صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: بیش از ۴۰۰ هزار متر مکعب در ماه در اختیار فضای سبز قرار گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین امامی با اعلام این خبر، اظهار کرد: سال گذشته نیز ۲۰۹ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۷۳۹ متر مکعب آب توسط مشترکان در استان مصرف شده که حدود چهار میلیون و ۷۸۰ هزار و ۵۴ متر مکعب آن معادل ۲ درصد مربوط به فضای سبز شهری متعلق به شهرداری هاست.

وی اضافه کرد: این در حالی است که مطابق بند (ب) ماده ۴۰ لایحه برنامه هفتم توسعه، آبیاری فضای سبز با استفاده از آب شرب در صورت وجود آب جایگزین، در تمامی اماکن عمومی و دولتی ممنوع است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: این لایحه شهرداری‌ها و سایر متولیان اماکن عمومی و دولتی را مکلف به احداث شبکه‌های مستقل آبیاری فضای سبز و جداسازی آن از آب شرب و استفاده از پساب و سایر آب‌های نامتعارف کرده و برای متخلفان هم مجازات در نظر گرفته است.

امامی افزود: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک خراسان رضوی و ورود سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر و مسافر به این استان برای سیاحت و زیارت، منابع تامین آب استان تحت فشار شدید قرار دارند.

وی اضافه کرد: فضای سبز نقش مهمی در جلوگیری از آلودگی هوا، زیبایی شهر‌ها و انتقال حس آرامش به شهروندان دارد ولی استفاده از آب شرب که با هزینه زیاد و مسافت‌های طولانی برای رفع نیاز مشترکان تامین می‌شود نمی‌تواند توجیه مناسبی برای آبیاری فضای سبز از طریق هزار و ۹۹۴ انشعاب باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: با وجود تنش آبی در بیش از ۳۵ شهر استان، اجرای طرح جداسازی آب فضای سبز از شرب یک راهکار مناسب در مدیریت بهره‌وری از منابع و سازگاری با کم آبی به ویژه در این استان خشک و کم آب است.

امامی افزود: استفاده از پسماند فاضلاب و کاشت گونه‌های سازگار با کم آبی ضروری است و این سیاست در شهر‌های دارای شبکه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب توسط این شرکت به کارگیری می‌شود.

وی ادامه داد: واگذاری پساب به بخش صنعت به جای آب شرب نیز از سیاست‌های این شرکت است و با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در اجرا و تکمیل طرح‌های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در شهر‌های نیشابور، تربت حیدریه، خواف و تایباد موضوع تولید و واگذاری پساب ناشی از فاضلاب در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: هم اکنون سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور به عنوان شهر‌های بزرگ و پر جمعیت استان به لحاظ برخورداری از تصفیه خانه فاضلاب و امکان تولید پساب می‌توانند در صورت تامین زیر ساخت‌های لازم، نقش مهمی در تامین آب فضای سبز شهر‌ها ایفا کنند.

امامی افزود: سهم خراسان رضوی در طرح کشوری مسکن ملی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است و آبفا وظیفه تامین آب ساکنان این واحد‌ها را عهده دار است لذا در صورت استفاده از پساب و آب‌های خاکستری برای آبیاری فضای سبز، آب شربی که هم اکنون در این بخش مصرف می‌شود می‌تواند در اختیار واحد‌های مسکن ملی قرار گیرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.