صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون‌اول قوه‌قضائیه گفت: رفتار سازمانی و اجرای احکام قضایی باید در قالب معرفت و حقیقت دین که عشق و محبت است، صورت گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی در همایش سراسری مدیران سازمان قضایی نیرو‌های مسلح که صبح امروز (۲۱ شهریور ۱۴۰۳) در مشهد برگزار شد، خطاب به مهمانان این برنامه اظهار کرد: شما صیانتگر بخشی هستید که هم باید اقتدارشان حفظ شود و هم در عین حفظ اقتدار، خطا‌های آن‌ها گرفته شود که از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز به ظرافت‌کاری نیز دارد که بتوان این دو را با هم جمع کرد. صیانت از افرادی که خود برگزارکننده امنیت هستند، موضوع قابل‌بحث و پراهمیت در نشست‌های این‌چنینی است. 

او با اشاره به شیوه‌های جلوگیری از افزایش جرم در حوزه وظایف سازمانی، بیان کرد: با توجه به اینکه ما مسلمان هستیم و در یک نظام دینی زندگی می‌کنیم امروز اگر با یک مفهوم اداری و سازمانی مواجه شدیم، باید این مفاهیم را در قالب معرفت دینی خود پیش ببریم تا بتوانیم از گزاره‌های دینی خود برای پیشبرد این مفهوم استفاده کنیم. دینداری ما اقتضا می‌کند از هر آنچه در دنیا داریم از گزاره‌های معرفتی و دینی، برای ایجاد انگیزه‌های بزرگ بهره ببریم. 

خلیلی با مطرح‌کردن این سؤال که امروزه با توجه به وظایف و مأموریت‌های سازمانی که داریم، چطور می‌توانیم آن را با دینداری خود تطبیق دهیم، گفت: ابتدای امر، حقیقت دین باید مشخص شود و وظایف سازمانی خود را با این حقیقت، بسنجیم که چه میزان رفتار سازمانی ما به این حقیقت دینی نزدیک است.   برای این دریافت، نیاز به شاخص داریم که ابتدا باید حقیقت دین برایمان روشن شود و نسبت خود را با این حقیقت دینی بررسی کنیم که چقدر دور یا نزدیک شده‌ایم.

وی تشریح کرد: دین بر مبنای آموزه‌هایی که به دست ما رسیده، وجوه عبادی، اعتقادی و احکامی دارد، اما این ابعاد، ما را به حقیقت دین نمی‌رساند. بر مبنای آموزه‌های رفتاری و اخلاقی، حقیقت دین یعنی محبت و رحمت؛ دین چیزی جز محبت نیست. دین، عشق و محبت می‌سازد و علاقه و عشق به خدا یک امر فطری برای بشر است. 

معاون‌اول قوه‌قضائیه ادامه داد: محبت و علاقه به خدا، مسلمانی و نامسلمانی، کافر و غیرکافر، مذهب و لامذهب نمی‌شناسد. هر کسی در قالب بشریت سرشار از این میل است که به سوی خدا برود و این، دین است. بر مبنای سخن امام‌سجاد(ع) در صحیفه سجادیه، این کشش و تمایل بین بنده و خدا وجود دارد، چه به آن اذعان کنیم و چه نکنیم.  

خلیلی خاطرنشان کرد: بنا به گزاره‌های معرفتی ما، علت این میل فطری این است که هر انسانی کمال‌خواه است و هیچ انسانی طبعش با نازیبایی‌ها نیست و همه میل به کمال دارند؛ اما گاهی مصداق‌ها را اشتباه می‌گیریم و نازیبایی‌ها را، به‌اشتباه زیبایی می‌بینیم. 

وی تصریح کرد: لذا با این تعریف دینداری، اگر حکمی و قضاوتی توسط شما صورت می‌گیرد، حکم باید به گونه‌ای باشد که موجب محبت و علاقه به خداوند و حرکت در مسیر کمال انسانی شود.

خلیلی با بیان این مطلب که اگر معیار وظایف و رفتار سازمانی بر مبنای حقیقت دین باشد در هریک از مراحل کار، چه مرحله تحقیق، تعقیب و رسیدگی، چه انشای رأی و چه اجرای حکم، باید با این نگاه باشد که در مردم محبت و عشق الهی را ایجاد کند. اگر مجازات می‌کنیم جنبه تنبیه و تنبّه داشته باشد؛ یعنی او بداند اگر حکمی صادر می‌شود بر مبنای دلسوزی و عشق است. البته همچنان که این محبت دینی در احکام قضایی لحاظ می‌شود باید در جای خود خشمگین شد، اما به وقت خود باید مهربان شد. کار قضات بر همین مبنا بسیار سخت است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.