صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری پرداختند که جزییات آن را می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری پرداختند.

مخالفان چه گفتند؟

معیشت کادرهای نظامی چه خواهد شد؟

مخالف | یاسر سلیمانی (نماینده مردم بافت)

نماینده بافت در مجلس شورای اسلامی از وزیر پیشنهادی دفاع خواست که تمامی توان خود را برای توجه به وضعیت معیشتی نیروهای مسلح و کارآمدتر کردن نیروها در وزارت دفاع و حفظ آنها انجام دهد. 

 یاسر سلیمانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: من مخالف آقای نصیرزاده نیستم و افتخار می‌کنم که در کنار شما هم هستم اما لازم است که چند نکته را بیان کنم.

وی اضافه کرد: سوال این است که چرا اسماعیل هنیه در تهران ترور شد و قطعا باید نقش پیگیرانه و پیش‌دستانه به خصوص در حوزه فناوری‌های نوین را مورد نظر قرار دهیم و فراموش نکنیم که ذات صهیونیست‌ها براساس ترس و وحشت است. آنان هر زمان که با جواب مواجه شدند جرات انجام هیچ اقدامی را نداشتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خواهان پاسخ محکم به ترور شهید اسماعیل هنیه هستیم چون خداوند ذات صهیونیست‌ها بر حماقت قرار داده و آنها همچون موش هستند در مقابل، فرماندهان جبهه مقاومت استوارتر می‌شوند.

سلیمانی با برشمردن ویژگی‌های سردار سلیمانی اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم که در راه شهید سلیمانی باشیم چون همه دیدند که شهادت ایشان و ابومهدی المهندس هیچ خللی در جبهه مقاومت ایجاد نکرد و همین اتفاق بعد از شهادت شهید هنیه رخ داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به معیشت نیروهای مسلح گفت: باید تمامی توان به کار گرفته شود که نیروهای کارآمد و زبده در وزارت دفاع حفظ شوند نه این‌که آنهاب به خاطر مسائل معیشتی به جاهای دیگر بروند این خیلی بد است که کسی که لب مرز ماموریت دارد حقوقی مساوی با فردی بگیرد که ماموریتی در تهران داشته و در هتل اسکان دارد.

سلیمانی در پایان گفت: ما باید همه از نیروهای وزارت دفاع پشتیبانی کنیم و رای ما نیز با قاطعیت امیر نصیرزاده است.

رفاه نیروهای مسلح مورد توجه قرار گیرد

مخالف | علی بابایی کارنامی(نماینده مردم ساری)

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید رفاه نیروهای مسلح و وضع مسکن و معیشت آنها مورد توجه وزیر دفاع قرار گیرد. 

علی بابایی کارنامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: این‌که امیرسرتیپ نصیرزاده به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، یعنی شاخص‌های لازم را داشته و خود را توانسته ثابت کند منتها لازم است که ما در مجلس نکاتی را بیان کنیم.

وی با بیان این‌که وزیر دفاع مرکز ثقل هماهنگی مجلس شورای اسلامی و ارکان نظامی است، اظهار کرد: وزارت دفاع دو وظیفه نظامی و دفاعی دارد که باید در این راه از مولفه‌های هوشمند سازی و مردمی سازی هم بهره گیرد که به آن توجهی نشده است.

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده از بخش خصوصی در عرصه اقتصادی اظهار کرد: لازم است از ظرفیت سازمان‌های شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی و بین‌المللی استفاده شود.

بابایی کارنامی با اشاره به ترور اسماعیل هنیه گفت: ترور اسماعیل هنیه این پیام را دارد که باید سپرهای دفاعی بازدارنده باشد تا رژیم صهیونیستی نتواند به خود جرات داده که حتی یک خطا در منطقه انجام دهد؛ اینها استراتژی ما است و باید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه در این مسیر گام بردارد.

وی در پایان خواستار توجه به وضعیت رفاه نیروهای مسلح و بازنشستگان و وضعیت مسکن و معیشت نیروهای مسلح شد.

