صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر آمار سفر ۲۱ میلیون نفر به استان مازندران را قابل بحث دانست و با بیان اینکه «به نظر می‌رسد آمار سفر به این استان به درستی اعلام نشده است»، گزارشی آماری از وضعیت سفر و اسکان در تعطیلات بلند نیمه شهریورماه ۱۴۰۳ را ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سید مصطفی فاطمی گفت: در تعطیلات نیمه شهریورماه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، حجم سفرها رشد قابل توجهی داشته و حدود ۱۲ درصد افزایش را تجربه کرده است.

دبیر ستاد سفر افزود: البته آمارهایی که از برخی شهرها و استان‌ها از جمله مازندران اعلام شد قابل بحث بوده و به نظر می‌رسد آمارهایی مثل ورود ۲۱ میلیون نفر به استان مازندران به درستی اعلام نشده است.

به گفته فاطمی، از هشتم تا شانزدهم شهریورماه ۱۴۰۳ بیشترین سفرها با ورود حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مسافر به استان مازندران انجام شده است و پس از آن، استان خراسان رضوی با ورود چهار میلیون و ۳۵۰ هزار نفر است که طبق گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان، سه میلیون و  ۹۰۰ هزار با وسایل نقلیه شخصی و هواپیما و قطار وارد این استان شده‌اند و ۴۵۰ هزار نفر هم زائران پیاده بوده‌اند.

مدیرکل توسعه گردشگری ادامه داد: گیلان با ثبت دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در رتبه سوم استان‌های پرسفر قرار دارد و آذربایجان شرقی با دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، اردبیل با دو میلیون نفر، آذربایجان غربی با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر و کردستان با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به ترتیب بیشترین سفرها را در تعطیلات نیمه شهریورماه داشتند.

او اضافه کرد: تعداد ورودی‌های استان‌های مسیر مثل خراسان شمالی و خراسان جنوبی را نمی‌توان دقیق اعلام کرد، چون گذری محسوب می‌شوند و به نسبت ورود مسافر، اسکان کمتری داشتند.

فاطمی این توضیح را داد که آمار ورودی استان‌ها براساس تعداد وسایل نقلیه شخصی و صندلی‌های اتوبوس‌های وارد شده به هر استان استخراج شده است، به جز خراسان رضوی که سفر به آن از طریق پرواز و قطار نیز محاسبه شده است. در آمار ورودی دیگر استان‌ها تعداد مسافران ورودی از طریق قطار و هواپیما حساب نشده است.

این مقام گردشگری همچنین اظهار کرد: این آمارها تایید می‌کند حجم سفرها در تعطیلات نیمه شهریورماه ۱۴۰۳ بیشتر به سمت شمال و غرب کشور بوده است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر درباره آمارها و وضعیت اسکان مسافران در تعطیلات بلند نیمه شهریورماه ۱۴۰۳ گفت: ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی به در  استان‌های خراسان رضوی، مازندران، گیلان، آذربایجان شرق، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، قزوین، زنجان، ایلام، اصفهان، چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۹۰ درصد تکمیل شده بود.

فاطمی اضافه کرد: در تعطیلات هفته گذشته به ترتیب در اقامتگاه‌های رسمی استان‌های خراسان رضوی یک میلیون و ۲۶۰ نفرشب، گیلان ۵۲۲ هزار نفر شب، مازندران ۳۴۲ هزار نفر شب، اردبیل ۲۰۷ هزار نفر شب، فارس ۱۹۴ هزار نفر شب، آذربایجان شرقی ۱۱۷ هزار نفر شب، اصفهان ۱۰۵ هزار نفر شب، آذربایجان غربی ۶۷ هزار نفر شب، گلستان ۶۷ هزار نفر شب، کردستان و همدان هر یک ۵۴ هزار نفر شب اسکان رسمی ثبت شده است.

او این توضیح را اضافه کرد: ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برای شمارش آمار اسکان مسافران، علاوه‌بر ظرفیت اِشغال‌شده در «اقامتگاه‌های رسمی» همچون هتل، ‌ هتل بوتیک، هتل آپارتمان و مهمانپذیر و سایر اقامتگاه‌ها، آمار «اسکان اضطراری» شامل سالن‌های ورزشی، ‌خوابگاه‌های دانشگاهی، سالن‌های بحران و «اقامتگاه‌های غیر رسمی» همچون کلاس‌های آموزش و پرورش، زائرسراها و مهمانسرای ادارات استان‌ها نیز گردآوری می‌شود. در آمار اقامت چادر مسافرتی و کمپ‌ها محاسبه نمی‌شود، چون امکان راستی‌آزمایی ندارد.

دبیر ستاد سفر درباره اسکان اضطراری در هفته گذشته توضیح داد:‌ در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، خراسان رضوی و مازندران از ظرفیت اقامتگاه‌های غیررسمی همچون امکانات آموزش و پرورش، ‌مدارس، مساجد و زائرسراها استفاده شده است، ‌ که این ظرفیت به طور کامل تکمیل شد.

او افزود: در خراسان‌های شمالی و جنوبی به نسبت مسافر ورودی که ثبت شده است، ۵۰ درصد ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی تکمیل شده بود که علاوه بر آنکه نشان می‌دهد مسافران این دو استان بیشتر گذری بوده‌اند، از کمپ‌ها و چادرهای مسافرتی هم استفاده کرده‌اند.

فاطمی اظهار کرد: بیشترین چالش‌ها را در استان‌های شمالی (گیلان و مازندران) رخ داد و در استان خراسان رضوی و دیگر نقاط کشور که مسافر داشت، مساله‌ای گزارش نشد. در گیلان و مازندران چون حجم سفر زیاد بود مشکلاتی چون سوخت و ترافیک به وجود آمد و دیگر مشکلات هم درحد توان پیگیری شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.