صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

یوسف کارگر، رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان با بیان اینکه ما با صعود به جام جهانی فوتسال تاریخ‌سازی کردیم گفت: تیم ملی با دستان خالی به جام جهانی صعود کرد. ورزش در افغانستان نیازمند حمایت بخش خصوصی است.

یوسف کارگر، رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان که برای حضور در مراسم بدرقه تیم ملی فوتسال افغانستان به مشهد آمده بود، در گفت‌وگویی اختصاصی با شهرآرانیوز به سئوالات ما درباره فوتبال و فوتسال افغانستان پاسخ داد.

صعود ما به جام جهانی اراده ملت ما را نشان داد

آقای کارگر از اینکه تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی رفته چه احساسی دارید؟

ورزش یک ارزش است و نمادی از وحدت ملی، همبستگی، صداقت و راستی است. این قهرمانان افتخار و تمثیل‌کننده اراده یک ملت هستند. آنها به جهان ثابت کردند، درحالی‌که امروز افغانستان در شرایط بسیار بد اقتصادی است، آنها توانستند به قله‌های بلند جهان صعود کنند؛ این جای افتخار برای این قهرمانان و شیران خراسان است. آنها اراده ملت خود را به جهان ثابت کردند.

تنها فدراسیون فوتبال افغانستان نمی‌تواند به تنهایی یک تیم را به سطح جهانی برساند، ما زمانی می‌توانیم در فوتبال و فوتسال جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم که از لحاظ وضعیت اقتصادی، امنیتی و موارد دیگر پیشرفت بسیار خوبی داشته باشیم.

ورزش افغانستان نیازمند حمایت بخش خصوصی است

به نظر شما مهمترین نیاز امروز فوتبال و فوتسال افغانستان چیست؟

این جوانان نیاز به حمایت دارند. پیشرفت و روند ورزش متکی بر پیشرفت و روند جامعه‌ای است که از لحاظ اقتصادی و امنیتی پیشرفت داشته باشد. در کشوری که امنیت بود، همه‌چیز هست. فرهنگ اسپانسرشدن در افغانستان بسیار محدود است و وجود ندارد.

شما بهتر می‌دانید که فوتسال افغانستان و فدراسیون فوتبال افغانستان با صعود به جام جهانی فوتسال تاریخ‌سازی کرده‌اند. این دستاورد بزرگی درحالی اتفاق افتاد که ما در فدراسیون فوتبال با مشکلات زیاد مالی روبرو بودیم. طبعا صعود تیم ملی فوتسال به جام جهانی احساس خوبی برای مردم افغانستان به ارمغان آورده است. امیدوار هستیم که تیم ما بتوانند با پوشش و هماهنگی بین بخش خصوصی و فدراسیون فوتبال افغانستان نتیجه قابل قبولی در جام جهانی بگیرد.

برای پیشرفت فوتبال و فوتسال و ورزش افغانستان ما نیازمند حمایت بخش خصوصی هستیم. متاسفانه هنوز در افغانستان فرهنگ اسپانسر شدن تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال وجود ندارد. با این وجود هم ما توانسته‌ایم بعضی از سرمایه‌داران را برای حمایت از فوتبال و فوتسال افغانستان جذب کنیم. این می‌تواند یک پیشرفت خوب در بخش ورزش ما باشد.

افغانستان ظرفیت و استعداد زیادی در فوتسال دارد

به تازگی لیگ برتر فوتسال افغانستان به پایان رسید، شما چه برنامه‌ای برای تیم ملی فوتسال افغانستان پس از بازگشت این تیم از جام جهانی دارید؟

شما مطمن باشید که فوتسال افغانستان ظرفیت بسیار بالایی دارد. ۱۵ سال پیش بازیکنان تیم ملی فوتبال در تیم ملی فوتسال افغانستان بازی می‌کردند. ما سیستم ایجاد کردیم و فوتسال و فوتبال را از هم جدا کردیم و خوشبختانه روز به روز سطح کیفیت فوتسال افغانستان افزایش یافت. چون ما ظرفیت و استعداد زیادی در فوتسال داریم.

این روز‌ها تنها یک استان افغانستان بیش از ۲۰۰ زمین فوتسال دارد. به خصوص در ولایت کابل، مزار شریف و هرات. این خود باعث پیشرفت فوتسال افغانستان می‌شود.

داشتن یک لیگ منظم تاثیرات بسیار مثبت خود را در روند پیشرفت فوتسال کشور دارد و همچنان روی پیشرفت تیم ملی کشور دارد که خوشبختانه یک لیگ بسیار منظم و خوب که برای اولین بار بیشتر از ۱۵ تا ۱۸ بازیکن خارجی در ترکیب تیم‌های فوتسال افغانستان حضور داشت برگزار شد که این حضور تاثیر زیادی در کیفیت بازی‌ها داشت.