در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع در حوزه صنعت و اقتصادی ایرادات جدی وجود دارد

مخالف | مهدی طغیانی (نماینده مردم اصفهان) 

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در برنامه آقای نصیرزاده در موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه در مواردی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح عمل می‌کند، ایرادات جدی وجود دارد. 

مهدی طغیانی در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی به عنوان مخالف با بیان اینکه برنامه امیر نصیرزاده در حوزه وزارت دفاع ابعاد و قوت بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: وزارت دفاع در کنار وظایف سازمانی خود در حوزه پشتیبانی از نیروهای مسلح وظایف اقتصادی نیز بر عهده دارد و در حوزه صنعت نیز نقش آفرین است. 

وی افزود: در برنامه آقای نصیرزاده در موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه در مواردی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح عمل می‌کند ایرادات جدی وجود دارد. اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور با نگاه نیروهای مسلح امکان‌پذیر نیست مگر آنکه سازمان ارتباط صنعتی داخل وزارتخانه و بیرون از آن بازآرایی شود؛ برنامه‌ای در این وزارتخانه با عنوان هسته دانا شبکه توانا طی سال‌های گذشته آغاز شده هست تا میان مجموعه‌های تولیدی و فناوری داخل وزارتخانه و شرکت‌های دانش بنیان بیرون ارتباط برقرار کند اما متاسفانه از نظر سازمانی بعضاً جدی گرفته نمی‌شود و بعضی از مدیرانی که منصوب می‌شوند قصد دارند که همچنان این موضوع را در داخل وزارت خانه حفظ کنند در حالی که رشد صنعت دفاعی ما در حوزه فناوری منوط به این است که سرریز دانش دفاعی تولید شده به بیرون منتقل شود و فناوری تولید شده به داخل وزارتخانه و شرکت‌های تولیدی بیاید و این امر محقق نمی‌شود مگر با جدی‌تر گرفتن برنامه‌های موجود در وزارت دفاع.

این نماینده مجلس با اشاره به عملکرد سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح گفت: صندوق سرمایه‌گذاری و بازنشستگی نیروهای مسلح کار اقتصادی می‌کند و مانند سایر صندوق‌ها دچار آفت می‌شود که برای آن باید برنامه داشت و مهم‌ترین آن پایان دادن به تصدی‌گری در این مجموعه است. در برنامه‌های امیر نصیرزاده تقویت دانش طراحی پالایشگاه، پتروشیمی و پترو پالایشگاه و بومی‌سازی استانداردها، توسعه سه میدان گازی و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه معادن آمده است؛ در حالی که این‌ها وظایف سایر دستگاه‌هاست. اگر وزارت دفاع با نگاه تصدی‌گری وارد این حوزه‌ها شوند از سایر وظایف اساسی خود می‌ماند؛ نشود روزی که آنچه که رهبری در مورد بانک‌های نیروهای مسلح دستور ادغام دادند، درباره وظایف اقتصادی صندوق بازنشستگی و سایر مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه نیروهای مسلح نیز تذکر و دستور به تغییر رویه دهند. 

زمانبندی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس کمرنگ است

مخالف | سید جلیل میرمحمدی میبدی (نماینده مردم تفت و میبد)

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه «مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی و تقویت بازدارندگی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی است»، عنوان کرد: از وزیر دفاع درخواست داریم تا توضیح دهد قرار است دولت و مجلس را چگونه پای کار بیاورد تا این سهم ۵ درصدی را در اختیار بگیرد. 

سید جلیل میرمحمدی میبدی در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی صلاحیت امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی به عنوان مخالف اظهار کرد: وضعیت معیشتی مجموعه نیروهای مسلح اعم از بازنشستگان و شاغلان با توجه به صعوبت ماموریتی که این بزرگواران در تامین امنیت و دفاع از کشور دارند مناسب نیست و این انتظار می‌رود که وزیر پیشنهادی به صورت شفاف مشخص کند که چگونه می‌خواهد دولت و سازمان برنامه و بودجه را سر کار بیاورد تا وضعیت معیشت این قشر بهبود پیدا کند.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، ایشان خیلی بر خودکفایی نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح در ابعاد دفاعی و امنیتی تاکید کرده‌اند. ایشان همچنین ترویج نهضت نرم‌افزاری، تولید و توسعه علوم فناوری و تحقیقات دفاعی و امنیتی را نیز بسیار مورد تاکید قرار دادند؛ در این زمینه درخواست داریم که وزیر پیشنهادی دفاع اهداف و راهبردهایی که می‌تواند فرمایشات و درخواست‌های رهبری را عملیاتی کند به مجلس توضیح دهد.

