صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کمبود کلاس و مدرسه زیر سایه افزایش مهاجرت‌ها

  • کد خبر: ۲۴۶۰۶۸
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مهاجرت پدیده‌ای است که مدرسه‌سازی را آزار می‌دهد. سالیانه یک میلیون جابه‌جایی انجام می‌شود. بهارستان استان تهران، استان البرز، قم، حاشیه شهر مشهد، شیراز، ارومیه، تبریز و اصفهان مهاجرپذیرترین شهر‌های کشور هستند؛ همچنین ۷ نقطه کشور با کمبود مدرسه مواجه هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حمیدرضا خان‌محمدی در خصوص علت دوشیفته‌شدن مدارس برخی مناطق اظهار کرد: بهره‌بردار در حوزه مدرسه‌سازی، خود وزارت آموزش‌وپرورش است که تعداد مدارس دوشیفته را مشخص می‌کند. اما باید به سمتی حرکت کنیم که همه دانش‌آموزان در یک شیفت تحصیل کنند. باوجوداین، به دلیل تراکم جمعیت، امکان دوشیفته‌شدن برخی مدارس نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل دوشیفته‌شدن مدارس، مهاجرت است، عنوان کرد: در مساکن مهری که در شهرک‌های بزرگ ساخته می‌شود، پیش‌بینی لازم برای تأمین تعداد کافی فضای آموزشی نمی‌شود. در قانون اعلام شده در صورت ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی و بیشتر، باید سرانه فضای آموزشی آن تأمین شود. در صورت تأمین‌نشدن، امکان دوشیفته‌شدن مدارس وجود دارد، اما مدارس سه‌شیفته نداریم.

خان‌محمدی افزود: مهاجرت پدیده‌ای است که مدرسه‌سازی را آزار می‌دهد. سالیانه یک میلیون جابه‌جایی انجام می‌شود. بهارستان استان تهران، استان البرز، قم، حاشیه شهر مشهد، شیراز، ارومیه، تبریز و اصفهان مهاجرپذیرترین شهر‌های کشور هستند، همچنین هفت نقطه کشور با کمبود مدرسه مواجه هستند.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه ماموریت سازمان، ساخت، توسعه، تجهیز و ترمیم (مقاوم‌سازی) است، تصریح کرد: تامین اعتبار برعهده ما نیست و دولت باید منابع را تامین کند، اما املاک مازاد حدوداً ۵۰۰ ملک است که کار‌های آن انجام شده و پیش‌بینی می‌شود سالیانه حدود ۴ تا ۸ هزار میلیارد تومان از این محل در صورت تمدید قانون (تا پایان آبان‌ماه فرصت است) برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خیرین تأمین اعتبار شود.

وی ادامه داد: تعهدات خیران و کسانی که برای ساخت مدرسه از مالشان می‌گذرند از سه هزار میلیارد تومان به حدود ۱۱.۴ همت رسیده و ۳۳ هزار کلاس درس به تعداد مدارس کشور افزوده شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

خان‌محمدی گفت: مقاوم‌سازی در برنامه ششم آنگونه که باید و شاید تخصیص پیدا نکرد. با حدود ۱۶۴ موسسه خیریه، سازمان مردم‌نهاد در حوزه مدرسه‌سازی همکاری می‌کنیم. همچنین ۱۵ هزار گروه جهادی مدرسه‌ای، دانش‌آموزی، طلاب و بسیج در حوزه بهسازی و شاداب‌سازی طرح شهید عجمیان ما را یاری می‌کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.