صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نمایندگان مخالف و موافق درباره وزیر پیشنهادی صمت چه گفتند؟

  • کد خبر: ۲۴۶۱۷۸
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
در جلسه صحن علنی امروز دوشنبه ۲۹ مردادماه مجلس شورای اسلامی درخصوص رای اعتماد به «سید محمد اتابک» وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان موافق و مخالف به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش شهرآرانیوز، سید محمد اتابک روز یکشنبه (۲۱ مردادماه) به عنوان گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

در ابتدا جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین «احد آزادی خواه» نماینده مردم ملایر و «روح الله ایزدخواه» نماینده تهران، پردیس، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت صحبت کردند.

حجت‌الله آزادی‌خواه نماینده ملایر اظهار داشت: به گزارش سازمان توسعه تجارت، ارزش هر تن محصول صادراتی در سال ۱۴۰۲ به اندازه ۳۶۲ دلار ارزیابی شده است. برابر با ماده ۲ برنامه هفتم توسعه متوسط رشد سالیانه ۸.۵ درصد برای بخش صنعت هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: در برنامه هفتم مقرر است که صادرات منابع غیر نفتی سالیانه ۲۳ درصد افزایش داشته باشد که بار سنگینی است.

آزادی‌خواه بیان‌داشت: صنعت ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی ما را در بر دارد. صنعت، معدن و تجارت اگر درست کار خود را انجام بدهد با کسری بودجه مواجه نخواهیم شد.

وی با طرح این پرسش که صادرات غیر نفتی ۲۳ درصدی باید از کجا تامین شود؟ ادامه داد: بسیاری از وزارتخانه‌ها که مصرف کننده هستند، اما این صنعت، معدن و صادرات است که باید این هدف را محقق کند. اینجا سخن گفتن در حمایت و کمک رسانی به دولت است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: حکم کارگزینی یکی از معاونان وزیر صمت با یک سال سابقه صادر شده است، یک معاونت عریض و طویل به کسی داده شده که یک سال رابطه استخدامی دارد و اگر سکوت کنم خیانت است.

وی ادامه‌ داد: وزیر پیشنهادی باید همت کند که افراد اهل و فاضل پای کار بیایند. البته این گناه متوجه آقای اتابک نیست، اما مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد.

آزادی خواه تصریح کرد: اصلی‌ترین دلیل مخالفت من این است که دوباره یک وزارتخانه‌ای که می‌تواند کسری بودجه را جبران کند و صادرات غیر نفتی را رونق بدهد دچار مشکل نشود. وفاق بین مجلس و دولت امروز در اوج خودش است. سابقه فعالیت محمد اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک. اگر صفر هم باشد این دلیل نمی‌شود که شما معرفی نشوید، اما باید مراقب نکاتی که گفتم باشید. صنایع وزارت صنعت دنیایی از سخن است. مردم می‌گویند واردات خودرو مطالبه ما است، چرا اتفاق نمی‌افتد؟

نماینده مردم ملایر تاکید کرد: شما در حوزه سیمان فعالیت خوبی داشتید، اما کافی نیست. صادرات کنسانتره یکی از مهم‌ترین کار‌های ایران است که به آن می‌بالیم، برای باز کردن گره‌های کور صادرات نیاز به مردم میدان داریم.

من بنای مخالفت نداشتم، اما باید این مسائل را می‌گفتم. تو را به خدا مراقب باشید که آدم نا اهل کنار خود نیاورید. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «۱۲ معیار برای یک مدیر لایق و توانمند نیاز است» و ما نیز به فردی با ۱۲ معیار نیاز داریم.

اتابک را به هیچ عنوان کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌دانم

در ادامه، «روح الله ایزدخواه» نماینده تهران، اسلامشهر، پردیس، ری و شمیرانات تاکید کرد: آقای پزشکیان در صحبت‌های خود درباره استفاده از کارشناسان صحبت کردند. بنده آقای اتابک را به هیچ عنوان کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌دانم. وی یک روز هم در وزارت صمت یا اداره‌های صمت استانی نبوده است. در حوزه تجارت که یکی از چالش‌های جدی صنعت و معدن ما است، وی سابقه‌ای ندارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: وی در بخش سیمان سابقه بنگاه‌داری داشته و اگر وی در این بخش کارآمد است از او در سازمان ایمیدرو استفاده کنند.

ایزدخواه بیان‌داشت: امروز ده‌ها میلیارد دلار در سال تخصیص ارز به صنعت و حوزه تجارت داریم. چالش‌های وزارت صمت اکنون بین دستگاهی است. وزیر صمت نباید تازه روز اول با مشکلات آشنا شود و هزار صفحه مقرارت صادرات و واردات را مطالعه کند.