این نماینده مجلس گفت: مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی و تقویت بازدارندگی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی است؛ این اصلی‌ترین حکم است که می‌تواند به وزارت دفاع کمک کند تا همه منویات مورد نظرش را عملیاتی کند. از وزیر دفاع درخواست داریم تا توضیح دهد قرار است دولت و مجلس را چگونه پای کار بیاورد تا این سهم ۵ درصدی را در اختیار بگیرد. همچنین درخواست داریم تا در آمایش صنایع زیر مجموعه وزارت دفاع اقداماتی صورت بگیرد تا استان‌های میزبان این صنایع بتوانند از حضور آنها بهره‌مند شوند. 

میرمحمدی در ادامه عنوان کرد: در بخش رزم نوین دو انتظار از وزارت دفاع وجود دارد؛ یکی افزایش تاب آوری زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی حیاتی در مقابل حملات سایبری و دیگری توسعه تحقیقات و به کارگیری فناوری‌های نوین است؛ در این زمینه تقاضا داریم وزیر پیشنهادی توضیح دهد که چه برنامه و راهکارهایی دارد. همچنین رهبری در کنار هوشمندسازی در حوزه مشارکت‌های دفاعی تاکید دارند که مردمی‌سازی نیز صورت بگیرد؛ از وزیر پیشنهادی می‌خواهم که برنامه‌های خود در این خصوص را ارائه دهد. 

وی با بیان اینکه زمانبندی در برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس کمرنگ است، اظهار کرد: درخواست داریم وزیر پیشنهادی در این خصوص توضیحات ارائه دهد. امروز وزارت دفاع نقطه قوت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است و از وزیر دفاع می‌خواهیم تا کمک کنند که بتوانیم این نقطه قوت هر روز به بهترین وجه هر روز تقویت شود.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: اگر پاسخ‌های وزیر پیشنهادی به پرسش‌های مطرح شده قانع کننده بود ان‌شاءالله مجلس به عنوان دفاع از مجموعه وزارت دفاع با رای بالایی به آقای نصیرزاده اعتماد خواهد کرد. 

موافقان چه گفتند؟

برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی دفاع مطابق اسناد بالادستی است

موافق | رحیم زارع(نماینده مردم آباده)

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای نصیرزاده در هر سمت و مسئولیتی توانمندی های خود را در ارتقای بنیه دفاعی به کار بستند و همواره موفق ترین فرمانده بوده اند. 

 رحیم زارع، نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: وزارت دفاع باید به سمت هوش مصنوعی رود. وزیر پیشنهادی دفاع دومین وزیری هستند که خلبان هستند و این اوج تخصص و توان ایشان را می‌رساند. خیلی از علوم از وزارت دفاع نشر پیدا کرد.

وی ادامه داد: آقای نصیرزاده در هر سمت و مسئولیتی توانمندی های خود را در ارتقای بنیه دفاعی به کار بستند و همواره موفق ترین فرمانده بوده اند. ایشان دارای تفکری راهبردی هستند و در سطوح علمی نیز عملکرد چشمگیری داشته‌اند. راه اندازی صنعت قطعه سازی در نیروی هوایی نشان دهنده اعتقاد ایشان به نخبگان و دانشمندان کشور است.

زارع یادآور شد: برنامه ارائه شده مطابق برنامه و اسناد بالادستی است. تامین پایدار منابع در ارتقای قدرت دفاعی، دستیابی به قدرت علمی، روزآمدسازی فناوری های دانش بنیان، ارتقای جهشی تجهیزات پیشرفته و اکتساب فناوری های نو ظهور از جمله برنامه های ایشان بوده است. امیدواریم در نهایت کسی به عنوان وزیر معرفی شود که مورد تایید رهبر انقلاب باشد.