در تماس‌هایی که با AFC و FIFA داشتیم آنها باور نمی‌کردند که افغانستان توانسته باشد، لیگی در این سطح برگزار کند. هر دوی این نهاد‌ها فوتسال افغانستان و برنامه‌های آن را دنبال می‌کنند. همه اینها در کنار هم در صعود تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی نقش داشته است.

ایران همسایه پرقدرت ماست که نقش زیادی در موفقیت امروز ما داشته

نقش ایران را با توجه به اینکه مهره‌های اصلی کادر فنی تیم ملی فوتسال ایرانی هستند، در موفقیت این تیم چگونه می‌بینید؟

دستاورد‌هایی که امروز ما و شما در فوتبال و فوتسال افغانستان شاهد آن هستیم، همه نتیجه حمایت کشور برادر و دوست ما ایران است که تمام امکانات خود را در اختیار ورزشکار‌ها و جوانان افغانستان گذاشته و امروز ما از این تجربه‌ها استفاده کردیم و بازیکنان ما در سطح جهانی صعود کرده‌اند.

ایران کشوری است که از مدت‌ها پیش در فوتسال و فوتبال جهان حرف برای گفتن داشته است. حضور مهاجران افغانستانی در طول سال‌های طولانی در این کشور باعث شده که بازیکنان ما از تجارب ارزشمند ورزشکاران ایرانی استفاده کنند. جا دارد که ما از ملت و دولت ایران و بخصوص فدراسیون فوتبال ایران، آقای تاج که همکار خوب ما هستند و شرایط خوبی را برای مهاجرین و ورزشکاران ما ایجاد کرده‌اند، تشکر کنیم.

طبیعتا داشتن یک همسایه بسیار نیک و پرقدرت تاثیر زیادی برای کشور ما دارد و ایران کشوری است که حرف اول را در فوتبال و فوتسال آسیا می‌زند. این تاثیر مستقیم روی بازیکنان ما دارد. من در اجلاس فیفا به کشور‌های عربی گفتم که اگر پول شما در دست و اختیار ما باشد، ما با شکم خالی به جام جهانی رفتیم. ما اگر پول شما را داشتیم در جام جهانی هم اول می‌شدیم.

مشهد همسایه نزدیک افغانستان است نزدیک‌ترین شهر بزرگ ایران است که با افغانستان مرز دارد. برادر‌های عزیز ایرانی ما تمام زمینه را برای ورزشکاران ما فراهم کرده‌اند.

سه کشور فارسی زبان امسال در جام جهانی فوتسال حضور دارند، به نظر شما این اتفاق چه نقشی در پیشرفت و رشد این ورزش در منطقه دارد؟

حضور تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان و ایران در جام جهانی روی پیشرفت فوتبال در این منطقه جهان نقش زیادی دارد. امروز به دلیل کیفیت بالای بازی تیم‌های مرکز آسیا بسیاری از قدرت‌های دنیا به دنبال بازی دوستانه با تیم‌های مرکز آسیا هستند.

تیم ملی فوتسال در تمام دنیا همیشه درحال تغییر است. تمام کشور‌ها برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت در عرصه فوتسال دارند و ما هم داریم. یگانه برنامه‌ای که ما می‌توانیم برای آمادگی تیم ملی روی آن حساب کنیم برگزاری منظم لیگ برتر فوتسال است. با حضور تیم ملی فوتسال افغانستان در جام جهانی بازار تیم‌های فوتسال کشور‌های دیگر به روی بازیکنان افغانستان باز می‌شود. حضور بازیکنان فوتسال افغانستان در لیگ‌های مختلف روی پیشرفت فوتسال افغانستان نقش زیادی دارد. استعداد برای فوتسال در افغانستان بسیار زیاد است. سال به سال چهره‌های تازه برای حضور در تیم ملی کشف خواهند شد.

مجید مرتضایی امروز یکی از ۱۰ مربی برتر جهان است

نقش مجید مرتضایی سرمربی مشهدی تیم ملی فوتسال را در این موفقیت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در روز‌هایی که من با مجید مرتضایی برای تیم ملی فوتسال افغانستان قرارداد بستم، به من اتهام زدند که یوسف کارگر فوتسال افغانستان را معامله کرد، او امروز یکی از ده بهترین مربی جهان شده؛ این نشان از قدرت و توانمندی او دارد.
مرتضایی در نهایت بی‌امکاناتی امروز برای فوتسال افغانستان تاریخ‌سازی کرده است. مردم افغانستان قدر و عزت برادر ایرانی خود را می‌داند. ما قدر فدراسیون فوتبال ایران را نیز می‌دانیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.