صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی به تشریح جزئیات جلسه رئیس‌جمهور با نمایندگان استان پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ احسان عظیمی راد با اشاره به جلسه دو شب گذشته مجمع نمایندگان خراسان رضوی با رئیس‌جمهور، اظهار کرد: دو شب قبل در خدمت دکتر پزشکیان حدود یک ساعت‌ و نیم جلسه مجمع نمایندگان خراسان رضوی برگزار و چند موضوع مهم برای استان در جلسه مطرح شد. موضوع اول در رابطه با زیرساخت‌های جاده‌ای خراسان رضوی بود. با توجه به پهناوری استان ما و مشهدالرضا که شهر زیارتی است، زیرساخت جاده‌ای بسیار ضعیفی داریم. 

وی ادامه داد: بحث تکمیل آزادراه حرم تا حرم را مطرح کردیم. درخواست حل مشکلات و تکمیل آزادراه مشهد-چناران و چناران-قوچان را داشتیم تا تکمیل شود. موضوع دوبانده شدن جاده مشهد-کلات را به جهت بُعد شاهراه امنیتی و امنیت قضائی که کلات و درگز دارد را مطرح کردیم تا بخشی از بار ترافیکی مشهد-چناران را به سمت مشهد-کلات منتقل کنیم. به‌ طور کلی در مورد آزادراه‌هایی که در سطح استان نیاز داریم با دکتر پزشکیان صحبت کردیم. ۳۷ کیلومتر آزادراه فعلی استان بسیار کم است، لذا مشکلات این حوزه را مطرح کردیم. 

نماینده مشهد و کلات در رابطه با توسعه ریلی عنوان کرد: در این حوزه به دو پروژه اشاره کردیم، یکی قطار سریع‌السیر مشهد-تهران که در برنامه هفتم توسعه آمده و دیگری بحث ریل چابهار، بیرجند و مشهد است. ایستگاه راه‌آهن حتما باید از سمت چابهار تا مشهد ریل‌گذاری شود که از نظر اقتصادی، حمل مسافر و خیلی از موارد دیگر ضروری است و پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کند. ما خواهش کردیم همه در اجرای این پروژه‌ها تسریع کنند.

عظیمی‌راد با اشاره به وجود معادن در استان بیان کرد: معادنی مانند فولاد نیشابور و سنگان خواف را در استان داریم. این معادن نفعی به استان نمی‌رسانند، هیأت‌مدیره آن خارج از استان هستند و سود زیادی که در این صنایع تولید می‌شود، متاسفانه در خارج از استان هزینه می‌گردد و استان از هزینه‌های سود این صنایع بی‌بهره است. توسعه زیرساخت‌های معادن انجام نمی‌شود و آنچه که مطرح است، آلودگی‌های معادن است که برای استان و مردم مشکل ایجاد می‌کند. این نقدی جدی‌ است که در جلسه صورت گرفت و تقاضای اصلاح آن را داشتیم.

وی در رابطه با موضوع زیارت گفت: وجود حرم مطهر و زائرپذیر بودن مشهد و بدنه استان که تمام ورودی‌های شهر مشهد از استان است، باعث شد مسئله زیارت را مطرح کنیم و تقاضا داشته باشیم تا اعتبار ویژه‌ای برای این مسئله گذاشته شود. موضوع اعتبارات استان، یکی از مسائل کلیدی بود که در جلسه مطرح شد و تقاضا داشتیم که اعتبارات خراسان رضوی حداقل متناسب با جمعیت و پهناوری استان باشد. اکنون تقریبا نصف این اعتبار تخصیص داده شده و در موضع ضعیفی از این جهت هستیم. 

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به ابرپروژه‌های استان افزود: برای برخی از حوزه‌های انتخابیه بحث ابرپروژه مطرح شد که مسئولین استان و کشور بدانند که چند پروژه بزرگ در شهر تعریف شده و اعتبار برای آن اختصاص داده شده است که در بازه زمانی مشخص اجرا و به انجام برسد. تعریف پروژه خرد و کوچک پیشنهاد شد که برخی پروژه در کوتاه‌مدت به نتیجه رسند تا مردم احساس آرامش و پیشرفت را نسبت به دولت جدید حس کنند. در همین راستا پیشنهاد شد از شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه تأمین اجتماعی و سایر شرکت‌های بزرگ که می‌توانند تامین مالی پروژه‌های خرد را انجام دهند، استفاده شود.

