صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

استاندار خراسان‌رضوی گفت: در هفته دولت در مجموع، ۱۰۹۵ پروژه به ارزش ۱۰۳ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان کلنگ‌زنی و بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یعقوبعلی نظری امروز، یکم شهریور ۱۴۰۳، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: تضمین تداوم راه شهدای عزیز، خود شهدا هستند و ما مکلف به رهروی در این مسیر هستیم. در این ایام خاص که درپی شهادت شهید رجایی، «هفته دولت» نامیده شده و از فردا شروع می‌شود، یاد و خاطرات شهدا را گرامی می‌داریم.

وی افزود: شهید رئیسی نیز نماد خدمت به مردم بودند که با هدف استحکام نظام مقدس اسلامی و تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب به خیل شهدا پیوستند و همان‌طورکه رهبر معظم انقلاب فرمودند، فصل جدیدی از خدمت و مدیریت به ارمغان آوردند و بار دیگر این نظام به واسطه ایشان بیمه شد.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه هرساله در هفته دولت وزارت کشور تحت سامانه «منتاک»، پروژه‌های یک‌ساله خود را جمع‌بندی و ارائه می‌کند، عنوان کرد: امسال هم این پروژه‌ها توسط دستگاه‌ها با ثبت در سامانه ارائه شد. پروژه‌هایی که در این هفته در استان بهره‌برداری می‌شود، ۹۷۶ پروژه به ارزش ۶۷ هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان است که توسط دستگاه‌ها طی یک سال گذشته انجام شده یا ماقبل آن در مسیر اجرا بوده است و این هفته از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود.

نظری ادامه داد: سیاست این نیست که پروژه جدیدی را شروع کنیم، اما برحسب ضرورت‌ها برخی شروع‌ها لازم است. بر همین اساس عملیات اجرایی ۱۱۹ پروژه دیگر به ارزش ۳۶ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان آغاز خواهد شد. در مجموع، ۱۰۹۵ پروژه به ارزش ۱۰۳ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان بهره‌برداری و کلنگ‌زنی می‌شود.

وی بیان کرد: امروز روز اول کاری عملی دولت چهاردهم است که آن را به فال نیک می‌گیریم. امیدواریم دولت چهاردهم و وزرایی که رأی اعتماد گرفتند، در مسیر راه شهید رئیسی که همه به وجودشان افتخار می‌کنیم، حرکت کرده و فعالیت کنند و بیش از پیش موفق باشند.

استاندار خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: با نگاه مسئله‌محوری در شروع به کار، ۳۴ کلان‌مسئله در استان را در حوزه‌های مختلف احصا کردیم که در حوزه زیرساختی و عمران ۱۴ کلان‌مسئله، در حوزه اقتصادی ۱۰ کلان‌مسئله، در حوزه فرهنگی و اجتماعی ۷ کلان‌مسئله و در بخش سیاسی ۳ کلان‌مسئله بود. براساس این کلان‌مسئله‌ها، اهداف عملیاتی یا پروژه‌ها معین شد. در نهایت بعد از سه سال فعالیت به صورت کلی ۱۳۹ دستاورد شاخص در چهار حوزه اساسی مشخص شد.

نظری اضافه کرد: چهار نیروگاه حدود هفتصدمگاواتی در طی سه سال در راستای رفع مشکل تأمین برق به بهره‌برداری رسید؛ درحالی‌که ۱۰ سال قبل، فقط یک نیروگاه وجود داشت. در حوزه تنش آبی نیز باید پروژه تعریف کنیم که در چهار حوزه است. حوزه تأمین به وسیله انتقال یا استحصال از آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود که پروژه‌های انتقال در استان ما مشخص بوده و پیشرفت داشته است. تصفیه و جایگزینی آب، مدیریت مصرف و ذخیره‌سازی آب‌های سطحی و پایداری شبکه راه‌های دیگر هستند. 

