صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از توقف روند کاهشی نرخ باروری کشور خبر داد و گفت: برای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت، باید از ظرفیت متخصصان زنان استفاده کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، صابر جباری در نشست کشوری سلامت مادران و جوانی جمعیت در بیمارستان شهید رجایی افزود: وزارت بهداشت به موضوع زایمان طبیعی توجه کرده و تصمیم بر این است که زنان را از سزارین به سمت زایمان طبیعی سوق‌ دهیم. به همین خاطر باید حضور متخصصان زنان در جهت افزایش زایمان ایمن و طبیعی افزایش یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های تنظیم خانواده طی ۳ دهه گذشته نسبت به ترویج و اطلاع‌رسانی زایمان طبیعی به خوبی عمل نکرده‌ایم و در دولت چهاردهم بر ارتقای این زایمان برنامه‌های زیادی در دست اقدام است.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه نقش متخصصان زنان در حوزه جمعیت انکارناپذیر است، گفت:وزارت بهداشت، پیش از بارداری تا تولد فرزند با موضوع جمعیت در ارتباط است و این موضوع در نظام بهداشتی قابل مشاهده است.

وی اظهار داشت: اکنون فرصت خوبی در دولت چهاردهم ایجاد شده تا در بحث افزایش جوانی جمعیت فعال‌تر از گذشته عمل کنیم ضمن آنکه دکتر پزشکیان رئیس جمهور نیز با مسائل و مشکلات نظام سلامت آشنا است.

گیلان و مازندران دارای بیشترین آمار سزارین هستند

فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس نیز در این نشست گفت: خوشایندسازی زایمان طبیعی مهم است، در زمان حاضر استان گیلان و مازندران بیشترین آمار زایمان سزارین را دارند و میزان سزارین آنها نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ درصد است و در عین حال کمترین میزان ولادت را در کشور دارند و هشدار اضمحلال جمعیتی در این دو استان به صدا درآمده است.

وی تاکید کرد: متخصصان زنان نقش مهمی در اجرای قانون دارند، زیرا فرهنگسازی بهداشتی مربوط به این قشر است و در وزارت بهداشت باید توجه بیشتری به این جامعه داشته باشیم.

وی افزود: تدوین بسته‌های متنوع بیمه‌ای برای خدمات، گسترش مراکز سطح دو و سه درمان ناباروری طبق قانون باید انجام شود که تا حد زیادی پیش رفته، اما باید توسعه یابد.

محمدبیگی ادامه داد: قانون وزارت بهداشت را متعهد کرده که سالانه ۵ درصد زایمان طبیعی را افزایش دهد، اما توفیقی در این زمینه حاصل نشده و بنابراین باید در مجلس و دولت با تصویب قوانین از طرق مختلف برای افزایش مراکز زایمان ایمن، تقویت نظام مامایی و بهورزی اقدام کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ما نباید جمعیت را به هر قیمتی زیاد کنیم بلکه باید رفع موانع فرزندآوری و ارتقای سلامت مادر و کودک و تامین سلامت نوزادان را انجام دهیم. در حال حاضر در اجرای بسته ویژه مادر و کودک و ترویج تغدیه با شیر مادر مشکل داریم. رایگان کردن خدمات بارداری تا ۴۲ روز پس از زایمان در بیمارستان‌های دولتی درخواست ما از وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه مشاوره‌های قبل حین و پس از ازدواج برعهده وزارت بهداشت است، تصریح کرد: تا زمانی که سامانه باروری به روز و الکترونیک نشود نمی‌توان رصد خوبی از وضعیت جمعیت داشت. تغییر در تدوین محتوا برای تکریم مادری، همسری و حوزه خانواده خوشبخت از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.