صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: تا ابلاغ این شیوه‌نامه، ثبت‌نام همه دانش‌آموزان اتباع با دستور دولت بر اساس همان شئون انسانی صورت می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشستی خبری که امروز ۲۱ شهریور در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد، در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس کشور گفت: در همه دنیا به کسانی که به دلیل جنگ و سیل و .. آواره شده‌اند احترام می‌گذارند و ما نیز موظف هستیم به شان انسانی و حقوق انسانی اینها احترام بگذاریم.

او ادامه داد: از سوی دیگر کشور همسایه ایران، افغانستان نیز تاحدودی هم فرهنگ با ایران است وامنیت این کشور و امنیت خاطر شهروندان آنها امنیت خاطر جمهوری اسلامی ایران هم است و همیشه ایران تلاش کرده تا افغانستان در صلح و آرامش و شرایط خوبی برای شهروندانش را فراهم کند.

 

اینجا ببینید:

 

این مقام وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: حال به دلیل اتفاقاتی که در این کشور رخ داده، عده‌ای به صورت قانونی و با مجوز و یا بدون مجوز و غیرقانونی، همراه با خانواده درایران حضور یافته‌اند که در بین اینها دانش‌آموزان و لازم التعلیم هم هستند که با همان شان انسانی و همسایگی و بین‌المللی، ایران همیشه نسبت به اتباع احترام گذاشته است؛ لذا ثبت‌نام اینها هر ساله طبق شیوه‌نامه‌ای که با کمک وزارت کشور تدوین و به ما ابلاغ می‌شود صورت گرفته است. تا ابلاغ این شیوه‌نامه، ثبت‌نام همه دانش‌آموزان اتباع با دستور دولت بر اساس همان شئون انسانی صورت می‌گیرد.

فرهادی در ادامه افزود: در کشور‌های اروپایی برای اتباع مدرسه جداگانه نمی‌سازند و ما هم با همین شرایط آنها را در مدارس توزیع و ثبت نام می‌کنیم، اما ممکن است در جایی از کشور تراکم جمعیت اتباع بیشتر باشد و جمعیت دانش‌آموزان ایرانی کمتر باشد که ما ناظر به نیاز اینها و جغرافیای حضورشان، ثبت‌نام را انجام می‌دهیم. مادامی که اینها در ایران هستند، نسبت به سوادآموزیشان اقدام و آنها را در مدارس ثبت نام می‌کنیم و تلاش ما این است که بین مدارس توزیع شوند و با نگاهی خاص ثبت نام نشوند، اما در جا‌هایی که تراکم جمعیتی دارند، ممکن است حضور و تعداد دانش‌آموزانشان اتباع نیز بیشتر باشد.

این درحالی است که براساس آمار‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ نزدیک به ۶۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس جمهوری اسلامی ایران تحصیل کرده‌اند.

منبع: ایسنا/دانشجو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.