رشد ۱۱۲ درصدی ترانزیت استان تا پایان سال ۱۴۰۲

وی تصریح کرد: موضوع ترانزیت با توجه به موقعیت استان برای استان، کشور و حتی کشور‌های سطح دنیا که می‌خواهند حمل‌ونقل کالا داشته باشند، مهم بوده و موقعیت استان ما استثنایی است. ترانزیت استان قابلیت گسترش دارد؛ بنابراین باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشیم. طی سه سال تا پایان سال ۱۴۰۲، رشد ۱۱۲ درصدی ترانزیت داشتیم و از ۱.۶ به ۳.۴ میلیون تن کالا رسیده است. در ۵ ماهه اول امسال یک میلیون و ۵۹۰ هزار تن ترانزیت با ۴۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم. 

نظری افزود: یکی از لوازم و ابزار‌های گسترش زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری است؛ بنابراین تاکید کردیم تقدم با سرمایه‌گذار‌های استانی، بعد کشور و بعد سرمایه‌گذار خارجی است. هر سرمایه‌گذاری یا اقدامی می‌تواند تبعاتی هم داشته باشد که می‌توانیم آنها را مد نظر داشته باشیم تا به حداقل برسانیم.

استاندار خراسان رضوی در خصوص قطار ایران-افغانستان گفت: مساله اساسی در این زمینه وجود ندارد. هماهنگی‌ها با افغانستان و حاکمان این کشور در خصوص کنسرسیوم انجام شده است. در ایستگاه روزنک مساله اساسی وجود ندارد، ناهماهنگی بین دو بخش به وجود آمده بود که سعی شد در اسرع وقت حل شود. الان تردد برقرار است و مساله خاصی هم وجود ندارد، اما این مسائل را باید مدیریت کنیم.

جبران ناترازی در برق کار بسیار سختی است

وی در خصوص ناترازی انرژی عنوان کرد: اگر کار را امروز انجام ندهیم، فردا باید دو برابر کار کنیم. اگر کار به موقع انجام نشود، انباشت مشکلات را خواهیم داشت. جبران عقب‌ماندگی‌ها کار بسیار سختی بوده و جبران ناترازی در برق نیز کار بسیار سختی است. ما مکلف هستیم مدیریت جهادی انجام دهیم.

نظری ادامه داد: الان تولید برق در استان مازاد بر نیاز ما است، اما برق به صورت کشوری مدیریت می‌شود و در اختیار استان نیست. ما شبکه انتقال و پست‌های مختلف نیاز داریم که نیازمند منابع مالی است؛ بنابراین بحث مولدسازی را مطرح کردیم.

جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این خصوص بیان کرد: برق مرز ندارد، یک مدیریت یکپارچه ملی است که نمی‌توانیم مدیریت استانی داشته باشیم. در پیک مصرف امسال ۱۰۰۰ مگاوات برق به بقیه نقاط کشور می‌دادیم. کشور با عقل‌ماندگی جدی در حوزه تولید برق مواجه است و سالانه ۵ درصد نیز به این مصرف اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: انباشت کمبود گذشته به علاوه اضافه مصرف عددی را ایجاد می‌کند که کشور برای جبران آن نیاز به ساخت گسترده و نیروگاه دارد. طی سه سال چهار واحد نیروگاهی افتتاح شد. در حوزه تولید ۷۰۰ مگاوات ایجاد کردیم. در سال ۱۴۰۰، ۱۷ مگاوات برق خورشیدی داشتیم که در پایان سال گذشته به ۵۱ مگاوات رسید. ۵۰۳ مگاوات قرارداد احداث نیروگاه‌های خورشیدی داشتیم. ۱۴ مگاوات قرارداد نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس برای چاه‌های کشاورزی داشتیم که سه مگاوات بهره‌برداری شده است.

خدایی اضافه کرد: ما در استان حداقل در تابستان نسبت به مصرف خودمان کمبود برق نداریم، اما برق مرز استانی و سیاسی نمی‌شناسد و به سمت جایی که افت ولتاژ دارد کشیده می‌شود. در بسیاری از موضوعات تابع سیاست‌های ملی هستیم، اما باید پاسخگویی محلی داشته باشیم.

مشهد نه تنها شهر ملی، بلکه جهان اسلامی است، اما بودجه ملی نیست

استاندار خراسان رضوی در خصوص بودجه شهر مشهد گفت: مشهد نه تنها شهر ملی، بلکه جهان اسلامی است؛ زیرا مفتخر به وجود امام رضا (ع) هستیم، اما متاسفانه بودجه‌ها ملی نیست. تلاش‌های زیادی کردیم و در نهایت کارگروه ملی زیارت به ریاست رئیس‌جمهور و با تاکید آیت‌الله شهید رئیسی به عنوان کارگروه ملی شد تا مباحث آنجا مطرح شود که تصمیمات به منزله مصوبه هیات دولت است.

