صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هم‌زمان با سومین سالگرد درگذشت مرحوم حاج‌حیدر رحیم‌پور ازغدی، مجلس بزرگداشتی به همت جمعی از فعالان فرهنگی و شاگردان وی، در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز، ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ و هم‌زمان با سومین سالگرد درگذشت مرحوم حاج‌حیدر رحیم‌پور ازغدی، جمعی از دغدغه‌مندان فرهنگی مشهد و شاگردان وی گرد هم آمده بودند تا از مرحوم رحیم‌پور بگویند و بشنوند و بر این مطلب تأکید کنند که روش و منش مرحوم رحیم‌پور را همچنان زنده نگه داشته‌اند.

حاج‌حیدر یکی از فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مشهد بود که سابقه فعالیت‌های سیاسی او، به پیش از جریان ملی‌شدن صنعت نفت در سال ۱۳۲۸ می‌رسید و پس از آن نیز همگام با فعالیت‌های انقلابی مردم، نقشی تأثیرگذار در فعالیت‌های انقلابی مشهد داشت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برخلاف اغلب انقلابیون، حضور در دستگاه‌های اجرایی را نپذیرفت و ترجیح داد در نقش یک «معتقد منتقد» پای کار انقلاب باقی بماند و تا پایان عمر خود نیز در همین مسیر گام برداشت.

آثاری که از وی به جا مانده شامل کتاب‌هایی مانند «از انجمن پیروان قرآن تا انجمن حجّتیه»، «سنت چیست؟ سنی کیست؟»، «پشت کوه قاف: نقدی بر درماندگی شورای عالی فرهنگی»، «تلخ‌ترین نوشته من» و... و نیز بیش از صد‌ها مقاله‌ای که در نقد و آسیب‌شناسی مسائل سیاسی و اجتماعی نوشته، گواه آن است که او هیچ‌گاه دغدغه‌های انقلابی خود را رها نکرد و تلاش کرد در کنار مردم، دغدغه‌مند به مسائل اجتماعی بپردازد.

اما امروز و در آستانه سومین سالگرد درگذشت مرحوم رحیم‌پور ازغدی، جمعی از فعالان فرهنگی و برخی از شاگردان وی، ضمن بیان خاطراتی از زندگی مرحوم رحیم‌پور، به بیان نقش و تأثیر وی در اتفاقات فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

مسعود موفق، امیرمهدی کلیدری، محمدمهدی خالقی، علی سهیلی و مجتبی محمودی ازجمله فعالان فرهنگی و اجتماعی و نیز میثم ظهوریان‌ابوترابی و حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نمایندگان مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی، از جمله سخنرانان در این مراسم بودند.

از هیچ مسئله‌ای، غیرمسئولانه عبور نکرد

اما در بخش پایانی مراسم، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرزند مرحوم حاج‌حیدر رحیم‌پور ازغدی نیز در سخنانی، به بیان برخی خصوصیات مرحوم رحیم‌پور پرداخت و گفت: ایشان از هیچ مسئله‌ای، غیرمسئولانه عبور نکرد. وی فکر انقلابی داشت و به‌شدت ساختارشکن بود و در مورد هیچ مسئله‌ای نیز به منافع خود فکر نمی‌کرد.

وی افزود: مرحوم رحیم‌پور ضمن انتقاد به سیستم بوروکراسی و دیوان‌سالاری در کشور، به این موضوع تأکید داشت که دیوان‌سالاری برای حل مشکلات پدید آمده است و نباید از مسیر خود خارج شود. اما همین بوروکراسی مشکلاتی پدید آورده که ادامه آن باید با اصلاح و بازنگری همراه باشد.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: ایشان انجام هر کاری را مبتنی بر عقل و اندیشه و اندیشه موفق می‌دانست و بر تعقل و تفکر تأکید می‌کرد. او تأکید داشت که هر کاری قرار است صورت بگیرد، ابتدا باید بررسی کرد که این کار، چه منفعتی قرار است برای مردم داشته باشد. کار باید با درک صحیح از مشکلات و امکانات موجود همراه باشد تا ضرر و زیانی به حال مردم نداشته باشد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: در طول مدت عمر، از پدرم ضعف و ترس ندیدم. از هیچ‌کس نمی‌ترسید و از گفته خود پشیمان نمی‌شد و به دیگران طمع نداشت. درِ خانه پدر ما شبانه‌روز به روی همه مردم باز بود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.