صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

جنین‌هایی که زائر اربعین شدند

  • کد خبر: ۲۴۷۱۶۶
  • ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
«ما یک سال و نیم قبل خبط بزرگی انجام دادیم و جنینی را سقط کردیم. از همان موقع برکت هم از زندگی‌مان رفت. الان که چشمم به این جمله خورد به این فکر کردم اگر این بچه به دنیا می‌آمد او هم با ما زائر کربلا می‌شد، اما ما این حق را ازش گرفتیم.»

به گزارش شهرآرانیوز،  این درد و دل یکی از زائران بود وقتی چشمش خورد به جمله‌ای که روی بنری در عمود ۱۲۰۰ نصب شده بود؛ «یه روز پیاده میام زیارتت اگه جونمو با سقط نگیرند!» شبکه مردمی حفظ حیات جنین امسال پیاده‌روی اربعین را با حق حیات جنین و عشق اباعبدالله (ع) گره زد به این امید که هر زائر سفیر حفظ حیات جنین باشد.

 اگر جنین‌های بی‌گناهی که در دوراهی خواستن و نخواستن پدر‌ها و مادرهایشان قرار گرفته‌اند زبان داشتند، حتماً این روز‌ها این جمله را بار‌ها فریاد می‌زدند. طفلان معصومی که تمنای بودن و زیستن شان در این دنیا نادیده گرفته می‌شود. تعدادشان هم کم نیست. حداقل روزی ۵۰۰ هزار جان بی‌گناه! حالا امسال در اربعین حسینی و هم‌زمان با بزرگ‌ترین رویداد عاشقی در مسیر آسمانی نجف به کربلا فعالان شبکه مردمی حفظ حیات جنین دست‌به‌کار شده‌اند برای رساندن پیام جنین‌های زبان‌بسته به گوش زائران میلیونی امام حسین (ع).

می خواهم زنده بمانم!

ماجرا از اربعین سال گذشته کلید خورد. شبکه‌های مردمی حفظ حیات جنین، سال گذشته طرح «جوانه‌هایی در آرزوی مشایه» را اجرا کردند تا زائران را با واقعیت جنین‌هایی در هفته‌های آغازین حیات آشنا کنند. با حرف دل همه جنین‌ها که این جمله طلایی است؛ «می‌خواهم زنده بمانم!» با هر چه در چنته داشتند راهی پیاده‌روی اربعین شدند. با اینکه کمی دیر شروع کردند، اما بازخورد‌های خوبی گرفتند و تصمیم بر آن شد که امسال با تمام قوا و برنامه‌ریزی بهتر کار را ادامه دهند.

«اجازه می‌دهید این بنر را در موکب شما نصب کنیم؟» فعالان شبکه مردمی حفظ حیات جنین در مسیر نجف به کربلا در موکب‌هایی که زائران بیشتری برای رفع خستگی حضور داشتند، با مسئولان موکب سر صحبت را باز می‌کردند تا اجازه نصب بنر‌های حفظ حیات جنین را از آنها بگیرند. مسئول شبکه مردمی حفظ حیات جنین که همراه با فعالان دیگر با تمام قوا در اربعین به میدان آمدند از مواجهه موکب داران با این بنر‌ها می‌گوید: «موکب داران نگاهی می‌کردند به تصویر جنین. به جمله‌ای که به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی ترجمه شده بود و می‌پرسیدند قصه چیست؟ بی‌برو برگرد همه موکب دار‌ها چه ایرانی چه عراقی این جمله را می‌پرسیدند! ما هم می‌گفتیم این یک جنین است که بزرگ می‌شود، متولد می‌شود و زائر می‌شود و یک روزی می‌آید زیارت امام حسین (ع) و اگر حیاتش را از او بگیرند دیگر امکان زیارت را ندارد. عرب‌زبان‌ها تقریباً به‌صورت کاملاً ملموس زودتر از ایرانیان همراهی می‌کردند و اجازه نصب بنر‌های حمایت از جنین را می‌دادند. موکب داران ایرانی‌ها بااحتیاط بیشتری با موضوع برخورد می‌کردند، اما در نهایت این پوستر‌ها که حاوی پیام مهمی بود در بسیاری از موکب‌ها از عمود یک تا آخرین عمود نصب شد.»

