صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چند همت برای حل مشکل دارو لازم است؟

  • کد خبر: ۲۴۹۵۵۵
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
با افزایش نگرانی‌ها درباره کمبود دارو و مطالبات داروخانه‌ها، وحید محلاتی، نایب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو، به مشکلات موجود در تامین دارو و وضعیت اعتبارات مربوط به آن اشاره کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، پیشتر اعلام کرده بود که از مجموع ۲۳ همت یارانه دارویی، تاکنون تنها ۱۳ همت پرداخت شده است و قرار است با حمایت دولت و رئیس جمهور، ۵ همت دیگر نیز پرداخت شود. این در حالی است که نگرانی‌ها در خصوص آینده تأمین دارو همچنان باقی است و برخی دارو‌های ضروری در بازار به سختی پیدا می‌شوند.

خبر قابل توجه دیگر در حوزه دارو و درمان، نیز از سوی ظفرقندی اینگونه اعلام شد که با حمایت دولت و شخص رییس جمهور و معاون اول و مذاکرات با ایشان قرار شد پنج همت دیگر پرداخت شود و مابقی اعتبارات نیز به زودی پرداخت شود.

این اعتبارات و یارانه‌ها در شرایطی به بخش بهداشت و درمان اعطا می‌شود که پیشتر، برخی کارشناسان درباره آینده وضعیت دارو ابراز نگرانی کرده اند و معتقدند در صورت بی توجهی با ابربحران دارویی مواجه خواهیم شد.

اکنون و با توجه به اطلاعاتی که توسط رئیس جمهور و وزیر بهداشت مطرح شده است، پرسش‌هایی درباره آینده وضعیت دارو در کشور مطرح است. وحید محلاتی، نایب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داد:

آقای پزشکیان از قبل رای اعتماد وزرا پیگیر وضعیت دارو بود

وحید محلاتی گفت: آقای پزشکیان قبل از مشخص شدن وضعیت هیئت وزیران و پیش از رأی اعتماد مجلس به وزرا این دستور را به چند بخش از جمله سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی دادند که به شرایط هشدارآمیز دارو رسیدگی کنند. دقیقا در روز معرفی وزرای کابینه بود که یک جلسه موازی با حضور فعالان حوزه دارو در بانک مرکزی برگزار شد و در جلسه، رئیس کل بانک مرکزی هم حضور داشتند و قرار شد که ۵۰ همت برای محصولات سلامت، شامل ۳۵ همت برای دارو، ۱۳ همت برای ملزومات و ۲ همت برای شیرخشک در نظر گرفته شده و از طریق شبکه بانکی در اختیار شرکت‌های زنجیره تامین دارو قرار گیرد. از آن تاریخ، ریالی به شرکت‌ها پرداخت نشده است، البته شبکه بانکی هم می‌گوید پول ندارد یا انتظار دارد شرکت‌ها هم بر اساس معیار‌های بانکی پول را دریافت کنند. به هر حال بعد از آن که آقای دکتر ظفرقندی، به عنوان وزیر بهداشت مشخص شدند، در اولین مصاحبه خود، بحث مشکلات دارو را مطرح کردند و لزوم رسیدگی به این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: پیگیری‌ها از سوی وزیر بهداشت ادامه پیدا کرد و آقای رئیس جمهور هم در گفتگوی تلویزیونی گفتند که قرار است از صندوق توسعه ملی، پولی اعطا شود. در نهایت اعلام شد مبلغ ۵ همت به زنجیره تامین دارو داده می‌شود.. همچنین در تامین اجتماعی، ۲۰ همت برای دانشگاه‌های علوم پزشکی، در نظر گرفته شده که قرار بود حدود ۶ همت آن به دارو اختصاص پیدا کند. همچنین طی هفته پیش و هفته جاری، بخشی از بدهی تامین اجتماعی به داروخانه ها، که حدود ۲ همت و مربوط به فروردین و اردیبهشت بود، پرداخت شد. اگرچه پرداخت ۵ همت می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند، اما واقعیت این است که مشکل دارو اینگونه حل نمی‌شود. برای حل مشکل دارو به همت‌های بیشتری نیاز داریم.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو در ادامه گفت: دولت تعهدی را برای پرداخت ۴۰ همت در طول سال، برای دارو دارد که این موضوع در طرح دارویاری تعیین و تصویب شده است. اگر این ۵ همت هم پرداخت شود، کل پرداتی‌های دولت شاید به ۱۰ همت برسد. برای بودجه سال آینده که آقای رئیس جمهور هم درباره آن صحبت کردند، هنوز تکلیف مشخص نیست که ارزی که به دارو خواهیم داد، بر چه پایه ریالی است و تفاوت‌های ارزی چگونه حساب می‌شود، یا چه میزان پول به شرکت‌های بیمه داده خواهد شد. بازار دارویی حدود ۱۷۰ همت به قیمت مصرف کننده در سال ۱۴۰۲ بود و حدود ۸۰ همت از این عدد از جیب بیمار پرداخت شده است. این رقم بسیار زیاد است و اصلا قرار نبوده بیمار اینطور پرداخت انجام دهد. همه این موضوعات باید در سال آینده درست شود هر چند که فقط بخش دارو نیست که ساماندهی مالی می‌خواهد. گندمکاران، پرستاران و بسیاری از افراد دیگر هم پول لازم دارند. رسیدگی به این مشکلات هم اصلا کار ساده‌ای نیست

وی افزود: اکنون نه فقط دارو‌های خاص، بلکه بسیاری از دارو‌های غیرخاص نیز در برخی برهه‌ها به سختی پیدا می‌شود. درباره دارو‌هایی مثل وارفارین نیز همچنان رفع مشکل کامل نشده است و حتی برخی بیماران مجبورند دارو‌های فوریتی را از مسافران خارج از کشور درخواست کنند

منبع: سلامت نیوز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.