وی افزود: طی یکی، دو سال گذشته در امور جاری زائران از این کارگروه استفاده کردیم. بر جریان یا زمینه‌سازی خدمت به زائران که قبل از این دو، سه سال چندان مورد تمرکز نبود، متمرکز شدیم که ظرفیت حقوقی آن کارگروه ملی زیارت بوده و ردیف مربوط به زیارت هم ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در این خصوص عنوان کرد: بودجه زیارت تا قبل از دولت سیزدهم از سرفصل لایحه بودجه حذف شده بود که در دو سال گذشته در ردیف بودجه سالانه کشور قرار گرفت، اما مبلغ قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: مجموعه اعتباری که برای سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده ۷۰۰ میلیارد تومان بوده و برای همه شهر‌های زیارتی است. امیدواریم با ریل‌گذاری دولت سیزدهم و اهتمام مجلس در دولت چهاردهم شاهد افزایش این اعتبار باشیم. براساس توافقات صورت گرفته ۶۰ درصد برای مشهد و ۴۰ درصد برای مابقی شهر‌های زیارتی است.

احیای ۵۶۹ واحد تولیدی تعطیل در سه سال گذشته

نظری در خصوص آمار صنایع احیا شده تصریح کرد: تعطیلی این صنایع چهار علت اصلی دارد که شامل مربوط به بدهی بانکی، نداشتن سرمایه در گردش، مشکلات مالیاتی و نداشتن انشعاب آب، برق و گاز بوده و مسائل مدیریتی و خطوط تولید هم جزو این دلایل است. در مجموع طی سه سال ۵۶۹ واحد تعطیل را احیا کردیم که هم در بخش صنعت و هم کشاورزی بوده، ۳۰۸ واحد در بخش صنعت و مابقی در بخش کشاورزی در واحد‌های دامی و طیور است. در صنعت ۸۹۰ واحد تولیدی تعطیل شناسایی کردیم، اما همه قابل احیا نبودند.

استاندار خراسان رضوی در خصوص برداشت آب‌های زیرزمینی از دشت مشهد بیان کرد: وضعیت ما در دشت مشهد خوب نیست؛ بنابراین مجوز جدید داده نمی‌شود. یکی از سیاست‌های ما این است چاه جدید حتی برای شرب حفر نشود. اگر لازم شد جایگزینی خواهیم داشت؛ یعنی پساب را به صاحبان چاه کشاپرزی می‌دهیم و آب شرب را برای نیاز مشهد جایگزین می‌کنیم. ۳۵۰۰ سازه آبخیزداری نیاز داریم که از جمله طرح‌های تحولی ما در این حوزه است. 

جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این خصوص اضافه کرد: تعادل‌بخشی یکی از موضوعات مهم در مواجهه با دشت‌های دچار بحران است. مساله آب تک‌ساحتی و تک‌راهبردی نیست، بلکه تلفیق همه راهکار‌ها باعث می‌شود به راهکار مناسب برسیم. فرونشست نرخ مشخصی ندارد، اما اگر از آن نرخ عبور کند، تبدیل به بحران می‌شود. مشهد و استان در ردیف‌های اول فرونشست بوده که امیدواریم کسری ۱۰ میلیارد متر مکعبی آب در دشت مشهد طی رژیم مشخصی از برنامه‌های تعادل‌بخشی جبران شود.

ورزشگاه ۶۰۰۰ نفری ثامن به زودی به اتمام می‌رسد

وی با بیان اینکه تعداد زیادی پروژه نیمه‌تمام در ابتدای دولت داشتیم، عنوان کرد: تاکید شهید رئیسی این بود که این پروژه‌ها از جمله پروژه ورزشگاه ثامن را تکمیل کنیم. تکمیل مجتمع ورزشی ثامن منابع سنگینی می‌خواهد که از جمله موضوعات در برنامه مولدسازی گذاشتیم. پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی در استان ورزشگاه ثامن بوده که در جریان است.