«بگید چه کاری از دستم برای نجات جنین بر می‌آید»؟

جمله تکان‌دهنده از زبان جنین‌ها بهانه‌ای بود تا زائران اربعین جمله پایین‌تر را هم بخوانند. جمله‌ای با این مضمون؛ «بگید چه کاری از دستم برای نجات جنین بر می‌آید»؟ و مرحله مهم بعدی این است که رمزینه (کیو آرکد) را اسکن کنند و به گروه نجات زندگی جنین دعوت شوند که به سه زبان فارسی، عربی، انگلیسی در دسترس زائرانی با ملیت‌های مختلف است و تازه بخش عملیاتی کار با این ورود آغاز می‌شود با توضیحات شنیدنی مسئول شبکه مردمی حفظ حیات جنین؛ «در این درگاه زائران می‌توانند فایل راهنمای راهکار‌های حمایت از جنین را مطالعه کنند، فرم مشارکت در حمایت از جنین را پر کنند و در این درگاه امکانی فراهم شده تا افراد بتوانند با کلیک بر قسمت گزارش تخلفات و مطالبه از دستگاه‌ها راه ارتباطی‌شان با پلیس فتا برای گزارش جرم‌های اینترنتی سقط‌جنین، وزارت بهداشت برای گزارش تخلف در بیمارستان‌ها و مطب‌ها و داروخانه‌ها را ثبت کنند یا با پلیس فتا و ستاد خبر وزارت اطلاعات برای گزارش جرم‌های دارای نشانی مجازی و سرنخ تخلفات وسیع ارتباط بگیرند و اگر داروی قاچاق سقط را دیدند برای ارائه گزارش به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مراجعه کنند.»

زائر اربعین و سقط عمدی؟!

«زائران سفر اربعین که درگیر مسائل سقط عمدی جنین نمی‌شوند. اصلا چرا اینجا دارید این موضوع را مطرح می‌کنید؟ بعضی از عراقی‌ها هم می‌گفتند در عراق سقط عمدی نداریم.» این انتقادی بود که برخی از زائران به طرح شبکه مردمی حفظ حیات جنین در اربعین داشتند. اما با صحبت‌های حاجی کاظم و دوستانش خیلی زود قانع می‌شدند؛ «بسیاری از کسانی که زائر کربلا هستند مستقیم یا غیرمستقیم، خودشان یا نزدیکانشان با موضوع سقط‌جنین درگیر هستند و با درک پیام پویش، با درک اینکه هر جنین در هفته‌های اول بارداری مرتبه‌ای از وجود یک انسان است، می‌توانند سفیر حفظ حیات جنین باشند و در اطرافیان خودشان تاثیر بگذارند.
 البته در طول مسیر پیاده‌روی اربعین با سؤال‌های گاه‌وبیگاه زائران کاشف به عمل آمد که این ادعا اشتباه نبوده؛ تجربه یکی از زائران از اقدام به سقط‌جنین در یک سال قبل و تازه شدن داغش با دیدن پوستر از قول حاجی کاظم شنیدنی است و عبرت‌انگیز؛ «بسیاری از زائران با ما سر صحبت را باز می‌کردند و در مورد جنین سوال می‌کردند.
یکی از زائران وقتی من در حال نصب بنر در موکبی بودم جلو آمد و کمک کرد و کمی پرس و جو کرد و گفت تصور خیلی‌ها این است که جنین در هفته‌های اول بارداری روح ندارد، انسان نیست، یک لخته خون است پس سقط آن ایرادی ندارد. برایش توضیح دادم به قدر بضاعت وقت و توان فهم او از مسائل دینی و بیولوژیکی و بعد هم شنونده تجربه تلخش بودم وقتی گفت ما یک سال و نیم قبل یک غلطی کردیم و جنینی را سقط کردیم و از همان موقع هم برکت از زندگی‌مان رفت. می‌گفت با حرف‌های امروز شما بیشتر ناراحت شدم که چه خبط بزرگی کردیم و فهمیدنم چرا فکر این جنین مرا رها نمی‌کند. راهی هم برای جبرانش نیست. نتیجه این گپ و گفت دوستانه این شد که آن زائر یک سفیر حمایت از حیات جنین شود برای اصلاح تصورات اشتباه.»

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.