وی با اشاره به وضعیت معلمان به عنوان یکی از دیگر موضوعات مطرح‌شده در جلسه با رئیس‌جمهور، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به مهرماه، تأمین معلم برای مدارس کشور چالش مهمی است. برای استان کمبود معلم زیادی داریم و درخواست تبدیل وضع معلمان خرید خدمات و سایر معلمان را داشتیم که جزو مباحثی بود که در جلسه مطرح شد.

نماینده مردم مشهد و کلات با اشاره به وضعیت تعیین استاندار عنوان کرد: ما در مورد تعیین استاندار برای استان پیشنهاد دادیم که حتما دولت باید به خراسان رضوی به جهت پهناوری، وجود آستان مقدس حضرت رضا(ع) و دومین استان کلان بزرگ کشور بودن، نگاه ملی داشته باشد. به این منظور تقاضا داشتیم فردی به عنوان استاندار خراسان رضوی منصوب شود که در تراز ملی باشد. باید فردی در جایگاه استاندار خراسان رضوی قرار گیرد که قوی و بی‌حاشیه باشد و همه خصلت‌های استان و شرایط خاص فرهنگی، علمی و امنیتی آن در انتخاب استاندار لحاظ شود.

عظیمی‌راد با اشاره به دیدگاه دکتر پزشکیان نسبت به خراسان رضوی، گفت: رئیس‌جمهور در بحث استانداران اعلام کرد شاخص‌هایی در حال تعیین است. ایشان اصرار داشت با نمایندگان به توافق برسد و سپس افراد معرفی‌شده به عنوان استاندار بر اساس همین شاخص‌ها باشد. همچنین دکتر پزشکیان وضعیت مالی دولت را نامناسب ارزیابی کرد و گفت باید مدیریت منابع در حوزه مالی داشته باشیم تا طرح‌های مختلف را تعریف و اجرا و طرح‌های گذشته را تکمیل کنیم.

وی افزود: همچنین در این جلسه رئیس جمهور موضوع وفاق ملی و اتحاد بین تمام گروه‌ها را مطرح کرد. از نظر ایشان حل مشکلات عمده کشور از جمله ناترازی‌ها نیازمند وفاق ملی و اتحاد است. باید مردم از همه‌ی گروه‌ها و سلایق نماینده داشته باشند تا از این طریق، با دولت همراه شوند، دکتر پزشکیان قصد دارد گفتمان عمومی در بدنه جامعه ایجاد کند و بر اساس آن، اقدامات لازم را انجام دهد.

نماینده مردم مشهد و کلات بیان کرد: دکتر پزشکیان در نهایت به قانون بودجه اشاره کرد و گفت حتما باید مجلس و قانون بودجه سال بعد، اعتبارات خاصی را برای استان پیش‌بینی کنند. ما پیشنهاد داشتیم حداقل هر فصل یک‌بار مجمع نمایندگان استان با رئیس‌جمهور دیدار داشته باشند تا دغدغه‌ها در آنجا مطرح شود.

عظیمی‌راد در رابطه با تمرکزگرایی افراطی در تهران و عدم تفویض اختیارات کافی به مدیران استانی، عنوان کرد: طبیعتا هرچه اختیارات را از پایتخت خارج و آن را به استانداران یا فرمانداران خود بدهیم، به نفع کشور است. کشور تنها پایتخت نیست و تمام نقاط کشور جزئی از آن است و اگر بتوان اختیار دولت را بیشتر در خدمت استانداران قرار داد، طبیعتا کارها در استان به ثمر می‌رسد و دیگر نیازی به بروکراسی و استعلامات کشوری نیست. لذا من موافق با این اتفاق هستم و باید کمک کنیم تا این مسیر جلو رود ولی دولت نیز در این روند موثر است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.