صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گزارش جدید مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از شاخص ملی محیط کسب وکار کشور حاکی از این است که در فصل بهار امسال، نمره این شاخص با فصل زمستان ۱۴۰۲ تفاوتی ندارد.

جزایری | شهرآرانیوز؛ گزارش جدید مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از شاخص ملی محیط کسب وکار کشور حاکی از این است که در فصل بهار امسال، نمره این شاخص ۶.۰۴ (از نمره۱۰ که بدترین ارزیابی است) ثبت شده که با نمره شاخص در فصل زمستان ۱۴۰۲ تفاوتی ندارد. این در حالی است که زمستان گذشته، نمره شاخص محیط کسب وکار نامساعدتر شد و از ۵.۹۸ در فصل پاییز ۱۴۰۲ به رقم ۶.۰۴ رسیده بود.

بر اساس برش استانی سی‌ویکمین دوره طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار در بهار ۱۴۰۳، شاخص خراسان رضوی با نمره ۶.۱۲ نسبت به فصل زمستان، فقط ۰.۱ بهبود داشته است. در شاخص محیط کسب وکار کشور تغییری ایجاد نشده است. نمره شاخص محیط کسب‌وکار خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۲، ۶.۲۳ بوده است، براین اساس در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته وضعیت محیط کسب و کار این استان ۰.۱۱ بهتر شده است.

سه مؤلفه «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» نامناسب‌ترین مؤلفه‌های کسب‌وکار استان از دید فعالان اقتصادی معرفی شده‌اند. در این میان، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» مؤلفه‌ای است که در فصول اخیر (تابستان، پاییز و زمستان ۱۴۰۲) نیز به‌عنوان یکی از نامناسب‌ترین مؤلفه‌ها شناخته شده بود.

مدیر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی مشهد درباره جزئیات پایش در این دوره اظهار کرد: در این دوره ۳۴۱ فعال اقتصادی از خراسان رضوی برای شرکت در طرح پایش محیط کسب‌وکار از سوی اتاق ایران شرکت کردند. اعلام نظر و تکمیل پرسش‌نامه طی مدت یک ماه به صورت آمارگیری تلفنی انجام گرفت. در این طرح همچون دوره‌های گذشته ۲۸ مانع اصلی در محیط کسب وکار مورد سنجش قرار گرفت.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: مؤلفه‌های مناسب در محیط کسب‌وکار استان در فصل بهار سال ۱۴۰۳ شامل «نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول»، «محدودیت دسترسی به آب» و «محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی» بوده است.
به گفته هاشمی، سه مؤلفه «فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی»، «موانع در فرایند‌های اداری و دریافت مجوز‌های کسب‌وکار در دستگاه‌های اجرایی» و «تمایل عمومی به خرید کالا‌های خارجی و بی‌رغبتی به خرید محصولات ایرانی»، دارای بیشترین تغییر مثبت (بهبود) نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۲ هستند.

وی بیان کرد: مطابق پایش سی و یکم محیط کسب‌وکار کشور و برش استانی آن، سه مؤلفه «عرضه کالا‌ها و محصولات قاچاق در بازار ایران»، «کارگریزی عمومی و ضعف فرهنگ کار در جامعه» و «برداشت‌های سلیقه‌ای از قوانین و مقررات توسط مأموران محیط زیست، شهرداری، گمرک و بهداشت» بیشترین افت را نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۲ داشته‌اند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.