صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عشق به حسین (ع) پایان ندارد

  • کد خبر: ۲۴۸۰۱۸
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
در روایات ما ثواب و ارزش زیارت امام‌حسین (ع) در روز اربعین از ثواب زیارت ایشان در روز عاشورا بیشتر است.

پیاده‌روی اربعین حسینی با عظمت برگزار شد و بازهم عاشقان حسینی عشق و شیدایی خود را به امامشان نشان دادند. امسال زیارت امام‌حسین (ع) بعد از اربعین نیز ادامه دارد و موکب‌ها همچنان دایر و فعال هستند؛ زیرا دهه پایانی صفر هنوز تمام نشده است و برای زیارت این امام هیچ‌وقت دیر نیست.

اگر از رمز اربعین بپرسید، می‌توانم بگویم کلمه اربعین اشاره به عدد چهل دارد و منظور از روز اربعین، چهلم شهدای کربلاست. بعضی علمای ما در کتب خود به این موضوع مهم پرداخته‌اند که چهلم گرفتن فقط مخصوص امام‌حسین (ع) و اصحاب شهید ایشان است. اسرار و حکمت‌های زیادی در این اربعین گرفتن برای امام‌حسین (ع) وجود دارد. 

نکته عجیب و جالب اینجاست که در روایات ما ثواب و ارزش زیارت امام‌حسین (ع) در روز اربعین از ثواب زیارت ایشان در روز عاشورا بیشتر است و این اهمیت تا جایی پیش می‌رود که در یک روایت معروف، امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند: «علامات المؤمن خمس، صلاه الخمسین، و زیارت الاربعین، والتختّم فی الیمین، و تعفیر الجبین، و الجهر ببسم ا... الرحمن الرحیم»؛ نشانه‌های انسان مؤمن پنج تاست: پنجاه رکعت نماز روزانه (نماز‌های واجب و نافله)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن و بسم‌ا... الرحمن‌الرحیم را بلند گفتن؛ یعنی شیعه، زیارت اربعین و توجه به زیارت امام‌حسین (ع) را از علامات مؤمن شمرده است. 

می‌توان گفت تمام حکمت و اهمیتی که در اصل قیام سیدالشهدا (ع) است، در موضوع اربعین وجود دارد؛ یعنی اگر پیامبر خدا فرمودند: «حسین منّی و انا من حسین»، این بدان معناست که جاوید بودن و جاویدان ماندن دین من به برپایی نهضت امام‌حسین (ع) است و نکته مهم اینجاست که صدای این نهضت هم قرار است با رسانه اربعین به تمام دنیا برسد و عالم‌گیر بشود؛ مسئله‌ای که با یک نگاه کوتاه به راهپیمایی عظیم اربعین که هرسال بزرگ‌تر و باشکوه‌تر برگزار می‌شود، آشکار می‌شود.

اما این تمام داستان عجیب کنگره بزرگ اربعین نیست؛ اربعینی که رهبر معظم انقلاب در جملات زیبایی آن را از جلوه‌های بارز میدان مغناطیس حسینی و نمود جوشش این خون پاک پس از بیش از هزار سال می‌دانند و این شکوه و عظمت و رسانه عظیم حسینی، برنامه‌ریزی شده است تا زمینه ظهور مهدی امت را فراهم کند.

آن امامی که وقتی ظهور می‌کند، می‌گوید: من فرزند آن مظلومی هستم که او را تشنه شهید کردند. در منابع روایی آمده است زمانی که قائم آل‌محمد (عج) ظهور کند، مابین رکن و مقام می‌ایستد و پنج ندا سر می‌دهد:

إذا ظهر القائم (عج) قام بین الرکن و المقام و ینادی بنداءات خمسه:

الأول: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم:
آگاه باشید‌ای اهل عالم که من قائم امام هستم.

الثانی: ألا یا أهل العالم أنا الصمصام‏ المنتقم‏:
آگاه باشید‌ای اهل عالم که من هستم شمشیر انتقام‌گیرنده!

الثالث: ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان:
آگاه باشید‌ای اهل عالم که جد من، حسین، را تشنه‌کام کشتند.

الرابع: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا:
آگاه باشید‌ای اهل عالم که جد من حسین را عریان روی خاک افکندند!

الخامس: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا:
آگاه باشید‌ای جهانیان که جد من حسین را از روی کینه‌توزی پایمال کردند!

بقیه ا... (عج) و آن فردی که از خاندان رسول خدا (ص) باقی مانده است تا دین او را همه‌گیر کند، خواهد آمد؛ کسی که انتقام حسین (ع) و مظلومان جهان را می‌گیرد و عدل را در جهان می‌گستراند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.