صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

انسولین ایرانی جای خود را در بازار مصرف باز می‌کند

  • کد خبر: ۲۴۷۱۶۱
  • ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیشتر بیماران دیابتی به دنبال برند خاصی از انسولین به نام نوومیکس هستند، گفت: انسولین ایرانی جای خود را در بازار مصرف بازمی‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، قدرت الله رستمی، در واکنش به گلایه بیماران از کمبود انسولین، اظهار داشت: انسولینی که مد نظر بیماران است انسولینی به نام نوومیکس است که یک برند خارجی است.

وی با تاکید بر اینکه تا جایی که بتوانیم این نوع انسولین را برای بیماران عزیز تامین و توزیع می‌کنیم، تصریح کرد: در داروخانه‌ها به تعداد نیاز تامین و توزیع کردیم و علت اینکه به سختی گیر می‌آورند این است که، چون این دارو به‌صورت سهمیه بین استان‌ها توزیع می‌شود اگر در توزیع به داروخانه‌ها و عرضه به بیماران شرایط سختگیرانه وجود نداشته باشد، به علت اینکه برخی از استان‌ها مدیریت خوبی در این زمینه ندارند و باعث شده بیماران از خارج از استانشان این دارو را تهیه کنند که گاهی این درخواست‌ها به استان ما خواهد رسید، لذا برای استان ما هم کمبود‌های مقطعی کوتاه مدت به زمان‌های طولانی‌تر تبدیل خواهد شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان، افزود: ما اگر چه سختگیری می‌کنیم و به‌خاطر مدیریت دارو توزیع را محدود کردیم، اما نتیجه آن این است که تاکنون پیش نیامده بیماران مدت طولانی بدون انسولین بمانند.

رستمی با تاکید بر اینکه الان هم اگر چه انسولین توومیکس که بیشتر بیماران دنبالش هستند، چند روزی است که در داروخانه‌ها کمبود شده است، گفت: برخی بیماران که در منزل ذخیره کافی ندارند، باید از انواع دیگر انسولین با تجویز پزشکان استفاده کنند و تا انشاالله محموله جدید برای اواسط هفته وارد استان شود.

اثرگذاری انسولین ایرانی و خارجی یکسان است

وی از تولید و توزیع انسولین ایرانی خبر داد و تصریح کرد: اثرگذاری انسولین‌های داخلی و خارجی یکسان است، فقط از نظر طول مدت اثر متفاوت است و پزشک بر اساس شرایط بیمار و نوع انسولین دستور مصرف را به بیمار ارائه می‌کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان از ورود یک نوع انسولین خارجی با برند رایزودگ خبر داد و گفت: این نوع انسولین که شبیه نوومیکس و برند است به تازگی معرفی شده و در بیمه سلامت وبیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح پوشش داده می‌شود و امیدواریم به‌زودی بیمه تامین اجتماعی هم آن را پوشش دهد. 

رستمی با تاکید بر اینکه مشکل کمبود نوومیکس یک موضوع جهانی است و ربطی به کشور و استان ما ندارد، عنوان کرد: مشکل کمبود به کارخانه تولید کننده برمی‌گردد این کارخانه نتوانسته نیاز جهان را به طور کامل نامین کند.

وی گفت: بیمارانی که می‌خواهند به جای نوومیکس از رایزودگ استفاده کنند باید با دستور و تجویز پزشک مصرف شود. انسولین ایرانی هم به بازار آمده و با همان کد بیمه‌ای که نوومیکس را پوشش می‌داد قابل قبول بیمه‌ها است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره انسولین ایرانی تصریح کرد: این نوع انسولین تولید داخل است و به اندازه کافی موجود است، فقط کافی است پزشکان تجویز کنند. مشکل ما این است که مردم فقط دنبال برند خاص نوومیکس هستند.

رستمی تاکید کرد: بر اساس مدیریتی که برای توزیع دارو‌ها وجود دارد، انسولین نوومیکس هم به صورت سهمیه‌بندی شده برای بیماران تجویز می‌شود و اگر هم کمبودی هست حداکثر ظرف ۳_۴ روز برطرف می‌شود.

وی از سامانه ۱۹۰ به عنوان راهنمای بیماران یاد کرد و گفت: کارشناسان ما از طریق این سامانه ضمن ارائه اطلاعات و مشاوره دارویی، به بیماران می‌گویند که داروی مورد نظر آنها در کدام داروخانه موجود است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان، افزود: همکاران ما در سامانه ۱۹۰ از ساعت ۸ صبح تا ۸ در خدمت بیماران هستند.

وقتی اپراتور پاسخگو نیست ممکن است در حال مکالمه با بیمار دیگری باشد، بنابراین باید چند دقیقه صبر کنید و مجدد تماس بگیرید.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.