صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون وزارت آموزش‌وپرورش گفت: سال آینده هوش مصنوعی را برای مشاوره به دانش‌آموزان و انتخاب رشته آنها در پایه نهم و انتخاب رشته دانشگاه وارد می‌کنیم تا با آگاهی بیشتری این کار را انجام دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام محمدمهدی پورثانی در خصوص غلبه نمره‌محوری در مدارس و تحت فشار قرار دادن دانش‌آموزان برای کسب نمرات بالا که نتیجه آن به شکل اضطراب، افسردگی و گاهاً تمایل به خودکشی بروز می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر دانش‌آموزان با تهدیدات جدی همچون مشکلات خانوادگی، بحران اجتماعی و آسیب‌های درون مدارس مواجه هستند؛ البته تلاش‌هایی برای کاهش استرس دانش‌آموزان در دوره ابتدایی از جمله ارزشیابی توصیفی انجام شده است.

وی افزود: مدرسه نباید فقط به آموزش علوم متمرکز باشد؛ بلکه نیاز است موقعیت زیست اجتماعی و فرهنگی را برای دانش‌آموزان فراهم کند. تا زمانی که مدرسه به مکانی برای زیست علمی، آموزش دروس و کسب نمره بالا محدود شود دانش‌آموزان با آسیب‌های بسیاری همچون استرس و افسردگی مواجه می‌شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: آیین‌نامه مهارت‌آموزی که در دولت قبل تصویب شد، اتفاق مهمی است. مدارس باید به سمت آموزش مهارت به دانش‌آموزان حرکت کنند. اردو‌های مادر و دختر و پدر و پسر را برای دانش‌آموزان طراحی کردیم؛ البته تا رسیدن به هدف اصلی که کاستن از سیطره آموزش در مدارس است، فاصله داریم؛ والدین هم باید از مدارس مطالبه کنند تا ملاک کار فقط تمرکز بر نمرات بالا نباشد.

هشدار درباره سلامت روان دانش‌آموزان

پورثانی با بیان اینکه در جلسات مختلف با معاونان آموزشی، شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هشدار‌هایی را درباره توجه به سلامت روان دانش‌آموزان داشتیم، عنوان کرد: هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نیز بسیار مهم است، چون انتخاب رشته نادرست منجر به آسیب‌های روانی و اجتماعی به دانش‌آموزان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده هوش مصنوعی را برای مشاوره به دانش‌آموزان و انتخاب رشته آنها در پایه نهم و انتخاب رشته دانشگاه وارد می‌کنیم تا با آگاهی بیشتری این کار را انجام دهند.

غربالگری دانش‌آموزان درباره پرخاشگری و افسردگی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نتایج به دست آمده از غربالگری دانش‌آموزان گفت: ۵ میلیون و ۲۱۲ هزار دانش‌آموز پایه‌های اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم و دهم در این غربالگری شرکت کردند و در هشت خرده‌مقیاس که بیشتر با آن مواجه هستند، بررسی شدند. این مقیاس‌ها شامل رفتار تکانشی و پرخاشگری، اضطراب، افسردگی، رفتار‌های خودآسیب رسان، نقص در مهارت برای انجام تکالیف درسی، نقص در خودگردانی و خودفرمانی، سوءرفتار با کودک و نوجوان است.

پورثانی ادامه داد: اکنون در مرحله مصاحبه تشخیصی قرار داریم، چون فرم غربالگری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی توسط معلم و در دوره متوسطه اول توسط دانش‌آموز تکمیل شد و ممکن است با تکمیل فرم اعلام شود، دانش‌آموزی افسرده است، اما در مرحله مصاحبه تشخیصی متوجه شویم که اشتباه بوده است. مرحله مصاحبه تشخیصی به مدت دو ماه زمان می‌برد پس از آن نتایج حاصل را با غربالگری تطبیق می‌دهیم و نتیجه به دست آمده در این مرحله قابل اعتماد است.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.