صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نامزد‌های نهایی جایزه ادبی «بوکر» معرفی شدند

  • کد خبر: ۲۵۱۳۴۶
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
فهرست نامزد‌های نهایی جایزه ادبی «بوکر» اعلام شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فهرست نامزد‌های نهایی جایزه ادبی «بوکر» ۲۰۲۴ درحالی اعلام شد که ۵ مورد از ۶ نامزد این فهرست را آثار نویسندگان زنان تشکیل داده‌اند که در تاریخچه ۵۵ساله این جایزه ادبی بی‌سابقه بوده است.

در جریان مراسمی که عصر دوشنبه در لندن برگزار شد، رمان‌هایی به قلم «پرسیوال اورت»، «ریچل کوشنر»، «آن مایکلز»، «سامانتا هاروی»، «شارلوت وود» و «ییل ون در وودن» به عنوان شانس‌های نهایی دریافت جایزه بوکر امسال معرفی شدند.

به این ترتیب «هاروی» به عنوان تنها نویسنده بریتانیایی این فهرست برای نگارش رمان «مدار» که داستان ۲۴ ساعت از ماجرای ۶ فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی را روایت می‌کند با سایر نویسندگان رقابت می‌کند.

جایزه بوکر به بهترین اثر داستانی تعلق می‌گیرد که فارغ از ملیت نویسنده به زبان انگلیسی نوشته شده باشد و در بریتانیا یا ایرلند منتشر شده باشد. برنده نهایی که ۵۰،۰۰۰ پوند دریافت می‌کند در دوازدهم نوامبر مشخص خواهد شد. به هر یک از نویسندگانی که به فهرست نامزد‌های نهایی راه‌یافته‌اند نیز ۲،۵۰۰ پوند اهدا می‌شود.

«اورت» که نویسنده آمریکایی بیش از ۲۰ رمان است، امسال برای نگارش «جیمز» که بازگویی ماجرا‌های هاکلبری فین از دیدگاه «جیم» است، به فهرست نامزد‌های نهایی راه یافته است.

«امانت‌داری» اثر «ییل ون در وودن» دیگر کتابی است که در فهرست امسال به چشم می‌خورد. «ییل ون در وودن» نخستین نویسنده هلندی محسوب می‌شود که تاکنون به فهرست نامزد‌های نهایی «بوکر» راه یافته است. «ییل ون در وودن» همچنین نخستین نویسنده رمان‌اولی فهرست نامزد‌های نهایی امسال است.

«مایکلز» به عنوان رمان‌نویس و شاعر کانادایی نیز برای نگارش سومین رمان خود «حفظ‌شده» به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده است.

همچنین «کوشنر» نویسنده آمریکایی برای رمان «دریاچه آفرینش» و «شارلوت وود» که نخستین نویسنده استرالیایی است که در دهه اخیر به عنوان نامزد نهایی «بوکر» انتخاب شده است نیز برای نگارش کتاب «حیاط سنگی» برای کسب جایزه بوکر رقابت می‌کنند.

این ۶ کتاب از فهرست ۱۳ کتابی انتخاب شده‌اند که شامل «هدشات» به قلم «ریتا بول‌بوینکل»، «خانه‌های وحشی» نوشته «کالین برت»، «این تاریخچه عجیب و غریب» به قلم «کلر مسود»، زمین بازی» اثر «ریچارد پاورز»، «ستاره‌های سرگردان» نوشته «تامی اورنج» می‌شود.

فهرست نامزد‌های اولیه بین ۱۵۶ کتاب منتشر شده بین ۱ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ انتخاب شد.

جایزه بوکر که در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی جهان است که هر ساله به نویسنده رمانی که به زبان انگلیسی نوشته و در بریتانیا یا ایرلند منتشر شده باشد، اعطا می‌شود. این جایزه اغلب به عنوان سنگ بنای حرفه‌ای یک نویسنده در نظر گرفته می‌شود و به طور منظم ستاره‌های ادبی جدیدی نیز معرفی می‌کند. «برناردین اواریستو»، «داگلاس استوارت» و «مارلون جیمز» از جمله برندگان اخیر جایزه بوکر هستند.

«پل لینچ»، نویسنده ایرلندی برای نگارش پنجمین رمان خود با عنوان «آواز پیامبر» به عنوان برنده جایزه ادبی «بوکر» سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.

منبع: ایسنا

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.