صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون فرهنگی‌و‌اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، از راه‌اندازی سامانه جامع «رواق مسجدنا» در روز جهانی مساجد خبر داد که هدف آن شبکه‌سازی و رتبه‌بندی مساجد است.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین امیرحسین احمدنیا اظهار کرد: در سال جاری هفته جهانی مسجد با ایام اربعین‌حسینی و دهه آخر صفر همزمان شده و برنامه‌های مساجد براساس این مناسبت‌ها تنظیم شده‌اند.

 به گفته وی، بسیاری از مساجد در اعزام زائران به مراسم اربعین مشارکت کرده‌اند و روز جهانی مسجد نیز با محوریت اسکان و اطعام زائران برگزار شده است و برخلاف سال گذشته که نمایشگاهی در خیابان دانشگاه مشهد برگزار شد، امسال تمرکز بر نمایشگاه‌های محوری در مساجد قرار گرفته است.

ارائه خدمات شبانه‌روزی ۱۱۰ مسجد در مشهد 

احمدنیا از وجود ۱۵۰۰ مسجد در مشهد و ۶۵۰۰ مسجد در خراسان‌رضوی خبر داد و گفت: از ۱۵۰۰ مسجد ۱۱۰ مورد به طور شبانه روزی فعالیت و خدمات خود را ارائه می‌کنند.

احمدنیا با اشاره به جایگاه مهم مسجد در جامعه و اینکه از ابتدای شکل‌گیری در حل مشکلات مردم جامعه نقش مهمی داشتند و نیز تأکیدات رهبری انقلاب مبنی بر فعال بودن مساجد به عنوان پایگاه‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی، افزود: امام راحل فرمودند که ما انقلاب کردیم تا با مساجد امور کشور را اداره کنیم و در جایی فرمودند انقلاب ما برای اداره مساجد بود و رهبر معظم انقلاب نیز انتظارات خود را از ائمه جماعت و ارکان مسجد بیان کردند. بنابراین با توجه به اهمیت مساجد، در سال ۱۳۹۵ بر باز بودن و فعالیت مساجد در ساعات مختلف روز و ارائه برنامه‌های متنوع برای تمامی گروه‌های سنی تأکید شده است. 

سند نجم؛ نقشه راه جدید برای مدیریت مساجد

وی همچنین از برنامه‌ریزی‌های جدید برای تقویت و مدیریت بهتر مساجد در «سند نجم» خبر داد و اشاره کرد: نقشه جامع مساجد در حال تکمیل است و سه نوع مدیریت برای مساجد تعریف شده که هدف آن فعال‌سازی کامل مساجد و ارائه خدمات به جامعه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی امور مساجد خراسان همچنین بر اهمیت مدیریت مساجد تأکید کرد و گفت: سه محور اصلی در مدیریت مساجد وجود دارد که شامل «مدیریت از مسجد»، «مدیریت در مسجد» و «مدیریت بر مسجد» می‌شود. 

وی بیان کرد: در «مدیریت بر مسجد» امام‌جماعت باید به عنوان رهبری محلی، نه فقط برای نمازگزاران بلکه برای همه اقشار جامعه برنامه‌ریزی کند. 

احمدنیا افزود: در سال‌های اخیر، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مساجد به طور چشمگیری گسترش یافته است و اکنون ۲۳ پایگاه مختلف در مساجد استان فعال هستند که هدف اصلی آنها توسعه این فعالیت‌ها است. همچنین، بیش از ۵۲۵ شعبه «همیار حل اختلاف» در مساجد استان راه‌اندازی شده است که امام جماعت به عنوان رئیس شورا فعالیت می‌کند.

وی اشاره کرد: بیش از ۱۱۸ پایگاه ازدواج آسان و ۶۰۰ پایگاه قرآنی در مساجد استان خراسان رضوی فعال هستند. علاوه بر این، ۷۰ کتابخانه مسجد محور و ۵۰۰ مهد کودک قرآنی نیز در مساجد استان ایجاد شده است. 

راه اندازی سامانه جامع‌ به منظور رتبه بندی مساجد 

احمدنیا همچنین از راه‌اندازی سامانه جامع «رواق مسجدنا» در روز جهانی مساجد خبر داد که هدف آن شبکه‌سازی و رتبه‌بندی مساجد است. این سامانه به ائمه جماعات امکان می‌دهد تا گزارش‌های ماهانه خود را ثبت و به توسعه و ارتقاء سطح فعالیت‌های مساجد کمک کنند که تاکنون ۱۲ هزار گزارش در این سامانه ثبت شده است. نظام رتبه‌بندی و سطح‌بندی خروجی این سامانه خواهد بود و ائمه جماعات برتر ضمن معرفی و تقدیر با الگوسازی فعالیت‌های خود مساجد کوچک‌تر محلات را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

وی همچنین بر لزوم آموزش ائمه جماعات تأکید و اعلام کرد که در دو سال گذشته بیش از ۲۲۰۰ امام جماعت در دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند. همچنین بیش از۸۰۰ نفر از هیات امنای مساجد آموزش دیده‌اند که این دوره‌های آموزشی از اسفندماه سال گذشته آغاز شده است و امیدواریم این رقم در سال‌های آینده افزایش یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان افزود: این آموزش‌ها به عنوان بخشی از گفتمان‌سازی و نهادینه‌سازی مفاهیم مربوط به مسجد صورت گرفته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد: گفتمان مسجد طراز را باید معرفی نماییم و اینجا ما مسجدی را مسجد تراز می‌دانیم که زمینه‌ساز ظهور امام‌زمان (عج) و تشکیل تمدن نوین‌ اسلامی است.

طرح‌هایی برای مساجد فاقد امام جماعت

 وی در ادامه به مساجدی که فعالیت چندانی ندارند اشاره کرد و تأکید داشت: برنامه‌های جامعی برای فعال‌سازی این مساجد تدوین شده است. همچنین طرح‌هایی مانند «طرح هجرت» و «امام سفیر» برای اعزام امام جماعت به مساجد فاقد امام در دست اجراست.

مساجد، کانون حل مشکلات محلات در طرح شهید اصلانی

احمدنیا در پایان به تشریح طرح «شهید اصلانی» در استان با رویکرد مسأله شناسی مسجد محور محلات مشهد مقدس پرداخت و در این زمینه بیان داشت: این طرح در سال آینده و امسال نیز به شهر‌های دیگر استان ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح مواردی، چون مسأله‌شناسی، بررسی منطقی و قانون‌مند مسأله، تصویب طرح‌های ارایه شده با حضور مدیران ادارات و فرماندار مشهد و پیگیری مشکلات را شامل می‌باشد که تا به امروز ۴۳ درصد این مسایل در حوزه فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و امنیتی حل و فصل شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.