به گزارش شهرآرانیوز؛ عملیات حفاریخط ۳، طولانیترین مسیر ریلی درونشهری که فعالیت حفاری و عمرانی آن در ۲۲ بهمن سال گذشته از انتهای امامت شروع شد، اکنون به میدان امام علی (ع) رسیده است. حدود ۷.۵ کیلومتر از این مسیر از انتهای بولوار امامت تا بولوار امیریه و شامل هفت ایستگاه؛ امامت، امام علی (ع)، شاهد، رستگاری، آیتا... هاشمی رفسنجانی، سجادیه و امیریه است.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با شهرآرا درباره میزان پیشرفت این مرحله از پروژه گفت: اکنون به طور متوسط روزانه هفت متر حفاری انجام میشود و اگر اوراق مشارکت مدنظر شورا و شهرداری منتشر و تخصیص یابد، این ظرفیت وجود دارد که روزانه ۲۵ متر نیز حفاری انجام شود.
مجید نژادحسین با بیان اینکه برنامهریزیها به نحوی انجام شده است که تا پایان سال ۱۴۰۴ حفاری به پایان برسد، اظهار کرد: در خط ۳، حدود ۲ هزار نفر مشغول به کار هستند و حدود ۸۰ نفر نیز روی دستگاه تیبیام کار میکنند.
وی با تأکید بر اینکه این تأخیر در پیشرفت حفاری به دلیل انتشار نیافتن اوراق مشارکت است، گفت: با انتشار اوراق، اولویت شهرداری خطوط مترو و خرید اتوبوس است. پیشبینی میکنیم تا نیمه آبانماه اوراق موردنظر به دست شهرداری برسد و برای پیشرفت فیزیکی این پروژه مثمرثمر باشد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد درباره هزینه اجرای هر کیلومتر خط ۳ مترو بیان کرد: هزینه ساخت هر کیلومتر مترو حدود ۳۰۰۰ میلیاردتومان است و کل اوراق و بودجه برای قطار شهری ۱۸۰۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ حدود ۴۰۰ میلیاردتومان برای حفاری تونل و ۱۴۰۰ میلیاردتومان برای ایستگاهها اختصاص یافته است.
وی در ادامه تصریح کرد: رکورد حفاری مترو در مشهد با روزی ۳۶ متر به ثبت رسیده و این رکورد در کشور بینظیر است، اما در حالت عادی روزانه ۲۵ متر حفاری انجام میشود که به دلیل تخصیص نیافتن اوراق به قرارگاه خاتم (ص) این میزان اکنون به هفت متر حفاری در روز رسیده است.
وی افزود: اگر شرایط زمین مناسب باشد و شارژ مالی صورت بگیرد، میتوانیم همان ۳۶ متر حفاری را در روز انجام بدهیم.
نژادحسین درباره ایستگاه خط ۴ نیز بیان کرد: این خط از خیابان مهرمادر شروع شده است و حدود ۴.۳ کیلومتر حفاری شده و حد فاصل چهار راه گاز و میدان شهداست.