وی تاکید کرد: وزیر یا نماینده او در ۴۵ ستاد و شورای عالی عضو است. وزارت صمت در برخی کشور‌ها وزارت اصلی است، اما در کشور ما «جوجه اردک زشت» است و کمترین توجه به آن می‌شود. صنعتگر ما الان در حال مجاهدت است چرا که هزاران مشکل و مقررات سر راه او است. سازمان‌های توسعه‌ای وزارت صمت در حال انحلال هستند، وزیر پیشنهادی صنعت چیزی در این باره به ما نگفته است.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی صمت ادامه‌داد: مسئله خودرو یک مورد فراصنعتی است و با ۱۰ دستگاه مقررات‌گذار طرف هستیم. فردی که یک روز در این وزارتخانه کار نکرده، چطور باید بیاد این کار را پیش ببرد؟ اگر وی وزیر پوششی باشد و وزیر اصلی افراد دیگر باشند و تصمیمات را آنها بگیرند و معاونان را آنها بچینند، نمی‌توان امیدی داشت.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی فاقد اولویت است

در ادامه «میثم ظهوریان ابوترابی» نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: برنامه‌های وی فاقد اولویت است.

وی وزارت صمت را وزارتی دانست که در بخش عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی کشور نقش اساسی دارد و ادامه داد: ما از این وزارتخانه انتظار داریم رشد ۸.۵ درصدی در بخش صنعت ایجاد کند.

این مخالف وزیر پیشنهادی صمت خاطرنشان کرد: ایجاد رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن و ۲۳ درصدی در صادرات غیر نفتی باید دنبال شود که اینها در برنامه هفتم توسعه هم آمده است.

ظهوریان ابوترابی گفت: تحقق ای‌ها نیاز به فردی مقتدر و آشنا به صنعت و تجارت دارد.

اتابک فناوری صنعت فولاد را در کشور بومی کرده است

مصطفی مطورزاده نماینده مردم خرمشهر در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت گفت: مسعود پزشکیان رئیس جمهوری به وعده‌های خود عمل کرد و چینشی در کابینه ایجاد کرد که در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌نظیر است همه اقشار مردم اعم از وزیران دولت آیت الله رئیسی در ترکیب کابینه حضور دارند، تا کنون چنین چینش کابینه‌ای را شاهد نبودیم و باید از دکتر پزشکیان تشکر کنیم که وفاق و وحدت ملی را این گونه تقویت کرد.

مطورزاده در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت:آقای دکتر اتابک از بزرگترین شخصیت‌های فعال در زمینه صنعت، معدن و تجارت است و بوده، او در سال ۱۳۵۹ عافیت طلبی را کنار گذاشت و از مهمترین دانشگاه دنیا استعفا کرد تا به وطن برگردد و تجربیات علمی و دانشی خود را در خدمت ارتقای انقلاب و عزت کشور به‌کار گیرد.

وی افزود:برخی از دوستان ایرادی به کار آقای اتابک می‌گیرند که او در دولت نبوده است، اتفاقا نقطه قوت دکتر اتابک همین جا است و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب است که فرمودند «امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است». مردم بخش خصوصی، کشاورزان، تجار و صنعتگران هستند. 

نماینده مردم خرمشهر اضافه کرد: اتابک محصول دیوان‌سالاری پیچیده اداری ما نیست او انسانی است که خوب فکر می‌کند و خوب عمل می‌کند. او مگاپروژه‌های کشور را اجرا کرده است، صنعت سیمان که مورد ایراد و اشکال دوستان است را به خودکفایی رسانده است، او فناوری صنعت فولاد را در کشور بومی کرده است و امروز در مرحله‌ای قرار گرفتیم که جزو سرآمد‌های آسیا و منطقه در تولید فولاد هستیم. 

وی تصریح کرد: ما در سیمان به خودکفایی رسیدیم؛ می‌گویند سیمان انرژی‌بر است، ما انرژیمان را باید در جایی به کار بگیریم و استفاده کنیم که موتور محرکه‌ای برای پیشرفت و توسعه کشور باشد و سیمان یکی از مهمترین مواد و کالا‌ها و آیتم‌های موثر در ارتقای سطح صنعتی و اقتصادی و تولید در ثروت در کشور است.

اتابک شناخت خوبی از بازار صادرات دارد

جلیل مختار به عنوان موافق سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: مبارزه با بحران‌های وزرات صمت از عهده هر کسی برنمی‌آید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز داریم که اتابک نشان داده مدیر شایسته‌ای برای این مسئولیت است.

وی افزود: برای وزارت صمت به وزیری با کارنامه و برنامه مناسب و دارای اراده و توان لازم برای تحقق برنامه‌هایش نیاز داریم؛ مدیری که اهل صنعت و آشنا به حوزه‌های معدن و تجارت باشد که این ویژگی‌ها را آقای اتابک دارد.

مختار با تشکر از رئیس جمهور برای معرفی اتابک گفت: اتابک از بهترین مدیران صنعتی بوده که با رای ما می‌تواند به یکی از بهترین وزیران کشور تبدیل شود.

وی اظهار کرد: اتابک می‌تواند ارتباط موثر بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت برقرار کند. او در حوزه تجارت شناخت خوبی نسبت به بازار‌های صادراتی دارد و می‌تواند در راستای تقویت و توسعه تجارت کمک کند.

به گفته وی، وزیر پیشنهادی صمت به اصول مذاکره و امور بین الملل شناخت کافی دارد و می‌تواند در عرصه خودرو، فولاد و مس به عنوان مدیر تحول گر نقش ایفا کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.