صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سال ۱۴۰۲ کل بودجه عمرانی خراسان رضوی ۳.۳ همت بوده است

  • کد خبر: ۲۵۰۳۷۶
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: سال گذشته کل بودجه عمرانی استان۳.۳ همت بوده است، با این میزان بودجه عمرانی مشکلات استان حل نمی‌شود و باید به دنبال روش جایگزین مانند مولدسازی باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سید حامد حسینی در خصوص آخرین وضعیت مولدسازی در خراسان رضوی اظهار کرد: بر اساس مسائل اساسی استان و کمبود سرانه‌های موجود در بخش‌های مختلف نسبت به سرمایه استاندارد از طریق مولدسازی بر روی ۴ حوزه آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، انرژی و ورزش و جوانان متمرکز شده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۳۷ همت املاک مازاد در خراسان رضوی شناسایی شده که فرآیند ارزش افزایی آن نیز صورت گرفته است و اکنون تبدیل منابع برای انجام پروژه‌های مرتبط در حال انجام است.

حسینی با اشاره به انواع دارایی‌های دولت خاطرنشان کرد: دارایی‌های دولت ۲ بخش است؛ نخست سهام دولت در شرکت‌ها و دسته دوم دارایی‌های دولت در قالب زمین، املاک و مستغلات است. دولت می‌توان دسته دوم دارایی‌ها رهاسازی کند یا آن را به فروش یا واگذاری برساند، اما در حالت سوم این دارایی‌ها می‌تواند بر طبق یک برنامه مدون فروش رود یا بر اساس ارزش افزایی تهاتر شود یا از طریق روش‌های تأمین مالی از جمله بازار سرمایه، منابع مرتبط برای پروژه‌های توسعه استان را تأمین مالی کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با اشاره به تاریخچه مولدسازی ادامه داد: در قانون برنامه ششم صراحتا وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شد تا در سامانه سادا زیرساخت اطلاعاتی دارایی‌های دولت را ایجاد کند و دستگاه‌ها ملزم به همراهی در این خصوص شدند. همچنین در قوانین بودجه سنواتی از سال ۹۶ به بعد نیز مدیریت دارایی‌های دولت لحاظ و سال به سال کاملتر شد. در نتیجه سال ۹۹ در شصت و هفتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم گیری شد تا بر اساس مولدسازی، این مدیریت به‌صورت نظام‌مند و هماهنگ انجام شود، البته در ابتدا شاهد برخی مقاومت‌های دستگاه‌ها در این زمینه بودیم، اما مدیران دستگاه‌های اجرایی مجاب شدند.

حسینی تصریح کرد: در مرحله بعدی بسته رونق تعریف شد که بر اساس آن برای پروژه‌های نیمه تمام یا جدید استانی، منابع حاصل از مولدسازی در خود دستگاه مربوط صرف می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت‌گذاری این اموال باید به نحوی باشد که به بهترین وجه منافع دولت تأمین شود. گزارش کارشناسی برای این اموال شش ماهه است که پس از پایان زمان مذکور باید تجدید شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی پروژه‌ها از محل مولدسازی در خراسان رضوی تکمیل خواهد شد، گفت: به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان در حال حاضر ۷۰۰۰ کلاس آموزشی در استان نیاز است که ۵۰۰۰ کلاس آن مربوط به مشهد است. در این زمینه ۲۵۰۰ کلاس درس از محل خیرین و ۲۵۰۰ کلاس درس از محل مولدسازی تأمین خواهد شد. همچنین در حوزه بهداشت و درمان در استان حدود ۳۲۰۰ تخت بیمارستانی در استان کمبود داریم که مقرر شده است از مسیر مولدسازی، بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی شرق، بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی غرب، بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی در شهرک سلامت و بیمارستان گلبهار تکمیل شود. در حوزه ورزش نیز سالن ۶۰۰۰ نفره ورزشگاه ثامن که ۱۸ سال بر زمین مانده است، تکمیل و به زودی افتتاح خواهد شد.

حسینی با تاکید بر اینکه سال گذشته کل بودجه عمرانی استان ۳.۳ همت بوده است، بیان کرد: با این میزان بودجه عمرانی مشکلات استان حل نمی‌شود و باید به دنبال روش جایگزین مانند مولدسازی باشیم.

وی با اشاره به اینکه مولدسازی یک روش تأمین مالی است، یادآور شد: این روش در دنیا شناخته شده است و تأمین منابع، مبتنی بر زمین در دنیا وجود دارد، همچنین شهرداری‌ها چندین سال است که از این روش بهره‌برداری می‌کنند. این برداشت که دولت با مولد سازی می‌خواهد نقایص را برطرف کند، برداشت غلطی است، بلکه با مولدسازی صرفه‌جویی برای تأمین منابع در آینده صورت می‌گیرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی افزود: تمامی دستگاه‌های استانی در این خصوص تاکنون همراهی کرده‌اند، اما مردم می‌توانند از طریق سامانه سوت‌زنی اگر ملک مازادی را برای دستگاهی شناسایی کردند، اطلاع‌رسانی کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.