صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چه خوراکی‌هایی را نباید در مایکروویو گرم کنیم؟

  • کد خبر: ۲۴۸۶۸۲
  • ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
مایکروویو یک شگفتی از فناوری مدرن است. با تکنولوژی به کار رفته در این دستگاه می‌توان غذای یخ را گرم کرد، زمان پخت را کاهش داد و زمان آماده سازی را سرعت بخشید و کار آشپز خانه را آسان‌تر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، اما همه چیز نباید داخل مایکروویو برود. برخی از غذاها، نوشیدنی‌ها و ظروف می‌توانند سموم را آزاد کنند، سوزانده و ذوب شوند.

تعدادی از این غذا‌ها جز خوراکی‌هایی هستند که به طور معمول روزانه مصرف می‌کنیم حتی ممکن است امروز صبح یکی از آنها را در مایکروویو گرم کرده باشید. فقط به این دلیل که اتفاق بدی رخ نداده به این معنی نیست که اتفاقی نخواهد افتاد، بنابراین با دور نگه داشتن این غذا‌ها از مایکروویو از خود و دیگران محافظت کنید.

تخم مرغ آب پز سفت

از تخم مرغ سرد برای میان وعده میان روز خود خسته شده‌اید، بنابراین یکی از آنها را به مدت ۱۵ ثانیه در مایکروویو قرار می‌دهید. در ابتدا همه چیز خوب به نظر می‌رسد تا زمانی که تخم مرغ را برش دهید و منفجر شود. بخار ایجاد شده ناشی از گرم کردن در ماکروویو نمی‌تواند از سفیده تخم مرغ خارج شود، بنابراین فشار ایجاد می‌شود. وقتی تخم مرغ را می‌برید (یا بدتر گاز می‌زنید)، بخار فورا آزاد می‌شود. انفجار حاصل از آن ممکن است شما را بسوزاند.

روش گرم کردن: تخم مرغ را قبل از اینکه در مایکروویو گرم کنید به چهار قسمت برش دهید. اگر چند دقیقه وقت دارید، آن را در یک فنجان آب داغ بریزید و بگذارید ۳ تا ۵ دقیقه بماند.

سیب زمینی‌های قدیمی

نگران نباشید، هنوز هم می‌توانید سیب زمینی‌های خود را در مایکروویو سریع بپزید. اما اگر تصمیم گرفتید بعدا آنها را دوباره گرم کنید، باید کار‌هایی را جهت پیشگیری از سمی شدن آنها انجام دهید. سیب زمینی اغلب محل نگهداری کلستریدیوم بوتولینوم، باکتری بوتولیسم است. وقتی سیب‌زمینی‌ها پخته می‌شوند و بلافاصله در یخچال نگهداری نمی‌شوند، هاگ‌های باکتری‌ها می‌توانند تکثیر شوند. گرم کردن سیب زمینی در مایکرویو نیز باکتری‌ها را از بین نمی‌برد، بنابراین سیب‌زمینی‌های دوباره پخته شده شما در مایکروویو به راحتی می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند.

نحوه گرم کردن: سیب زمینی‌های پخته شده را که نمی‌خورید در سریع‌ترین زمان ممکن داخل یخچال قرار دهید. اجازه ندهید ساعت‌ها در دمای اتاق بمانند تا بعد دوباره در فر گرم کنید. یک نکته کلی: سیب زمینی را در فویل آلومینیومی نپزید.

گوشت‌های فرآوری شده

بیکن، هات داگ، گوشت ناهار و سوسیس و کالباس را باید روی اجاق گاز یا فر بپزید نه در مایکروویو. حرارت دادن این محصولات گوشتی فرآوری شده منجر به تشکیل مواد اکسیداسیون کلسترول (COPs) می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این ممکن است با التهاب، تجمع پلاک در شریان‌ها و شرایط سلامتی بیشتر مرتبط باشد.

نحوه گرم کردن: یک مطالعه نشان داد که کباب کردن باعث افزایش مقدار اکسیداسیون کلسترول در گوشت‌ها نیز می‌شود، بنابراین پختن در فر یا تفت دادن ممکن است ایمن‌ترین گزینه باشد.

لیوان آب

گرم کردن آب برای چای در مایکروویو بسیار سریعتر از صبر کردن روی کتری برای جوشاندن است، اما صرفه جویی در زمان ممکن است برای شما گران تمام شود. آبی که به خودی خود در مایکروویو گرم می‌شود می‌تواند به سرعت فوق گرم شود. در حالی که ممکن است هیچ حبابی نبینید، اما با اضافه کردن یک چای کیسه‌ای، قاشق یا حتی حرکت دادن آب این حباب‌ها به سرعت ایجاد می‌شوند. در موارد نادر، حتی ممکن است لیوان حاوی آب گرم شده در مایکروویو منفجر شود.

نحوه گرم کردن: اجازه دهید یک کتری کار را انجام دهد. اگر اجاق گاز در دسترس ندارید، گزینه برقی را در نظر بگیرید.

سس گوجه فرنگی

حرارت دادن سس گوجه فرنگی در مایکروویو اغلب به از هم پاشیده شدن آن ختم می‌شود. گرما و بخار تولید شده هنگام گرم شدن، به سختی از مواد سس غلیظ خارج می‌شود. بخار آنقدر جمع می‌شود که به اندازه‌ای قوی باشد که بتواند باعث پاشیدن سس روی دیواره‌های مایکرویو شود. در برخی موارد، سس حتی ممکن است با هم زدن منفجر شود، که می‌تواند منجر به سوختگی و لک شدن لباس شود.

روش گرم کردن: سس را در یک تابه کوچک روی اجاق گاز گرم کنید. این اجازه می‌دهد تا یکنواخت گرم شود و از تجمع بخار جلوگیری کند و در نتیجه خواهید توانست به راحتی آن را هم بزنید.

انگور

ظرف بلغور جو دوسر را در حالی که با یک مشت انگور تزئین کرده‌اید در مایکروویو قرار ندهید. انگور فوق العاده گرم می‌شود و تفاله قندی آن به سرعت به پلاسمای مذاب تبدیل می‌شود. در نتیجه دانه‌های انگور می‌تواند در مایکروویو منفجر شود.

روش گرم کردن: اگر می‌خواهید انگور را گرم کنید، آن را برای چند دقیقه در فر تفت دهید. انگور‌ها همچنین در یک ماهیتابه روی اجاق گاز با شعله متوسط به سرعت گرم می‌شوند.

فلفل قرمز تند

فلفل قرمز تند، نارنجی یا سبز حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که در هوای محصور در مایکروویو بخار می‌شود. در نتیجه باز کردن در مایکروویو شما را در معرض بخار‌هایی قرار می‌دهد که می‌تواند ریه ها، گلو، چشم‌ها و بینی شما را تحریک کرده و بسوزاند.

روش گرم کردن: فلفل‌ها را به جای قرار دادن در مایکروویو، تفت دهید یا کبابی کنید.

منبع: همشهری

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.