صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نسل جوان را منبعی ارزشمند برای توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی کشور عنوان کرد و گفت: از ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت، ۴۳ ماده مربوط به حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

مهدیه قمری| شهرآرانیوز؛ قانون جوانی جمعیت موضوعی است که در سال‌های اخیر به آن توجه ویژه‌ای شده است. گرچه به گفته مسئولان مرتبط، کشور ما طی سال‌های اخیر به سمت پیرشدن حرکت کرده و اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود تا سال ۱۴۳۰، حدود ۳۰ درصد جامعه در سنین سالمندی قرار می‌گیرند، اما تأکیدات اولیه را رهبر معظم انقلاب به مسئولان داشتند. این مهم باعث تصویب قانون جوانی جمعیت و در ادامه، اجرای آن توسط دستگاه‌های مختلف در کشور شد. حال به سراغ محمد احمدیان، مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رفتیم تا درخصوص اجرای این قانون در مشهد و شهرستان‌های تابعه و زیرمجموعه این دانشگاه، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

روند کاهشی باروری و تأثیر آن بر سهم کم جوانان در جمعیت کشور

محمد احمدیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تصویب و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمیعت چه اهمیتی دارد، اظهار کرد: در ابتدا، به بیانات رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی (سال ۱۳۹۹) اشاره می‌کنم؛ مسئله فرزندآوری و مسئله نسل بسیار مهم است، این موضوعی است که بنده بار‌ها در این چند سال اخیر بر آن تأکید کرده‌ام، ولی متأسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه می‌کند، معلوم می‌شود که خیلی این تأکید‌ها تأثیر زیادی نداشته است. این‌ها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به پیگیری جدی دستگاه‌های اجرایی و بایستی به‌جد، مسئله فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید. حالا خارجی‌ها را کار نداریم، دشمن، دشمن است، اما بعضی کج‌سلیقگی‌ها را متأسفانه آدم در داخل مشاهده می‌کند. یک جایی خواندم که می‌گویند «آقا، پیری جمعیت اشکالی ندارد»؛ چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پرفایده‌ترین ثروت‌های یک کشور، جمعیت جوان در یک کشور است که ما بحمدلله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بوده‌ایم و اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب، جمعیت‌شناسان و اندیشمندان کشور مکرراً بر این مسئله تأکید نموده‌اند که چنانچه برای روند کاهشی باروری در دهه‌های اخیر چاره‌اندیشی نشود، موجب کاهش سهم جوانان از جمعیت کشور و افزایش سالمندی جمعیت می‌شود، ادامه داد: این مسئله از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی تبعات منفی برای کشور دارد، به طوری که از آن به عنوان «اَبَربحران» یاد می‌شود.

نقش مهم جوانان در رشد اقتصادی کشور

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه نسل جوان نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور دارد، یادآور شد: جوانان به عنوان نیروی کار فعال و مولد، می‌توانند به رشد اقتصادی کشور کمک کنند؛ زیرا افزایش اشتغال و مشارکت جوانان در بازار کار می‌تواند به تولید و بهره‌وری بیشتر منجر شود. علاوه بر این، جوانان معمولاً با ایده‌ها و نوآوری‌های جدید همراه هستند. این خلاقیت می‌تواند به توسعه فناوری، کارآفرینی و بهبود فرایند‌های تولید و خدمات کمک کند.

احمدیان افزود: نسل جوان معمولاً به دنبال تغییرات اجتماعی و فرهنگی است. این نسل می‌تواند به عنوان محرک‌ تغییر در جامعه عمل کرده و به بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی کمک کند.

به گفته وی، جوانان با مشارکت در فرایند‌های سیاسی و اجتماعی می‌توانند نظرات و خواسته‌های خود را به گوش مسئولان برسانند و بر تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار باشند. آن‌ها با کسب مهارت‌های جدید و تحصیلات عالی می‌توانند به بهبود کیفیت نیروی کار و افزایش توانمندی‌های اقتصادی کشور کمک کنند.

جوانان و ترویج ارزش‌های اجتماعی در جامعه

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نسل جوان می‌تواند با ایجاد کسب‌وکار‌های جدید و کارآفرینی، به ایجاد شغل و کاهش بیکاری در جامعه کمک کند، گفت: آن‌ها می‌توانند با ترویج ارزش‌های اجتماعی مثبت مانند همکاری، همبستگی و مسئولیت‌پذیری، به تقویت بنیان‌های اجتماعی کشور کمک کنند.

احمدیان ادامه داد: به همین دلیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هدف حفظ جوانی جمعیت، رفع موانع ازدواج و فرزندآوری و ترغیب خانواده‌های ایرانی به فرزند‌آوری و جلوگیری از پیامد‌های منفی پیری جمعیت، در سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره را تصویب کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که «این قانون در چه مرحله‌ای از اجرا در شهر‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد؟» متذکر شد: از آنجا که سازمان بازرسی کل استان بر عملکرد سازمان‌ها در اجرای وظایف محوله در قانون جوانی جمعت نظارت دارد، لذا در رابطه با وضعیت اجرای قانون جوانی جمعیت در شهرستان‌های تابعه می‌تواند اطلاعات کامل‌تری را در اختیار شما بگذارد.

احمدیان تأکید کرد: در این قانون، برای تمامی دستگاه‌های اجرایی تکالیفی تعیین شده که آن‌ها را موظف به اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط با خانواده و فرزندآوری می‌کند.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: از مجموع ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت، ۴۳ ماده مربوط به حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و از این ۴۳ ماده، ۲۰ ماده با وظایف معاونت بهداشت مرتبط است.

اقدامات انجام‌شده برای اجرای قانون جوانی جمعیت در خراسان‌رضوی

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در رابطه با مواد قانونی مرتبط با دانشگاه، بایستی گفت تمامی بخش‌نامه‌های اجرایی مرتبط، به شهرستان‌های تابعه ابلاغ شده‌اند و در حال اجرا هستند، اضافه کرد: البته در بعضی موارد به‌دلیل نقص در منابع مالی یا زیرساختی یا عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها، مشکلاتی برای اجرا وجود دارد که در حال پیگیری در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه و کمیته‌های تخصصی آن و عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها هستیم.

به گفته وی، قوانین حمایتی استخدامی برای افراد متأهل و دارای فرزند (ماده ۱۵ قانون جوانی جمعیت)، مرخصی زایمان و قوانین حمایتی در زمینه کار برای مادران شاغل (ماده ۱۷ قانون جوانی جمعیت)، امتیازات ویژه تحصیلی در دانشگاه برای مادران دانشجو (ماده ۲۶ قانون جوانی جمعیت)، ارائه خدمات و تسهیلات تشخیص بهنگام و درمان ناباروری در مراکز بهداشتی‌درمانی و مراکز تخصصی ناباروری (ماده ۴۱، ۴۲، ۴۳)، انجام زایمان طبیعی به صورت رایگان در بیمارستان‌های دولتی (ماده ۴۹)، ارتقای کیفیت مراقبت‌های دوران بارداری (ماده ۵۰) و ارتقای کیفیت آموزش‌های هنگام ازدواج (ماده ۳۸) از جمله مواد قانونی در‌حال‌اجرای مرتبط با دانشگاه هستند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.