نظری افزود: ورزشگاه ۶۰۰۰ نفری ثامن سال‌ها نیمه‌کاره رها شده بود که سه‌شیفت در حال کار هستند. این ورزشگاه که در کشور رتبه سوم را دارد، مورد نیاز مشهد است و به زودی به ثمر خواهد نشست. پروژه مشکلی ندارد و انشالله به اتمام می‌رسد.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در استان پروژه مهمی که در استان ضرورت داشته و رها باشد، نداریم. بیمارستان گلبهار یکی، دو ماه آینده، بیمارستان نیشابور، مرکز همایش سبزوار، اورژانس بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شرق مشهد طی یکی، دو ماه، احیای بیمارستان ۵۴۰ غرب مشهد و مرکز سرطان در بیمارستان امام رضا (ع) به اتمام خواهد رسید. درمانگاه تخصصی بیمارستان امام رضا (ع) نیز شروع می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در زمینه نهضت ملی مسکن، بیش از ۲۰۰ هزار واحد یا زمین در اختیار متقاضیان است که باید شروع کنند یا ماه‌ها است در داخل آن سکونت دارند.

 ساماندهی اتباع غیرمجاز در دستور کار استانداری خراسان رضوی

همچنین جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: گاهی اعدادی در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام بیان می‌شود، اما ضرورت برخی در نقطه شکل‌گیری زیر سوال بوده است. پروژه‌های بزرگ مهمی داشتیم که بخشی از مسائل مهم ما را در حوزه‌هایی حل می‌کند. پروژه ثامن، تاریخ ورزش استان را به قبل و بعد از بهره‌برداری تقسیم می‌کند.

وی اضافه کرد: ورزشگاه ثامن سومین ورزشگاه ۶۰۰۰ نفری خواهد بود، اما دو سالن دیگر که افتتاح شده هنوز در آنها مسابقه‌ای برگزار نشده است. مساله یک پروژه‌های عمرانی کشور تامین مالی است که طی چند ماه اخیر تامین مالی انجام شد و در پروژه به صورت سه شیفت در حال کار هستند، ۵۰ درصد صندلی‌های ورزشگاه هم نصب شده است. طی حداکثر یکی، دو ماه آینده پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار خراسان رضوی در خصوص ساماندهی اتباع گفت: موضوع اتباع از همان ابتدا موضوع جدی وزارت کشور تحت عنوان ساماندهی اتباع بوده است. اتباع به دو دسته دارای مجوز و غیر مجاز تقسیم می‌شوند. در ارتباط با اتباع دارای مجوز ساماندهی آن‌ها در دستور کار جدی ما قرار دارد که شامل اشتغال، آموزش، خدمات آموزشی و دیگر موضوعات است.

نظری ادامه داد: رویکرد وزارت کشور و به تبع آن استان در ارتباط با اتباع غیر مجاز طرد آن‌ها، اما به صورت هدفمند است. فراجا با دقت، ملاحظه، حفظ حرمت و کرامت این ماموریت را انجام می‌دهد و ماموریت جاری فراجا است که اتباع غیر مجاز را شناسایی و طرد کنند.

وی با بیان اینکه میزبانی بازی‌های فوتبال در مسابقات تابعی از دو بخش آمادگی ورزشگاه و زیرساخت‌ها و دوم مباحثی تحت عنوان موضوعات نرم‌افزاری مانند ترافیک وغیره است، عنوان کرد: این موضوع به شرایط و اقتضائات در مشهد بستگی دارد که مسئولان مشهد باید در آن مقاطع بررسی کنند.

خدایی در خصوص مولدسازی گفت: ما توانستیم در پنج دستگاه مولدسازی را تا مرحله آخر پیش ببریم و استان پیشگام در کشور بودیم که در پنج حوزه نگهداری راه، توسعه خطوط انتقال برق، کمبود سرانه فضا‌های درمانی و بهداشتی، کمبود فضا‌های ورزشی و فضای آموزشی بوده است.

وی افزود: امیدواریم سال ۱۴۰۳ سال به ثمر نشستن حداقل نیمی از منابع باشد. ۲۰ هزار میلیارد تومان در قالب مولدسازی از چهار دستگاه تامین شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.