افتتاح دفتر فراجا در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اشاره کرد. با افتتاح این دفتر، فرایند صدور روادید، اقامت و سایر خدمات سرمایه‌گذاران در مشهد انجام شده و نیاز به مراجعه به پایتخت ندارند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.