صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر سلامت کار ومحیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: زائران از مصرف نوشیدنی‌های سرد یا شربت‌های مشکوک به استفاده از رنگ‌های غیرمجاز یا در تماس مستقیم با یخ صنعتی خودداری کنند و ترجیحا از نذورات بسته بندی شده بهداشتی، استفاده شود. 

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر فرشید وفا با اشاره به اینکه برای حفظ سلامت فردی زائران باید نکات بهداشتی را رعایت کنند، گفت: زائران از سجاده، مهر، تسبیح، چادر نماز، کتب ادعیه و قرآن و زنجیر شخصی استفاده کنند و در صورت ضرورت اقامت در محل‌های اسکان موقت یا اضطراری، ترجیحا از پتو، ملحفه، حوله، لیوان و وسایل غذا خوری شخصی استفاده نمائید.

وی با بیان اینکه در صورت حضور در مراسم و مناسبت‌های مذهبی از آب بطری شده (بسته بندی بهداشتی) استفاده شود، گفت: در مکان‌ها یا زمان‌هایی که با پدیده گرد و غبار مواجه شدید از ماسک مناسب استفاده کنید و از تمیز بودن دست‌ها قبل از مصرف مواد غذایی مطمئن شوید. 

وی تاکید کرد: از مصرف مواد غذایی پخته شده که بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شده جدا خودداری کرده و در صورت لازم به نگهداری مواد غذایی پخته شده بیش از دو ساعت آنها را در یخچال (دمای کمتر از ۴ درجه سانتیگراد) و یا بر روی شمعک گاز (بالای ۶۳ درجه سانتیگراد) نگهداری شود. 

دکتر وفا با اشاره به اینکه از نوشیدن چای و سایر نوشیدنی‌های داغ، در لیوان‌های یکبار مصرف شفاف خودداری شود، گفت: از استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی و از پراکندگی زباله در محل‌های توزیع نذورات، اسکان و مسیر‌های تردد به منظور حفظ محیط زیست خودداری نمایید.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از شیوع بیماری وبا قبل از غـذا خـوردن و بـعـد از رفتن بـه توالت دست‌های خود را بـا آب و صـابون خوب بشویید، گفت: از صابون‌های جامد همگانی برای شستن دست‌ها استفاده نکنید مگر اینکه صابون مخصوص خودتان باشد.

دکتر وفا با اشاره به اینکه ازمصرف دوغ و ماست‌های محلی پرهیز نمایید و از لیوان و قاشق شخصی استفاده کنید، گفت: درهنگام شیوع وبا از دست دادن پرهیز کنید و درصورت مشاهده علایم اسهال بایستی مایعات فراوان و پودر (ORS) را مطابق با دستورالعمل نوشته شده بر روی آن مورد استفاده قرار دهید و سریعا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

وی تاکید برای جلوگیری از گزش با پشه آئدس باید اقدامات مختلفی انجام شود، گفت: تعبیه درب یا پوشش قابل جابه جایی بر روی ظرف ذخیره سازی آب، تخلیه و تمیزکردن مرتب ظروف محتوی آب (زیرگلدانی و ... (جمع آوری زباله‌ها و دفع صحیح آنها به طوری که مانع از جمع شدن آب داخل آنها شودو نصب توری بر روی درب و پنجره ها، استفاده از لباس پوشیده و پشه بند در طول روز از جمله اقدامات پیشگیرانه است. 

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از تب دنگی دست‌ها را چندین بار در طول روز با آب و صابون بشویید و بدون استفاده از وسایل حفاظتی (دستکش، روپوش و ...) از تماس با لاشه، احشاء، خون و ترشحات دام خودداری کنید

وی تاکید کرد: از خوردن گوشت، جگر، دل و قلوه خام و نیم پخته و از رفت و آمد در محل‌های کشتار غیر مجاز دام پرهیز کنید.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.