صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس گروه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پشه آئدس در هوای گرم و مرطوب امکان رشد و حیات دارد که خوشبختانه با بررسی‌های صورت گرفته نمونه‌ای از این پشه در مناطق تحت پوشش دانشگاه گزارش نشده است. 

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا نهبندانی، با اشاره به اینکه مرکز بهداشت استان نظارت زیادی را بر ۱۸ نقطه تحت پوشش دارد و تاکنون گزارشی مبنی بر وجود و پرورش پشه آئدس در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش نشده است، خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کنترل بیماری تب دنگی پروتکل‌های مختلفی را بنا بر شرایط شهرستان‌ها صادر کرده است که مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل نبود گزارشی در این خصوص جز مناطق پاک محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: سامانه ورودی مراقبتی پشه آئدس و شیوع تب دنگی به صورت ماهانه گزارشات را بررسی می‌کند تا در صورت بروز نمونه‌ای از پشه آئدس بومی موارد بهداشتی مورد نیاز آغاز شود. 

دکتر نهبندانی با بیان اینکه در صورت مشاهده پشه آئدس بومی در فاصله کمتر از ۲۵ کیلومتر برنامه ریزی جداگانه‌ای از سوی وزارتخانه در نظر گرفته می‌شود، عنوان کرد: اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی، جلب مشارکت‌های مردمی و مراقبت‌های بهداشتی، توصیه اکید به شهرداری‌ها برای جمع آوری زباله، فاضلاب و نخاله و بازدید کارشناسان بهداشتی از محل‌های مختلف در صورت مشاهده پشه آئدس با شدت بیشتری نسبت به سابق انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه پشه آئدس مانند سایر حشرات در فصل سرما به خواب می‌رود و عمده فعالیت این پشه از اردیبهشت ماه تا پایان شهریورماه است، گفت: ازهمین رو مردم نگران جمع شدن آب در معابر در فصول سرد سال به علت بارندگی نباشند. 

دکتر نهبندانی با اشاره به اینکه این پشه در دمای زیر ۲۲ درجه امکان رشد و نمو ندارد، ابراز کرد: بارندگی‌های فصل بهار می‌تواند خطراتی در زمینه تکثیر این پشه فراهم آورد ولی در فصول سرد سال تب دنگی بروز نخواهد کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.