صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی گفت: این درست نیست که چون خراسان‌رضوی بنگاه‌های صنعتی کوچک دارد، برق از آن‌ها گرفته شده و به دیگر استان‌ها و صنایع بزرگ داده شود.

به گزارش شهرارانیوز، محمدحسین روشنک اظهار کرد: در نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی، نمایندگان اتاق بازرگانی، شهرک‌های صنعتی و خانه صنعت با معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی، دغدغه‌ها و مباحث مختلفی در خصوص مشکلات موجود در زمینه انرژی مطرح شد و معاون اقتصادی استاندار بیان داشت که موضوع قطع دو هفته‌ای برق صنایع استان یک شایعه بوده که قبلا تکذیب گردیده است. به گفته وی، شرکت برق با منظور نمودن مشوق‌هایی، طرحی را مدنظر داشت؛ اما برای اجرایی شدن آن، نیاز به مصوبه بود که با مخالفت نهاد‌های بالادستی روبرو گردید و به همین دلیل، موضوع هیچ گاه تصویب و ابلاغ نشد.

روشنک از ناگزیر شدن صنایع در موضوع توافق شرکت برق با صنایع در زمینه قطعی دو روز در هفته سخن گفت و تصریح کرد: از نکات دیگری که در این جلسه به آن پرداخته شد، خاموشی‌های خارج از برنامه و توافق با بخش تولید بود؛ به طوری که روز دوشنبه پنجم شهریور ماه، برق شهرک‌ها و صنایع، مرغداری‌ها و چاه‌های عمیق بدون اطلاع قبلی، به مدت طولانی قطع شد و تمامی سیستم‌ها از جمله آب و تلفن نیز از دسترس خارج گردید و شرایط نامناسبی را برای شهرک‌ها و واحد‌های تولیدی به وجود آورد.



وی افزود: ضروری است مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در این باره پاسخگو باشد. خراسان رضوی در زمینه برق بیش از نیاز خود تولید دارد و دلیل و توجیهی برای ارسال برق در شرایطی که ما بیش از استان‌های دیگر قطع برق داریم به نقاطی که خاموشی‌های کمتری نسبت به خراسان رضوی دارند، نیست. در بحث قطعی برق صنایع، شرایط برای تمامی استان‌ها بایستی یکسان باشد؛ یعنی اگر در خراسان رضوی برق در هفته ۲۰ ساعت با قطعی همراه است، این مقدار در تمامی استان‌ها باید رعایت شود. این درست نیست که، چون خراسان رضوی بنگاه‌های صنعتی کوچک دارد، برق از آنها گرفته شود و به دیگر استان‌ها و صنایع بزرگ داده شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: این موضوعات در جلسه مطرح و قرار شد از سوی معاونت اقتصادی استانداری پیگیری شود و در همین زمینه استاندار نیز جلسه‌ای با مدیران شرکت برق خواهد داشت. روز پنجشنبه هشتم شهریور ماه نیز جلسه‌ای در استانداری خواهیم داشت تا گزارشات و نتایج نشست استاندار با مدیران شرکت برق استان در آن مطرح شود.

وی تاکید کرد: ضروری است سازوکاری پیش بینی شود تا در آینده دیگر بدون اطلاع و بدون اخذ موافقت تشکل‌ها در خصوص قطع برق صنایع تصمیم‌گیری صورت نگیرد تا بخش خصوصی در جریان خبر‌های صحیح باشد.

لزوم حل مشکل کمبود گازوئیل برای تامین سوخت ژنراتور‌های برق صنایع، مرغداری‌ها و کشاورزان

روشنک در بخش دیگری از این مصاحبه، به ضرورت حل مشکل کمبود گازوئیل برای تامین سوخت ژنراتور‌های برق صنایع، مرغداری‌ها و کشاورزان اشاره کرد و گفت: در جلسه اخیر نمایندگان بخش خصوصی با معاون اقتصادی استاندار، مسئله تامین سوخت گازوئیل برای مولد‌های برق نیز مطرح شد که به دنبال آن، مسئول هماهنگی این کار تعیین و دستور داده شد سوخت لازم در اختیار صنایع قرار گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: گفته می‌شود با افزایش هر درجه دمای هوا، دو درصد به مصرف برق کشور افزوده می‌شود؛ مشهد و خراسان رضوی در هفته گذشته با کاهش دما روبه‌رو بود و اگر حتی این تغییر دما را کمتر از ۱۰ درجه فرض کنیم، باید کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف برق در استان اتفاق افتاده باشد؛ این در حالی است که همچنان با افزایش قطعی برق تولید مواجه هستیم شرکت برق استان باید پاسخگو باشد که چرا کاهش دمای هوا و کاهش مصرف انرژی تاثیری مبنی بر کاهش قطع برق بخش تولید نداشته است؟ چرا محصولات صنعتی و کشاورزی همچون مرغ و تخم مرغ باید به خاطر این بی برقی‌ها از بین برود و دامدار و کشاورز و تولیدکننده ضرر کند؟

وی با تاکید برلزوم مدیریت مصرف انرژی در بخش تجاری و خانگی خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر در استانداری خراسان رضوی به طور جدی مطرح شد تا در کنار بخش صنعت و کشاورزی، مراکز تجاری نیز مشمول مدیریت مصرف شوند و بار قطع برق تنها بر دوش بخش تولید نباشد.

روشنک افزود: در سال جاری اتاق بازرگانی به ویژه رئیس و دبیرکل این اتاق و نیز، رئیس خانه صنعت استان و دیگر تشکل‌های بخش خصوصی با جدیت به دنبال حل مشکل برق بخش تولید بوده‌اند و جلسات متعددی در این زمینه با مسئولان برگزار کرده اند؛ اما از هرگونه فضاسازی خودداری گردیده و در فضایی معقولانه مطالبات بخش خصوصی به ویژه در موضوع ناترازی برق پیگیری شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.