صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فاز نخست طولانی‌ترین خط مترو مشهد در ۲۲ بهمن آماده بهره‌برداری است. اکنون سه ایستگاهی که قرار است در این فاز مورد بهره‌برداری قرار گیرد، هر کدام بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، روزشمار بهره‌برداری از خط ۳ مترو مشهد که قرار است برای نخستین‌بار حرم مطهر رضوی را به خطوط مترویی مشهد متصل کند به صدا در آمده است. با توجه به اینکه مدیران شهری مشهد راه‌اندازی فاز یک این خط به طول شش کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) را در ۲۲ بهمن ماه امسال و هم‌زمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران وعده داده‌اند، ۱۵۲ روز دیگر تا افتتاح فاز نخست این خط ریلی درون‌شهری مشهد که از نظر طولی بزرگ‌ترین خط مترویی مشهد هم محسوب می‌شود، باقی‌مانده و اکنون سه ایستگاهی که قرار است در این فاز مورد بهره‌برداری قرار گیرد، هر کدام بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با تزریق منابع مالی حاصل از فروش اوراق مشارکت در انتهای شهریورماه، عملیات عمرانی ساخت این خط و عملیات خرید تجهیزات سرعت خواهد گرفت.

کیانوش کیامرز در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت ساخت فاز نخست خط یک مترو مشهد که تست گرمش در ابتدای امسال انجام شده است، گفت: عملیات ساخت فاز نخست خط ۳ مترو مشهد در حال انجام است و باتوجه‌به اینکه قرار بر این شده تا منابع حاصل از اوراق مشارکت که ۲۹۰۰ میلیارد تومان است در آخر شهریور به دست ما برسد، عملیات ساخت از ابتدای مهرماه سرعت بیشتری خواهد گرفت.

پیشرفت ۷۰ درصدی ایستگاه میدان شهدا

وی در ادامه به تشریح وضعیت ساخت سه ایستگاه در نظر گرفته شده برای بهره‌برداری از فاز نخست پرداخت و گفت: خوشبختانه کارگاه عمرانی ساخت ایستگاه شهدا فعال است و در این ایستگاه در حال حاضر عملیات معماری تراز سکو را در دست اقدام داریم. همچنین اجرای عملیات سازه قسمت میانی ایستگاه، دسترسی خروجی مسافر و عملیات کانال‌کشی ایرواشر و هواکش‌های ایستگاه در حال انجام است.

کیامرز افزود: در حال حاضر ایستگاه میدان شهدا دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و امیدواریم ۳۰ درصد باقی‌مانده برای تکمیل این ایستگاه، شامل ادامه عملیات معماری و اقدامات پایانی تجهیزات مربوط به ایستگاه در چند ماه آینده انجام شود.

همکاری با آستان قدس برای دسترسی ایستگاه باب‌الجواد (ع)

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: همچنین در ایستگاه باب‌الجواد (ع) عملیات معماری تراز سکو در حال انجام است. خوشبختانه در این ایستگاه در حال قطعی‌کردن دسترسی خروج مسافر با آستان قدس رضوی هستیم که جلسات به‌خوبی در حال پیش رفتن است و با جمع‌بندی این موضوع در چند ماه آینده عملیات خروج مسافر در ایستگاه باب‌الجواد (ع) را شروع می‌کنیم.
وی گفت: این ایستگاه در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی برخوردار است.

ایستگاه پایانه، جلوتر از شهدا و باب‌الجواد (ع)

ساخت ایستگاه پایانه مسافربری امام رضا (ع)، دیگر موضوعی بود که مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد به تشریح آخرین وضعیت ساخت آن پرداخت. کیامرز در این زمینه گفت: ایستگاه پایانه در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی برخوردار است و عملیات ساخت آن از دو ایستگاه قبلی جلوتر است. در حال حاضر معماری ایستگاه در حال انجام است و عملیات داکت‌های هوا «انتقال‌دهنده جریان ورودی و خروجی هوا» و اجرای عملیات کانال‌های ایرواشر رو به پایان است. با اتمام این اقدامات، عملیات اجرای سقف کاذب ایستگاه را نیز انجام خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: همچنین عملیات ریل‌گذاری فاز نخست خط ۳ مترو مشهد از پایانه مسافربری امام رضا (ع) تا میدان شهدا به اتمام رسیده و در این بخش تنها عملیات سرراهی اتصال خط ۳ به خط ۲ مربوط به عملیات سوزن باقی مانده است که این عملیات تا ۴۵ روز دیگر تکمیل می‌شود تا درمجموع عملیات ریل‌گذاری خط به همراه اجرای عملیات سوزن‌ها به اتمام برسد.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین موضوع فعلی در جریان ساخت فاز نخست خط ۳ مترو که بیشتر تأخیر‌های کار نیز متوجه این بخش است، مربوط به تجهیزات بین‌تونلی، تجهیزات ایستگاه‌ها مانند پله‌برقی، تجهیزات مخابراتی و سیستم برقی است که این موضوعات با تزریق منابع مالی برطرف می‌شود.

در این راستا پیش‌پرداخت اولیه برای پله‌برقی و سیستم برقی انجام شده، اما پرداخت سیستم تهویه و مخابراتی باقی‌مانده است. در این زمینه برنامه‌ریزی حول این محور است که در اوایل مهرماه و با دریافت منابع مالی حاصل از اوراق، این تجهیزات خریداری و با این اقدام عملیات مربوط به تجهیزات در مدت زمانی دو تا سه ماه تکمیل می‌شود.

وی در ادامه افزود: امیدواریم با تزریق منابع مالی اقدامات را به‌گونه‌ای پیش ببریم که در زمان تعیین‌شده این بخش از خط ۳ مترو مشهد که همان ۲۲ بهمن است آماده بهره‌برداری شود.

۵ تا ۷ متر حفاری روزانه تونل‌ها

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در ادامه به تشریح آخرین وضعیت حفاری تونل‌های خط ۳ و ۴ پرداخت و اظهار کرد: هر چند با توجه به مدیریت منابع مالی سرعت حفر تونل فعلا کم شده، اما کار در این زمینه متوقف نشده است و دستگاه‌های حفار در هر دو خط ۳ و ۴ روزانه بین پنج تا هفت متر حفاری دارند.

TBM در آستانه ورود به قاسم‌آباد

وی با اشاره به مساعدت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در این بخش افزود: در حال حاضر دستگاه حفار یا همان دستگاه تی‌بی‌ام خط ۴ از چهارراه گاز عبور کرده و به سمت میدان شهدا در حال حرکت است و دستگاه حفار خط ۳ در زیر میدان امام علی (ع) قرار دارد و در آستانه ورود به منطقه قاسم‌آباد و بولوار امامیه است. کیامرز گفت: امیدواریم براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و تزریق بموقع منابع مالی، بخش ابتدایی خط ۳ مترو در زمان وعده داده شده آماده بهره‌برداری شود و درعین‌حال تا پایان سال ۱۴۰۴ عملیات حفاری تونل‌ها نیز به پایان برسد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
سید غلامرضا بحرینی
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
ضمن تشکر از تمامی مسئولین استان ؛ ما ساکنین‌ شهر گلبهار ازترافیک‌ سنگین جاده قوچان واقعا خسته شده ایم با راه اندازی مترو و بزرگراه مشهد به چندین سال انتظار این مردم مظلوم و محروم‌ خاتمه دهید
ناشناس
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
سلام ضمن تشکر لطفاً بزرگراه مشهد چناران و قطار شهری مشهد گلبهار هم زودتر به بهره برداری برسانید.