صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دو ورزشکار از ۴ نماینده استان خراسان رضوی در مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، دیسکالیفه شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، همه دلخوشی ورزش جانبازان و توان‌یابان استان خراسان‌رضوی از روزگار نه‌چندان خوش، حضور چهار ورزشکار و دو مربی‌شان در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس بود، اما این دلخوشی با اتفاقات تلخ چند روز گذشته به یأسی بزرگ بدل شده است. دیسکالیفه‌شدن نسرین شاهی، یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال کاروان «فرزندان ایران»، ضربه اولی بود که ورزش‌دوستان امیدوار خراسانی به کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال برای این تیرانداز کشورمان خوردند. اما ضربه دوم حتی از ضربه اول هم مهلک‌تر بود. مثبت‌شدن آزمایش دوپینگ مصطفی ماریان، پرتابگر دیسک مشهدی کشورمان در این مسابقات، پیش از سوت آغاز رقابت‌هایش در پاریس آن‌قدر تلخ بود که هنوز ننگ بی‌آبرویی‌اش عرق شرم را بر پیشانی ورزش خراسان نگه داشته است. این دو اتفاق کافی بود تا نه‌تن‌ها آبروی ورزش خراسان، بلکه آبروی کاروان ورزش ایران در بازی‌های پاراالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را ببرد. در ادامه با مربیان این دو ورزشکار گفت‌وگویی کردیم تا از چندوچون و واقعیت‌های بیشتر این اتفاقات باخبر شویم.

خادم: سرمربی مقصر اصلی این اتفاق است

مصطفی خادم مربی اسبق نسرین شاهی است؛ مردی که سال‌هاست در ورزش جانبازان و توان‌یابان و در میدان تیر ورزشکاران زیادی را تربیت کرده است که با تپانچه‌هایشان ماشه را به سمت خوشبختی شلیک می‌کنند. او که سال‌ها مربی نسرین شاهی بوده است، حالا از این اتفاق افسوس بسیار می‌خورد و وقتی از او درباره علل بروز چنین اتفاقی می‌پرسیم، آهی می‌کشد و می‌گوید: مقصر این اتفاق بی‌تردید سرمربی است. وی با تشریح فنی دیسکالیفه‌شدن شاهی در پاراالمپیک پاریس بعد از صعود به فینال ماده تپانچه ۱۰ متر، می‌افزاید: تپانچه در این رشته باید ماشه‌اش پانصد گرم وزن داشته باشد. اگر وزن ماشه کمتر از این باشد، از ریسک و قدرت تیرانداز خارج می‌شود و به‌نوعی تلخف یا تقلب محسوب می‌شود. در مسابقات مختلف، برگزارکنندگان به‌صورت رندوم اسلحه و ماشه برخی شرکت‌کنندگان را بررسی می‌کنند که متأسفانه در پاریس و پس از مسابقات مرحله مقدماتی، کمیته برگزاری تفنگ نسرین شاهی را بررسی کردند و گویا وزن ماشه کمتر از پانصد گرم استاندارد بوده است. خادم تصریح می‌کند: سرمربی تیم‌ملی در مصاحبه‌هایش پس از این اتفاق گفته است که شب پیش از مسابقه وزن ماشه را بررسی کرده‌اند، اما من می‌گویم ورزشکار باید پیش از اینکه روی خط برود، وزن ماشه‌اش را بررسی کند. من در هر مسابقه‌ای که ورزشکارم را به میدان می‌فرستم، پیش از اینکه روی خط برود، وزن ماشه‌اش را بررسی می‌کنم. حتی وزن ماشه را پیش از اینکه ورزشکار روی خط برود، روی ۵۲۰، ۵۵۰ یا حتی ۵۷۰ گرم تنظیم می‌کنم تا اگر مسئول بررسی یا دستگاهش خطا دادند، باز وزن ماشه به کمتر از پانصد گرم نیاید. مربی تیراندازی جانبازان و توان‌یابان خراسان‌رضوی بیان می‌کند: ما نسرین شاهی را طوری بار آورده بودیم که خودش پیش از رفتن روی خط وزن ماشه‌اش را بررسی می‌کرد، اما نمی‌دانم در این یکی‌دو سالی که با تیم‌ملی است، چه شده که حواسش به این مسئله نبوده است. خادم می‌گوید وزن ماشه را می‌توان با چرخاندن پیچی که روی اسلحه است، کم و زیاد کرد و این مسئله‌ای است که حسین امیری، سرمربی تیم‌ملی، به آن بی‌توجه بوده است.

صحراگرد: ماریان را غرورش نابود کرد

مربی مصطفی ماریان، ورزشکار رشته دوومیدانی جانبازان و توان‌یابان خراسان‌رضوی که در ماده پرتاب دیسک فعالیت می‌کند، درباره مثبت‌شدن آزمایش دوپینگ این ورزشکار حرف‌های جالبی می‌زند. محمدرضا صحراگرد که از مدت‌ها پیش با ماریان کار کرده است و به‌نوعی او را فرزند خودش می‌داند، درباره بروز این فاجعه می‌گوید: باور بفرمایید ورزشکار خودش پیش از مسابقه نمی‌رود چیزی بخورد که موجب دوپینگش شود و این مربی‌اش است که باید به این مسئله پاسخ دهد. مربی اسبق ماریان با اشاره به کارکردن ماریان با فرزین‌بقا، مربی کنونی‌اش، می‌گوید: ۹ سال با ماریان کار کردم؛ از رده سنی نوجوانان و جوانان، از قهرمانی کشور تا قهرمانی آسیا و جهان. این بچه را آماده کردم تا در پاراالمپیک نتیجه بگیرد، اما نمی‌دانم چه شد که یک سال مانده به مسابقات ساز رفتن کوک کرد و گفت می‌خواهم با فرزین‌بقا تمرین کنم. وی می‌افزاید: مربی جدید ایشان با استفاده از مکمل‌ها بچه را طوری نشان می‌داد که او می‌تواند رکورد‌های عجیب بزند، اما من از همان ابتدا توانایی‌های مصطفی را می‌شناختم. صحراگرد تصریح می‌کند: آن‌طور که من شنیدم، یکی‌دو روز پیش از مسابقات و در دهکده پاراالمپیک از بسیاری ورزشکاران آزمایش دوپینگ گرفته می‌شود و این وسط آزمایش ماریان مثبت می‌شود! باور کنید الان شاهی و بابادی و رضایی حق دارند بگویند چرا برای ماریان این‌قدر خرج کردید و از ما حمایتی نشد. مطمئن باشید در روز‌های آینده و با بازگشت ماریان و مربی‌اش از مربی ایشان استقبال گرمی خواهیم کرد! صحراگرد یادآور می‌شود: من این بچه را بزرگ کردم و مثل فرزند من است. باور کنید مصطفی ماریان را نابود کردند. البته می‌توانم بگویم مصطفی ماریان را غرورش نابود کرد. طبق قوانین، ماریان با این دوپینگ دست‌کم چهار سال از حضور در همه میادین منع خواهد شد و آینده این بچه که الان بیست‌سال دارد، نابود شد.

بر اساس اظهارات صحراگرد، بهترین رکورد ماریان که همین سه‌ماه پیش برای او به‌دست آمد، ۴۲ مترو ۵ سانتی‌متر بود؛ درحالی‌که در رقابت‌های پاراالمپیک همین امسال با این رکورد ماریان می‌توانست مدال برنز را به دست آورد! باید دید مسئولان ورزش کشور و به‌خصوص استان با خاطیان این ماجرا‌های تلخ ورزشکاران مشهدی در ادامه چه برخوردی خواهند داشت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.