صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

وزیر کشور: انسداد مرزهای کشور باید یکپارچه شود

  • کد خبر: ۲۵۰۰۸۶
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
وزیر کشور با تأکید بر لزوم انسداد مرز‌ها به صورت یکپارچه، از آغاز کار نیرو‌های مسلح برای مسدود کردن کل مرز‌های کشور خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، اسکندر مؤمنی دوشنبه شب ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ در گفت وگوی تلویزیونی با بیان اینکه رئیس جمهور بار‌ها بر شعار وفاق ملی تاکید دارد، افزود: رئیس جمهور این شعار را با تشکیل کابینه ثابت کرد. این نگاه و رویکرد باید تا سطح استانداران و فرمانداران پیش برود.

وزیر کشور با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر انتخاب استانداران شایسته تاکید دارد، ادامه داد: کمیته‌ای به همین منظور تشکیل شده و پیشنهاد‌ها دریافت می‌شود و نهایتا استانداران از میان آنها انتخاب می‌شوند.

وی در تشریح شاخصه‌های استانداران در دولت سیزدهم افزود: اولویت با افراد دارای سابقه فعالیت اجرایی است، بازنشسته نباشند در آن استان قبلا استاندار نباشند و سایر ملاک‌های بومی هم لحاظ شده، اما نباید دقت فدای سرعت شود. کار در مراحل پایانی است و با انتخاب معاون سیاسی هم تسریع می‌شود.

مؤمنی ادامه داد: باید شاخصه مردم داری و عدالت‌محوری هم در گزینه‌های استانداری برجسته باشد؛ توسعه استان، صرفا در یک منطقه خاص نباشد و برای همه مناطق فرصت برابر ایجاد شود.

وزیر کشور تأکید کرد: کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به همبستگی و امیدآفرینی یعنی دارد.

انسداد مرز‌ها از ناامنی جلوگیری می‌کند
مومنی با اشاره به لزوم انسداد مرز‌ها افزود: امروزه بر کسی پوشیده نیست که کنترل مرز‌ها مانند چاردیواری خانه است و انسداد مرز‌ها از ناامنی‌ها جلوگیری می‌کند.

وی گفت: در منطقه‌ای هستیم که بخشی از ناامنی‌های از مرز‌های شرقی وارد کشور می‌شود. انسداد مرز‌ها در برنامه هفتم تکلیف شده و امیدواریم منابع لازم هم برای آن در نظر گرفته شود.

وزیر کشور ادامه داد: بخش از انسداد مرز‌ها به صورت دیوارکشی است و بخشی هم کانال و سیم خاردار و بخشی هم کنترل اپتیکی و الکترونیکی است. انسداد باید یکپارچه و کل مرز مسدود شود؛ نیرو‌های مسلح هم کار را شروع کرده‌اند.

مؤمنی تأکید کرد: باید به اطمینانی برسیم که ورود و خروج سخت شود. این فرآیند در طول برنامه هفتم انجام می‌شود. امیدواریم منابع لازم به آن اختصاص داده شود و در پایان برنامه هفتم، اجرای کامل آرا اعلام کنیم و بخشی باقی نمانده که به روزنه ورود تبدیل شود.

برای ارائه آمار دقیق از اتباع، آمارگیری به صورت پیمایشی انجام می‌شود
وی گفت: آمار مختلفی برای حضور اتباع خارجی در ایران اعلام می‌شود، اما برای ارائه آمار دقیق‌تر، تصمیم بر این است که آمارگیری به صورت پیمایشی انجام شود.

وزیر کشور بیشترین مهاجران را از افغانستان دانست و افزود: ملت افغانستان رنج زیادی در تاریخ کشیده و ملت سختکوشی هستند، اما این بحران‌ها باعث شده مهاجرت کنند. ایران توان این همه مهاجرت را ندارد و این حجم ورود از مهاجران افغانستانی کار را سخت کرده است.

مؤمنی یادآور شد: قرار نیست یک دفعه تصمیمات سخت بگیریم، اما تسریع داده می‌شود. اولویت با آنهایی است که غیر قانونی و غیر مجاز وارد می‌شوند. در همه دنیا همین است و مهاجران باید به سازوکار کشور میزبان احترام بگذارند.

وی ابراز داشت:، اما این حجم از مهاجر دیگر برای کشور قابل تحمل نیست و فرصت‌های شغلی زیادی گرفته می‌شود. از افغانستانی‌ها انتظار داریم به کشور خود بروند و آنجا را بسازند.

وزیر کشور تصریح کرد: کشور‌های دیگر هم ملزمند رنج‌هایی را که به این کشور تحمیل کرده‌اند، پاسخگو باشند. شرایط ایران دیگر اجازه ورود بیشتر را نمی‌دهد و با برنامه‌ریزی و سرعت مناسب ساماندهی می‌شوند.

زینی‌وند دومین انتصاب از بدنه وزارت کشور است
مؤمنی با اشاره به انتصاب معاون سیاسی وزیر کشور گفت: آقای زینی‌وند امروز (دوشنبه) به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور منصوب شد. این دومین معاون وزیر کشور است که از بدنه وزارت کشور انتخاب شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اولویت سایر انتصابات از داخل وزارت کشور است چه در ستاد و چه در استانداران و فرمانداران و بخشداران.

ملاک اصلی در انتصابات تعهد، مردمسالاری و عدالت‌محوری است
وزیر کشور گفت: دولت وفاق ملی صرفاً در کابینه و وزرا نیست و باید در استان و شهرستان هم خود را نشان دهد. ملاک اصلی در انتصابات تعهد، مردمسالاری و عدالت‌محوری است از هر جناحی که باشد.

وی با اشاره به لزوم نقش آفرینی احزاب در کشور افزود: وقتی حضور احزاب و جناح‌های مختلف در انتخابات ریاست جمهوری ظهور و بروز پیدا کرد، مشارکت هم بیشتر شد.

وزیر کشور تأکید کرد: وقتی احزاب مجوز دارند، باید فعالیت‌های آنها محترم شمرده شود. همه احزاب و گروه‌ها باید در جابجایی قدرت و تشکیل دولت سهم داشته باشند و همه احساس کنند که در فرصت برابر ایجاد شده سهیم هستند.

مؤمنی خاطرنشان گفت: ما هم بی‌طرفانه عمل می‌کنیم حتی ممکن است همکاران من سلیقه‌های سیاسی مختلفی داشته باشند، اما باید در این زمینه بی‌طرفانه عمل کرده و زمینه حضور همه احزاب را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه خیلی‌ها فکر می‌کنند وزارت کشور صرفاً سیاسی - امنیتی است، افزود: وزارت کشور، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هم هست. پدیده‌های اجتماعی را باید با روش‌های اجتماعی حل کنیم نه اینکه آن را امنیتی کنیم.

مومنی گفت: حتی همکاران من باید در نظر داشته باشند که می‌شود پدیده‌های امنیتی را هم با روش‌های اجتماعی حل کنند.

وزیر کشور افزود: با دستگاه‌های فرهنگی هماهنگ کرده‌ایم که بعد از بازگشایی مدارس، طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تقویت خواهد شد و با شتاب بیشتری پیش می‌رویم.

مومنی خاطرنشان کرد: موضوع رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در اولویت برنامه‌های وزارت کشور است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.