صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

لاوروف: آمریکا مشغول غارت ثروت سوریه است

  • کد خبر: ۲۴۸۶۲۶
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا وظیفه‌ خود در مبارزه با تروریسم را انجام نمی‌دهد، گفت: به‌جای آن نفت، گاز، و غلات سوریه توسط آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش به راحتی از این کشور خارج و به فروش می‌رسد و از آن برای حمایت گروه‌های جدایی‌طلب هزینه می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی "راشا تودی" (RT) برای فیلم مستند «پل‌هایی به شرق»، اعلام کرد که ایالات متحده از سوریه برای خارج کردن ثروت‌های طبیعی غنی این کشور و فروش مجدد آنها استفاده می‌کند و در واقع هیچ فعالیت ضدتروریستی در این کشور انجام نمی‌دهد. 

لاوروف در پاسخ به سوالی گفت: «واقعیت این است که هیچ وظیفه‌ای در زمینه مبارزه تروریسم توسط آمریکایی‌ها حل و فصل نمی‌شود. نفت، گاز، و غلات سوریه توسط آمریکایی‌ها و نیرو‌های هم‌پیمان آنها به راحتی از این کشور خارج شده و مجدد به فروش می‌رسد. این منابع به خزانه دولت قانونی سوریه وارد نمی‌شوند بلکه برای ادامه حمایت از گروه‌های جدایی‌طلب و ایجاد یک شبه‌دولت در آنجا استفاده می‌شوند.»

او تأکید کرد که در منطقه‌ای به شعاع حدود ۵۵ کیلومتر که تحت کنترل نیرو‌های ایالات متحده قرار دارد، غنی‌ترین میادین نفت و گاز و همچنین حاصل‌خیزترین اراضی کشاورزی سوریه واقع شده‌اند. واشنگتن با اشغال این اراضی ادعا می‌کند که امنیت این مناطق را کنترل کرده و با گسترش گروه تروریستی داعش مبارزه می‌کند، در حالیکه واقعیت چیز دیگری است.

لاوروف افزود: نیرو‌های مسلح روسیه که در سال ۲۰۱۵ وارد خاک سوریه شدند، به تثبیت اوضاع در این کشور کمک کردند، زمانی که تروریست‌ها در آستانه شهر دمشق بودند و ائتلاف غربی به رهبری ایالات متحده در تلاش بود تا بر مناطق شرقی این کشور مسلط شود. به لطف اقدامات روسیه، اکنون بخش بزرگی از خاک سوریه به کنترل دولت قانونی این کشور بازگشته و مسکو همچنان به دمشق در حل مشکلات باقی‌مانده کمک می‌کند و همکاری‌های خود را با آن افزایش می‌دهد.

وزیر خارجه یادآور شد که سال گذشته نشست‌هایی بین نمایندگان سوریه، روسیه، ترکیه و ایران به منظور عادی‌سازی روابط بین دمشق و آنکارا برگزار شد. این مذاکرات به لطف تلاش‌های وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع روسیه انجام شد و قرار است چنین نشست‌هایی در سال جاری نیز تکرار شود. به گفته لاوروف، روسیه علاقه‌مند است که روابط بین ترکیه و سوریه عادی شود.

علاوه بر این، لاوروف به بی‌نتیجه بودن سیاست اسرائیل که هدف آن نابودی کامل جنبش فلسطینی حماس است، اشاره کرده و ابراز عقیده کرد که طرفین باید به توافق برسند، زیرا مشکلات آنها با روش‌های نظامی قابل حل نیستند.

روسیه خواستار توقف حملات هوایی به سوریه شد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که مسکو خواستار توقف حملات هوایی ائتلاف غربی به سرکردگی آمریکا به سوریه است، زیرا وضعیت فعلی مانع از حل و فصل سیاسی در این کشور می‌شود.

این دیپلمات روز شنبه در نشست شورای امنیت گفت: «توقف حضور نظامی خارجی که با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه انجام می‌شود، برای تثبیت پایدار در این کشور ضروری است.»

پولیانسکی همچنین یادآور شد که توسعه پایدار جمهوری عربی سوریه تنها در صورت خودداری غرب از مواضع سرسختانه ضد دمشق خود امکان‌پذیر خواهد بود.

نیرو‌های هوا-فضای روسیه دو مقر تروریست‌ها در سوریه را نابود کردند

کاپیتان الیک ایگناسیوک، معاون رئیس مرکز آشتی طرف‌های متخاصم در جمهوری عربی سوریه نیز اعلام کرد که نیرو‌های هوا-فضای روسیه محل استقرار نیرو‌های تروریستی در مناطق صعب‌العبور رشته کوه "جبل‌الخال" در سوریه نابود کرده‌اند.

این مقام روس روز شنبه در جریان یک نشست خبری توضیح داد: «در جریان حملات دقیق نیرو‌های هوا-فضای روسیه، دو مقر استقرار تروریست‌ها که از منطقه التنف خارج شده و در مناطق صعب‌العبور رشته کوه جبل‌الخال در استان حمص پناه گرفته بودند، بطور کامل نابود شد.»

او در عین حال یادآور شد که هواپیما‌های نیرو‌های ائتلاف غربی به رهبری ایالات متحده همچنان به ایجاد شرایط خطرناک در آسمان سوریه ادامه می‌دهند. به عنوان مثال، در ۲۴ ساعت گذشته، شش مورد نقض پروتکل‌های "عدم تقابل" از سوی ائتلاف ثبت شده که به پرواز‌های بدون هماهنگی پهپاد‌های غربی با طرف روسی مربوط می‌شود.

علاوه بر این، ۱۲ مورد نقض قوانین استفاده از حریم هوایی جمهوری عربی سوریه توسط هواپیما‌های ائتلاف گزارش شده است: سه فروند جنگنده F-۱۵، دو جنگنده رافائل و یک فروند هواپیمای نظامی A-۱۰. او تأکید کرد: «ائتلاف با چنین اقداماتی همچنان به ایجاد پیش‌زمینه‌های خطرناک برای وقوع حوادث هوایی و تشدید وضعیت در حریم هوایی سوریه ادامه می‌دهد.»

روز جمعه نیز ایگناسیوک اعلام کرده بود که پست دیده‌بانی پلیس نظامی روسیه در امتداد خط براوو" در استان القنیطره، در مناطق جداسازی نظامیان اسرائیلی و نیرو‌های مسلح سوریه مستقر شده است.

به گفته وی، چند عملیات بشردوستانه برای توزیع مواد غذایی توسط نیرو‌های نظامی روسی در برخی مناطق سوریه انجام شده و همچنین گشت‌زنی‌هایی در چندین استان صورت گرفته است.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.