نصیرزاده برنامه‌ای هدفمند برای وزارت دفاع دارد

موافق | فرهاد طهماسبی(نماینده مردم استهبان)

نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی گفت: داشتن برنامه هدفمند و تقویت بنیه دفاعی از ویژگی های وزیر پیشنهادی دفاع است. همچنین متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، ایجاد بیمه نوین نیروهای مسلح، توسعه نظام حمایتی جامع از نیروهای مسلح از دیگر ویژگی‌های امیر نصیرزاده است‌. 

فرهاد طهماسبی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: دکتر نصیرزاده ۴۰ سال سابقه دفاعی و میدانی دارد و پله به پله مراحل رشد مدیریتی را طی کرد. جامعیت شخصیتی و تخصصی و جهادی ایشان حائز اهمیت است. هماهنگ سازی در نقش آفرینی وزارت دفاع با نیروهای مسلح و مجلس از ویژگی های ایشان است.

وی ادامه داد: داشتن برنامه هدفمند و تقویت بنیه دفاعی از دیگر ویژگی های ایشان است. متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، ایجاد بیمه نوین نیروهای مسلح، توسعه نظام حمایتی جامع از نیروهای مسلح مانند ارائه خدمات بالینی در منزل، هدفمند کردن کمک های حمایتی، معیشتی و درمانی برای رزمندگان و ایثارگران و توانمندسازی ایثارگران و بازنشستگان از دیگر برنامه های ایشان است.

طهماسبی تاکید کرد: خواست عموم ملت حمایت و پشتیبانی از نیروی های مسلح و تقویت معیشت آنان است. تا امروز نیروهای مسلح با اقتدار برای مردم نقش آفرینی کردند. با حضور امیر نصیرزاده این اتفاق تثبیت خواهد شد.

دیپلماسی دفاعی از برنامه‌های امیر نصیرزاده است

موافق | ابراهیم نجفی(نماینده مردم آستانه اشرفیه)

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی دفاع گفت: وزیر پیشنهادی دفاع در مواردی همچون دیپلماسی دفاعی و حوزه رزم موشکی و پدافند هوایی برنامه‌های دقیقی ارائه کرده است.

ابراهیم نجفی در جلسه علنی نوبت عصر امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم وزیر پیشنهادی دفاع دیپلماسی دفاعی است که در این حوزه مدیریت هوشمندانه روابط دفاعی در راستای سیاست دفاعی جمهوری اسلامی بر محور حفظ قدرت بازدارنگی را در دستور دارد.

وزیر پیشنهادی دفاع موفق‌ترین فرمانده ارتش کشور بوده است

موافق | سلمان زارع(نماینده مردم لاهیجان)

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: طراحی و تولید قطعه‌های هواپیماهای جنگی و مسافربری، از جمله کارهای حائز اهمیت امیر نصیرزاده بوده است. از شما نمایندگان عزیز می‌خواهم با رای قاطع با انتصاب این فرمانده دلاور به افتخارات ما در کشور افزوده شود. 

سلمان زارع در جریان جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: آقای رئیس جمهور، مردم ایران در انتظار تحقق وعده‌های شما هستند. کشور ایران سرشار از نیروی انسانی غنی و منابع طبیعی است. رهبر انقلاب فرمودند وزارت دفاع مهمترین وزارتخانه کشور است. آقای نصیرزاده در زمان ۸ سال دفاع مقدس خلبان هواپیمای اف ۱۴ بوده است. ایشان به عنوان یک نخبه و استاد خلبان هواپیمای اف ۵ فعالیت کرده است. ایشان فردی مدیر و مدبر و پژوهشگر است. ایشان مفتخر به دریافت لوح تقدیر از مقام عظمای ولایت است.

وی ادامه داد: ایشان موفق‌ترین فرمانده نیروی ارتش ایران است. طراحی و تولید قطعه‌های هواپیماهای جنگی و مسافربری، از جمله کارهای حائز اهمیت ایشان بوده است. از شما نمایندگان عزیز می‌خواهم با رای قاطع با انتصاب این فرمانده دلاور به افتخارات ما در کشور افزوده شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.