صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، هزار و ۷۰۰ متکدی از معابر و چهارراه‌های سطح این کلانشهر جمع‌آوری و به مرکز رسیدگی آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شدند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مهدی ابراهیمی با بیان این مطلب اظهار کرد: هزار و ۲۵۵ نفر از این تعداد مرد و مابقی زن هستند. بیش از ۳۰ چهارراه در مشهد شناسایی شده که حضور متکدیان در قالب گل‌فروش، اسپنددودکن و... در آن، بیشتر از سایر معابر است.

وی افزود: در این چهارراه‌ها مردم بیشتر از سایر معابر به متکدیان کمک می‌کنند و رابطه کمک مردم و حضور بیشتر متکدیان معنادار است. در بین متکدیان، مردِ زن‌نما، مرد معلول‌نما و زنان با عروسک به جای نوزاد دیده می‌شود که با این شگرد‌ها از احساسات نوع‌دوستی مردم و زائران سوءاستفاده می‌کنند.

ابراهیمی ادامه داد: مهم‌ترین معضل متکدیان مشهد، اعتیاد و طردشدن از خانواده بوده و در مرحله سامان‌دهی، باوجود تمایل دستگاه‌ها و نهاد‌های حمایتی امکان ارائه خدمات اجتماعی بسیار سخت است. متکدیان علاقه‌ای به شغل و کار ندارند و درآمد تکدی‌گری و زباله‌گردی را بیشتر از کارگری می‌دانند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: همچنین متکدیان سالمند معتاد بالای ۶۵ سال شرایط نگهداری در خانه سالمندان و شرایط قانونی پذیرش در مراکز درمان اعتیاد وابسته به بهزیستی را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای عالی اداری مصوب سال ۱۳۷۸، وظیفه‌ شناسایی، جمع‌آوری و انتقال متکدیان به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی و تأمین و تجهیز مرکز به‌عهده شهرداری‌ها و سامان‌دهی به‌عهده سازمان‌های اجتماعی است. برای کاهش تکدی‌گری نیازمند کمک و مشارکت مردم و زائران هستیم، در غیر این صورت چرخه باطل جمع‌آوری و حضور مجدد آنان برای تکدی‌گری ادامه خواهد داشت.

ابراهیمی با بیان اینکه در مناسبت‌های مذهبی متکدیان از سایر استان‌ها و شهر‌ها مقصدشان مشهد و اطراف حرم است، عنوان کرد: از این رو در دهه آخر صفر، گشت‌های جمع‌آوری متکدیان به صورت سه‌شیفت در منطقه ثامن فعال شده‌اند.

سال گذشته، بیش از چهار هزار و ۷۰۰ متکدی در سطح شهر مشهد شناسایی و به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شدند که ۷۵ درصد این افراد مرد، ۱۹ درصد زن و ۶ درصد هم کودکان کمتر از ۱۸ سال بودند. تکدی‌گری به عنوان یک آسیب اجتماعی و نیز جرم شناخته می‌شود، از این رو طبق قانون، متکدیان در معابر شهری توسط شهرداری و با همکاری نیروی انتظامی شناسایی و جمع‌آوری می‌شوند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.