صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فرماندار تایباد واقع در شرق خراسان رضوی گفت: زائران افغانستانی عتبات عالیات عراق تا پایان روز ۲۸ صفر (دوشنبه) هفته جاری می‌توانند برای سوگواری این ایام از مرز دوغارون وارد ایران شوند و به عراق سفر کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مهدی شیردل با بیان این مطلب اظهار کرد: این تصمیم از سوی ستاد اربعین کشور گرفته شده و گذرگاه رسمی دوغارون به مدت سه روز دیگر پذیرای زائران افغانستانی کربلا هستند.

وی افزود: از ۳۰ مرداد تاکنون ۵۰ هزار و ۳۰۰ نفر از زائران افغانستانی کربلا از طریق مرز دوغارون وارد جمهوری اسلامی ایران شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود در مدت زمان قانونی ورود زائران افغانستانی که قصد عزیمت به کشور عراق را دارند بیش از ۶۶ هزار زائر وارد کشورمان شود که نسبت به سال قبل ۴۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شیردل بیان کرد: ۶۶ هزار روادید ویژه سفر اربعین برای اتباع افغانستانی در نمایندگی‌های وزارت خارجه ایران در کشور افغانستان صادر شده تا آنان بتوانند در آئین‌های ویژه این ایام در کشور عراق شرکت کنند. امسال برای جابه‌جایی زائران افغانستانی به سمت مرز‌های مهران و چذابه دومین سال است که از ناوگان حمل‌ونقل افغانستانی استفاده می‌شود.

فرماندار تایباد خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد زائران افغانستان از مرز دوغارون با ناوگان حمل‌ونقل ایرانی و ۴۰ درصد دیگر با اتوبوس‌های افغانستانی به سمت مرز‌های خروجی پیش‌بینی شده راهی شده‌اند. آن دسته از زائران افغانستانی که هنوز موفق نشده‌اند وارد ایران شوند، در سه روز آینده خود را به مرز دوغارون خواهند رساند.

وی عنوان کرد: امسال با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته همه زیرساخت‌های لازم برای سفری آسان و بدون دغدغه برای زائران افغانستانی کربلا در این منطقه فراهم شده است. با هم‌افزایی و تلاش دستگاه‌های اجرایی تایباد سعی شده خدماتی درخور شان زائران ارائه شود و در این راستا از همه ظرفیت‌های شهرستان و استان استفاده شده است.

اتباع افغانستان برای شرکت در آیین عزاداری پایان ماه‌های محرم و صفر، سفر خود از مرز دوغارون را به صورت رسمی از سال ۱۳۹۶ به این کشور آغاز کردند که با شیوع کرونا، این سفر‌های زیارتی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ متوقف شد، اما پس از فروکش کردن کرونا تاکنون افزون بر ۱۵۰ هزار نفر از مشتاقان افغانستانی زیارت مقابر اهل بیت (ع) به کشور عراق مشرف شده اند. شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.